Illan kysymys...pullistelusta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja jus57, 31.8.2016.

  1. jus57

    jus57 Gearhead

    nyt on vähän tiukempi sovitus eli paljonko 'rengas pullistuu kyljestä' kyseessä on 255/60-15 teräsvyö rengas joka on tällä hetkellä 7" vanteella ja vanteen reunasta mitattuna tulee siis vanteesta ulos (pullistuu) 2cm.
    Kuinkahan paljon samankokoinen kumi pullistuu ulos 8,5" vanteella?
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Äkkiä ajateltuna: vanne 1,5" (noin 38mm) eli 19mm per puoli leveämpi... Aika tasoihin mennee, mutta en pane päätäni pantiksi =)
     
  3. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Veikkaukseni on , että rengas ei levene merkittävästi sivusta kapeampaan vanteeseen verrattuna, mutta minäkään en laita päätäni pantiksi.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Veikkaan että renkaan kokonaisleveys "pullistuman" kohdalta mitattuna ei muutu merkittävästi. Tietty vanteen reunasta mitattuna pullistuman määrä alenee, mutta se ei vaikuttane lopputulemaan.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Levenee noin 1/2 vanteiden leveyden lisästä. 2cm.
     
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Nyt tietysti verrataan saman merkkistä ja mallista rengasta, eri merkkisillä ja jopa saman merkkisillä eri mallisilla renkailla on taipumusta olla saman levyisellä vanteella eri levyisiä...
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Toki joo, huomattu on että samalla kokomerkinnällä varustetut renkaat voi olla iiihan eri kokoa.

    Aiempi vastaukseni on edelleen voimassa.
     
  8. JJ

    JJ Gearhead

    Mulla oli aikanaan -55 Chevyssä juuri 255/60-15 rengas 7" Rallye Wheelseillä. Mahtui pyörimään hienosti. Piti sitten saada alle 8" Rallye Wheelsit ja kappas vaan, jo alkoi hankaamaan ulkoreunasta kiinni lokariin.
     
  9. jus57

    jus57 Gearhead

    Noniin kokeiltu on.Tosin renkaan merkki vaihtui kun muistin että vintiltä löytyy vanhat Hoosierit aivan saman kokoisetkin.
    Pullistus jäi 1,4 cm joka on sitten tietenkin tässä tapauksessa liikaa.
    Taidan siirtyä tuuninki hommiin ja etsiä matalampi proofiilista kumia kun ei tuo lokasuojan levityskään oikein houkuttele...Eikä vielä perän vaihtokaan innostaisi.
    Tietty jos joltain löytyy 2kpl.tta noita 15" American racingin Daisy 200 S. Kiekkoja 7" leveenä niin vois harkita vaihtoa??ja jakohan on 5x4,75
     
    dodgeman tykkää tästä.
  10. jus57

    jus57 Gearhead

    Jos joku tietää mikä renkaan merkki "pullistelee "vähiten niin vinkit otetaan kiitollisina vastaan....
    Jos oikein muistan kun yhden kesän luistelin joillain katuslickseillä ,et ne ois olleet melko suorakylkiset?
     
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Esimerkki elävästä elämästä saman merkkisten renkaiden pullistelusta: 195/45R16 Pirellin kesä- ja kitka rengas. Kesärengas pullistui vanteen reunan yli selkeästi ja kitkarenkaalla sama vanne kolisi lattiaan...
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eiks toi 195 pitäis olla äärimmäinen leveys asian mitään kuvion leveyteen liittymättä?

    Vai oliko se tosin päin


    Sit sellaista tullut vastaan et naamalleen jos kaato vanteen ei ottanut lattiaan, mutta selälleen niin kolahti reuna ja samalla renkaalla pestessä vanteita
     
  13. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tuo 195 on siis renkaan normileveys (ei siis kulutuspinnan leveys) tietyn levyisellä mittavanteella. Renkaalle annetaan tietty vaihteluväli, jonka sisään tietynmittaiseksi ilmoitetun renkaan tulisi sopia.

    Tuo Nikuzain mainitsema kolahtelu taas johtunee siitä, että toisissa renkaissa on ulkosivussa ns. vannesuoja (aikoinaan renkaista oli "taksimalleja", joissa oli myös kyljessä kohouma)
     
    KajS tykkää tästä.
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ei ollu huulta kumissa, sitä itekkin ihmettelin, et mites se ny tolleen, tosin säikähdin et kippasin hemmetin kalliin auton sävyyn/kanssa maalatun vanteen naamalleen ja lakat vituiksi
    Seuraavat kumit tuli sitten erityisen varovasti kallistettua lattialle selälleen kopauksen saattelemana

    Et onko joissain kumeissa valmistus eroja, kun kuitenkin tais mahdollisesti outside/inside kumit olla

    Meille muuten tuli yhet renkaat joissa oli pyörimis suunta ja se kumihuuli oikeelle puolelle, rälläkkää oli aikasempi näyttänyt kuskin sisäpinnalle, et mahtu pyörimään tolpan ohi
     

Kerro tästä muillekin!