ilamstoinnin kennosta laatikon jäähdytin kenno ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kylähullu_maalta, 6.4.2008.

  1. tuossa tuli muutaman oluen jälkeen idean poikanen kun cehvyllä tulee kärry perässä kilometrjä(varsinkin kun on nyt se pikku E) ja kovin on suositeltu että
    lisä jäähdytin olisi tähän touhuun hyvä.
    meinasin tälläisen tilailla mutta juolahti mieleen että ilmastoinnin kenno on tällä hetkellä turhana autossa kiinni eikä toisen sovittelu siihen laatikollelaan olisi mikään mahdoton juttu ja kennoja löytyy nurkalta.
    kuulostaako aivan hullulta ? näin ainakin maalais järellä ajatellen voisi toimia
    ja tarkoituksena tulpata tuo omansa ja laittaa tälläinen kenno pelkästään laatikolle
     
  2. Antti P

    Antti P Gearhead

    Toimii varmaan silleen. Jollain tietty kannattaa puhdistaa se kenno, pumppaat vaikka löpöä siitä läpi jos tyhjillään ollu. Tai laitat paluu öljy suodattimen vielä lisäks. Mulla oli kuplassa jääkaapista sellainen kenno moottoriöljyä lauhduttamassa sekä suodatin.
    Mulla kyllä olis yks lisä kennoksi tarkoitettu uus. Ei tullutkaan laitettua siihen mihin meinasin. Jos tarviit
     
  3. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Kaipa tuo onnistuu? Ongelmaksi vaan tulee talvi. Silloin kannattaa peittää ko. jättijäähy suurelta osin..
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Älä tulppaa pois sitä syylärin lämmönvaihdinta vaan pistä sarjaan. Jos kierrätät ensin syyläriin jonka jälkeen ilmakennoon on kuumalla hyvä lauhdutus mutta talvella voi mennä kylmäksi. Ei vaikuta moottorin jäähdytykseen juuri mitenkään.
    Jos taas kierrätät ensin ilmakennon kautta ja sen jälkeen syylärin vaihtimeen
    helpotat kuumalla molempien sekä moottorin että koneen jäähdytystä. laatikon lauhdutushyöty heikko, toisaalta talvella syylärin lämpö pitää lootaa lämpimänä. :wink:
     
  5. santtuv

    santtuv Gearhead

    kerrottakoon että ei onnistu.
    kaveri yritti moista ja sanoi että kun siihen menee niin helvetisti enemmän sitä öljyä että koneen sammuttua alkaa tulla joka paikasta ulos...
    eli jos ns. normaali verran niin kuivaa laatikko kun öljyt menee lauhduttimeen ja sitten jos laitat niin paljon että riittää niin lammikkoa tulee kunhan sammutat auton... :D
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    Kun laatikon täyttöputki pitää juurestaan niinkuin se kuuluu, niin kyllä se öljy siellä pysyy. vaikka olis 3 jäähdytintä.

    Laatikko toimii kyllä talvellakin vaikka öljy on kylmempää. Tarvittaessa keulaan voi vaikka virittää pahvin.
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    On kyllä mystinen juttu kun noita lisäjäähdyttimiä myydään ihan kaupoissakin. :eek: Eikä niissä kaupan kennoissa ole varmaankaan suurempaa tilavuuseroa. :odroll: .
     
  8. santtuv

    santtuv Gearhead

    eiköhän ne ole "hiukan" erinlaisia.
    No vitustako tässä mutustellaan laita kiinni vaan. :mad:
     
  9. makeheikki

    makeheikki 1st gear

     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kyllä kai ilmastointikennon tilavuus ja putkenpituus on aika suuri. Jos vaikka on 80cm leveä ja siinä on putkea kaksi-kolmekymmentä (?) riviä niin onhan siinä tilavuutta aika reilusti. Mutta kai sen voi puolittaakin tai jakaa vaikka kolmeen.

    Ainakin tehdastekoisissa kennoissa aina kehutaan pientä virtausvastusta. Mutta laitetaanhan sitä täällä suomessa 4mm sisäreikäisiä hydrauliliittimiäkin vaihteiston jäähdyttimen letkuihin (sisähalk. 6mm putkien tilalle), niin että mitäs se sitten haittaa vaikka olisi parikymmentä metriä kennoputkeakin jäähdyttimessä.

    Joissan tehdastekoisissa jäähdyttimissä on myös takaisinestovirtauskuula estämässä tuota laatikon ylivuotoa seisokin aikana.
     
  11. Ck

    Ck Gearhead

    Ei, se öljy ei tule sieltä täyttöputken yläpäästä ulos vaikka laitat lisäjäähdyttimen. :rotfl:

    Extra kennoja laitetaan laatikolle jotta sillä voi oikeasti vetää kärryä kesäkelillä. Pidentää laatikon ikää huomattavasti. Eikä tee pahaa siinä kesäharrasteautossakaan. Ootko ikinä kattonu esim uudehkon dodge ramin öljynjäähdytintä, melkein syylärin kokonen. :rotfl:

    When fluid temperature exceeds the optimum operating range of 160 to 200 degrees, it begins to burn, decreasing the life of the fluid and in turn the life of the seals, bearings and all moving parts.

    Ja koska yleisesti on käytössä syyläriin integroituja jäähdyttimiä/lauhduttimia niin niissä se öljy ylittää ton 200F melko helposti kesäkelillä ja varsinkin kärry perässä.

    Syytä on tosiaan katsoa että jäähdyttimen sisähalkaisija on vähintään samankokoinen kun alkuperäsen putken sisähalkaisija. Joten sitä jääkaapin takakennoa ei kannata käyttää. :rotfl:

    Esim tällänen
    http://static.summitracing.com/global/i ... 2318_w.jpg
     
  12. makeheikki

    makeheikki 1st gear

    Ei, se öljy ei tule sieltä täyttöputken yläpäästä ulos vaikka laitat lisäjäähdyttimen. :rotfl:
    niin, nyt vaikuttaa silta etta et tieda mista puhut... :rotfl: :rotfl:
     
  13. idea lähinnä tuli kun nuita katselin netistä niin isoimmat mallit eivät kooltaan paljoa häveneet tuolle ilmastoinnin kennolle ja kun perinteisesti pitää tehdä itse ja säästää ja kennoja on pari ylimääräistä niin käväisi mielessä tuollaisen toiminta noin periaatteessa.... ja takaisin virtaus ventiilin voisi jopa jäädä töistä käteen joten olisi halpa ratkaisu.
    tosin tuota kun rupesin kyselemään niin eipä noissa halvimmissa lisä jäähdyttimissäkään ollut takaisin virtaus ventiiliä. ja talveksi tuon voisi kyllä peittää/ ottaa pois käytöstä laatikko öljyjen ja suodattimen vaihdon yhteysesää

    tosin jos homma menee perinteisesti pitää tätäkin muutaman oluen jälkeen kokeilla ja jos ei sitten toimi niin viikolla ostamaan vauthiputkasta tehdas tekoista.... tosin laatikon kestävyyden takia tuo on melko tarpeellinen ostos, alkaa 305:sella padalla varustetun lankkupenkki farkunkin perässä 2 kaakin koppi hepat kyydissä tuntumaan ja th 700 on ihmeissään kun kesä kelit alkaa.
    tubaani lukokkin toimi oman aikansa nappi kytkimellä ja nyttemmin halvaantui täytynee tuokin rassailla kuntoon kunhan kelit paranee, joidenkin mielestä hyödyllinen kärryn kanssa tai toisten mielestä ei, tiedä nyt sitten mutta kuntoon on tarkoitus laittaa

    kyl mää sitten ostan isomman vetoauton missä on kaikki herkut valmiina kunhan alkaa koni juoksemaan vermossa rahaa
    :lol:
     
  14. makeheikki

    makeheikki 1st gear

    [

    kyl mää sitten ostan isomman vetoauton missä on kaikki herkut valmiina kunhan alkaa koni juoksemaan vermossa rahaa
    :lol:[/quote]

    allrigth :D :D :D
     
  15. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    adventurer

    Niin, näkisimpä asian niin, että ellei tallaista takaisku venttiiliä ole niin lauhdutin ei saisi olla kovin paljoa ylempänä laatikon öljypintaa. Nythän tämmöinen ilmastoinnin lauhdutin on, eli seurauksena on oljyn valuminen laatikkoon ja voi olla lammikko auton alla kun on aikansa seissyt, Laatikkokin tietysti aikansa kestää vuotamatta liikaöljyjä :-?
    Takastefa ja turbiininkaulan stefa pitää normaalisti öljyt sisällään mutta kummasti pidemmässä säilytyksessä pästää öljyä lattialle.
     
  16. Chevy K10 72

    Chevy K10 72 1st gear

    Ei se huono idea ole ollenkaan tuo ilmastoinninkenno laatikkoöljynjäähdyttimenä. Kaverilla offroadkäytössä olevassa ford broncossa (5.0 v8 + aod) on paikallaan alkuperäinen ilmastoinninkenno laatikon jäähdyttimenä (on edestä katsottuna lähes syylärin kokoinen pinta-alaltaan) ja hyvin toimii. Esimerkkinä kerrottakoon että eräällä kevätsafarilla pitkässä ja jyrkässä + lumisessa ylämäessä isollahapella ylös yrittäessä ongelmaksi muodostui jakolaatikon öljyjen kiehuminen, automaatissa ei ollut mitään ongelmia öljynlämpöjen kanssa. Myöskään mitään tiiviys tms. ongelmia ei ole ollut vaikka on ollut käytössä jo ~5 vuotta.

    Tosin kannattaa muistaa huuhdella se ilmastoinnin kenno huolellisesti ennen kuin ottaa uusiokäyttöön.
     
  17. makeheikki

    makeheikki 1st gear

    ford toimii aina :p
     
  18. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    [​IMG] Oikeanpuolinen mittari automaatin lämpö. Viime kesänä reissussa. Vani + vaunu tatravuoristossa ja mittarihan näyttää noin 120c laatikon lähteväksi lämmöksi :eek: kävi kuumempanakin mutta kotiin päästiin. Suosittelen lauhdutinta jos vetää jotain :wink: .Vanissa ei ole lisälauhdutusta mutta seuraavalle euroopan reissulle laitan. Konekkin reilu 100c :mad:
     
  19. no jotta jos tuollaiseen tee se itse ja säästä rojketiin alkaisi niin mikä olisi raadin mielestä oikea putki järjestys? jos vanhan systeemin jättää kaveriksi
    eli ensin lisä kennolle josta syylärille ja sieltä lootaan ja tuohon lisä kennon ja syylärin väliin takaisin isku vai vasta syylärin ja lootan väliin?
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei sillä syylärikierrolla tee yhtään mitään jos lisäjäähyn pistää, mutta jos kuitenkin sen pidät niin lisäjäähy syylärin ja plootan väliin.
     

Kerro tästä muillekin!