ilamstoinnin kennosta laatikon jäähdytin kenno ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kylähullu_maalta, 6.4.2008.

  1. eli siis kaikessa yksin kertaisuudessaan pistän lisäjäähdytiimen kesäksi ja talveksi oman syysteemin kun öljyt ja suodatin tulee kuitenkin kesäisin ja syksyisin vaihtoon
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei sitä tarvii vuodenaikojen mukaan vaihdella.
     
  3. no tästähän nyt tuli eriäviä mieli piteitä.... joidenkin mielestä pitäsi oman syylärin ensin lämmittää öljy varsinkin talvella.
    tosin jo kahdesta vauhtiputkasta on sanottu että pistä pelkkä lisä jäähdytin

    no kunhan kelit paranee jotta viitsii mennä pohjolan suureen talliin tohkeilemaan niin täytyy alkaa suunitella... liittimet ja letkut ei paljoa maksa kun työn puolesta tulee nykyisin pelattua hydrauliikka sylintereidn valmistuksen parissa.
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Kato sitten että niissä hydrauliikkaliittimissä on vähintään samankokoinen sisäreikä kun alkuperäsissä. Ja jos pistät sellasen vauhtiputkan myymän jäähdyttimen niin ei se mitään talviasentoo tarvi. Kiinni ja ajoo vaan. Ei se liian kylmää oo.
     
  5. mke77

    mke77 Gearhead

    ööööö

    ensteks varmaan kandeis kokeilla minkä vetonen se höyrystin on.... atf:hän laajenee aikapaljon lämmetessään.... ja sit se "kapilaari"-ilmiö... et ei käy kuten yhellä kun tosiaan sylkäsi öölitikun yläpäästä öljyt ulos kun kennon yläpinta oli jotakuinkin tikun yläpään tasalla....

    kennokestää painettakyl(ilmastointilaite nokupaine15bar....+35c jopa 40bar)... liittimet varmaan menee helpolla! tarvis ainakin olis kun kerran katottiin kärryyhinates kaverin piccarin öölin/putken lämpö infrapuna- mittaril näytti se 90c:tä......tosin monta tekijää toki mut orggin kenno ei ainakaan jäähdytä (mitään)...edes suomen suvessa!!
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos olettais että syyläri on täysin kunnossa ja ulkona vaikkapa 20º pakkasta. Syylärin "kylmä"puoli jossa tomaatin jäähy yleensä sijaitsee on tietenkin samassa lämmössä. Kauanko pitää ajaa että syylärivesi rupee lämmittämään lootaa :odroll: . Vai käykö niin että ajossa nopeammin lämpeävä lootamehu rupeekin lämmittämään syyläriä :odroll: .
    Ja mikä kapillaari-ilmiö siellä lootajäähyssä majailee??
     
  7. kole

    kole 3rd gear

    Puhutta poijjaat asiaa!
    Laatikon lisäjäähyä olen myös minä tuumannut ja tuossa vois olla se "helppo" keino. Mulla turbopuikki ja siinä th-200 4r (GN-tekniikka) ja konetta tuossa vähän paranneltiin. Laatikko vaatisi kesäkuumille lisäjäähyä jos konetta meinaa polkea. Ilmastoinnin kompura lähtee mäkeen näillä näppäimillä ja se jäähdytin on jo jäänyt turhaksi, joten miksi sitä ei hyötykäyttöön ottaisi.
    Tietenkin jäähyn öljyn pinnan ei saa nousta laatikon öljyn täyttöputkea ylemmäksi. On koko toosa täynnä ööliä :oops: Mites sen öljyn paisunta?
    Onko kuitenkin sen ilamstoinnin jäähyn korkeus liian yläällä jotta se toimisi?
    TAidan mennä nukkumaan kun ei ajatus kulje (laatikollisesta ohvia huolimatta) ja katotaan vaikka huomenna
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mitä ihmettä teijän päissä liikkuu?
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tomaattimehua :odroll: .
     
  10. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    No on kai sillä siinä mielessä pikkusen merkitystä jos laittaa semmossen jäähdyttimen johon menee kakskymmentä litraa tomaattimehua ja se siittä lämmetessään laajenee, vaikka se nyt oliskin tikunsuun alapuolella...siihen tarttis sitte laittaa paisuntasäiliö, vissiin. Mutta ehkä kannattaa pitäytyä pienemmissä automaattimehun jäähyttimissä. Tai sitte laajentaa looran öljypohjaa. Mamman uunipellistä vois saaha hyvän! Mutta sitte voi olla ettei saa pannukakkua... :odroll:
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    :rotfl: Mulla oli joskus yhdessä maastokilpurissa aabaut 5litranen pytty jossa oli vesikierto sisällä tomaattijäähyä matkimassa. Kumma juttu ettei siitä tullut koskaan mehut mäjelle mistään :odroll: vaikka se oli tulipellissä ja vieläpä melko ylhäällä. Se vuosi vain silloin kun oltiin katollaan tai kyljellään :rotfl: .

    En oikein ymmärrä mikä voima sen putkiston puhaltaa tyhjäksi kun koneen sammuttaa??
     
  12. kole

    kole 3rd gear

    Niin mutta kun pöljä ei tajuu. Jos mulla on laatikon öljyn lisäjäähyn yläpinta vaikka samalla tasolla kun öljytikun putki. JA sitten kun tomaattimehu laajenee lämmitessään niin mihin se menee piiloon? Kartaaniinko? Siellä lisäjäähyssä pitää olla se paisuntatila? Vai eikö?
    Pitää kysyä kun ei ymmärrä :wc:
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    :oops: Tota kun toi automaatti ei ole tappiinsa asti täynnä öljyä :poff: .
     
  14. GS RIVIERA 68

    GS RIVIERA 68 3rd gear

    Mullon ollu kans vaikka mitä jäähdyttimiä noissa aina jääkaapin lauhduttimista paperikoneen vaihteiston jäähdyttimiin :eek: eikä ole öölit tullu pihalle mittatikusta vaikka on ollu yhtä ylhäällä kun tikun pää.Ainoostaan kerran Rivieerasta (uutena) ja kuumana tuli kun huohottimen putki oli tukossa,siis putken pätkä mikä on laatikon päällä :odroll:
     
  15. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Onk kukaa kokeillu kuinka paljo menee sen jälkeen ku öölit on ylärajas ja jatkaa täyttöö? Meinaan että jos se huohottimeksen putki ois kiinni ja kaatas vaan... No, ei varmaan, mut ei sielä silti kauheesti tyhjääkään tilaa oo, että siinä tappavuksessa että jäähyttimen tilavuus lissääntyis joku parikymmentäkin litraa, niin sitte täytys olla joku alaventtiili jäähyttimessä ettei pääse mehu looraan takas koneen pysähyttyä (onks siellä muutenkin jo?) sekä mehun lämmettyä olla hiukan enemmän tilaa ettei mehu nouse liika korkeelle ja eiköös siitä tule sitten niinko tehosekottimenki kanssa tulee, eli vaahtoo? Kuulemma vaahtoo ku laittaa niin luistaa...
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Muistaakseni kun tunkee lootaan joku 11litraa mehua niin sitten huohottimesta tulee kamaa ulos. Lootamehusta on iso osa "jemmassa" turbiinissa ja muualla ja jos ottaa pelkän ö-pohjan pois ja "vaihtaa" öljyt silleen niin ~puolet vaihtuu!! Teoriassa siellä on siis aabaut 5litran laajentumisvara.
     
  17. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Oho, se on aika paljon! Mut mites sitte sen vispaamisen laita? Ei ehkä toimi aivan moitteetta jos laittaa täyteen vähän samaan tyyliin ku marskin ryyppi?
     
  18. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Mun ainakin oli tarkoitus laittaa lisäjäähy ja se tulis melko korkealle tämän hetken suunnitelmien mukaan, jäähyn kennon yläreuna olis suunnilleen samaa tasoa kuin vaihteiston mittatikun yläreuna. Näitä teidän juttujanne kun tässä lueskelin niin tuli mieleen, että taas meni suunnitelmat uusiksi. Toisaalta taas tuossa 727 lootassa on se ominaisuus, että se turbiini vuotaa itsekseen sinne laatikon puolelle kun auto seisoo käyttämättä jonkin aikaa. Joten onhan siellä oltava sitä tilaa sille automaattiöljylle laajentua kun ei ole koskaan tikun kautta puskenut ulos eikä tuollaiseen esim. 7.5" x 17" kokoiseen lisäkennoon sitä öljyäkään niin mahdottomasti mahdu. Että eikun kokeilemaan vaan. Mites teillä on kestänyt kumiletkut tuossa käytössä? Näyttää vaan monet valmiista kennoista olevan tarkoitettu käytettäväksi letku kiinni klemmarilla tyyppisellä systeemillä.
     
  19. kole

    kole 3rd gear

    Niimpä niin ja trallallaa. Onhan se tietty se syylärissäkin oleva laatikon jäähy kyllä yläpinnaltaan korkeammalla kun ilmastoinnin :oops: . Voi kun sitä osaa ollakkin joskus viisas :rotfl:
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos olettais että lisäjäähyllä koko sydeemin tilavuus olis vaikkapa 15litraa!! Käydessä tsekattuna pinta ylärajassa niinkuin kuuluukin niin ei siellä mikään vispaa vaikka pari viikkoa seistessä öölipohjaan tulisikin pari kolme litraa lisää :poff: . Mikä sitä ööliä siellä vatkaisi kun auto paikallaan on ja taas käydessä se ööli menee sinne minne sen kuuluukin mennä :rotfl: .
     

Kerro tästä muillekin!