Ilmaa bensansuodattimessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja El C, 25.5.2017.

  1. El C

    El C 3rd gear

    Laitoin suodattimen (läpinäkyvä muovinen) pumpun ja kaasarin väliin kun sellaista ei ollut ollenkaan ja huomasin, että suodattimessa on bensaa reilusti alle puolen välin.
    auto ei käy niin hyvin kuin mielestäni pitäisi ja monien muiden mahdollisten vikakohtien lisäksi nyt siis vielä tämä.
    Tein testin; irrotin bensaputken suodattimen yläpäästä ja täytin suodattimen bensalla. Mielestäni kone kävi tämän jälkeen tasaisemmin. Suodatin pysyi täysinäisenä niin kauan kuin kone kävi mutta sammutuksen jälkeen bensapinta suodattimessa laski taas selvästi alle puolenvälin. Uudelleen startatessa kone ei enää käynyt yhtä tasaisesti. Mitäs tuumaatte? Onko jossain pieni vuoto? Voiko mekaaninen pumppu vuotaa sillain, ettei bensaa kuitenkaan vuoda?

    235 Chevy -54
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Kuplat kyllä viittaa linjan imuvuotoon, mut taas suotimen täyttäminen, ni, tota, en tiiä, ne pumpussa olevat venat vuotaa, tai jotai. Kuuskymppises, mikä vissiin sama blue flame motti, niin kalvo jos vuotais, niin sen pumpussa oli ainakin juorureikä josta gasoa ruikki pihalle.
     
  3. El C

    El C 3rd gear

    Voiko bensapumppu vuotaa sillain, että bensaa pääsee moottoriöljyn sekaan?
    Se ainakin selittäisi sen, ettei vuotoa näe?
    Täytyypi haistella, josko öljy haisis bensalle...
     
  4. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tästä on kohta 17v aikaa kun myin tollasella moottorilla olevan auton pois., mä mitää muista.
    Kaiken järjen mukaan sen kyllä pitäisi mennä öljytilaan. Silloin itse tein pikakorjauksen ja ruuvasin peltiruuvin siihen reikään, ettei ruiki bensaa pihalle kun piti päästä jossain kinkereissä käymään. En muista lisääntyikö öljypinta sen reissun aikana, silloin tehtiin enemmän, kuin tiedettiin mitä tehtiin...
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä noissa muovifilsuissa aina näkyy ilmaa. Pitkään ku käyttää, tai kääntelee sitä käynnin aikaan, niin saattaa ne siitä hävitä. Ton ikäsessä se käynnin tasasuuden arviointi on aika vaikee homma kokeneellekin. Jos ihan kaikkea ei ole uusittu ja säädetty tarkkaan, niin varmasti on jotain, joka aiheuttaa epätasasuutta. Ne kuuluu noissa asiaan, noin karkeesti. Bensafiltterin vaikutusmahdollisuudet käynnin tasasuuteen ovat aika rajalliset.
     
    Pertti K, rb ja Karpov tykkäävät tästä.
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Jep kyllä oon ite huomannu kans et noi läpinäkyvät parin euron filtterit ei tunnu juuri koskaan olevan "täynnä", aina on vähän vajaat.
     
    Karpov tykkää tästä.
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei filtteri mullakaan ole ikinä ollut täynnä vaan asennosta riippuen siellä on enemmän tai vähemmän ilmaa.

    Eikä ole käyntiin vaikuttanut
     
    Karpov tykkää tästä.
  8. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Bensakone kun ei ole niin tarkka vaikka vähän ilmaa syötetään bensan mukana. Pääasia että bensaa riittää moottorin tarpeisiin.
    Kaasariin syötettävä vähäinen ilma poistuu neulaventtiilin ja kohokammion huohotuksen kautta pois sen enempi sotkematta käyntiä.

    Se ilma filtterissä voi tulla tankistapäin ja loput jää filtterin ilmataskuun.
    Ilma myös voi tulla kaasarista päin kun vähän besa liikahtaa linjassa takaisinpäin auton seisonnan aikana.

    Kun besaa tulee riittävästi bensapumpulta kaasariin, niin ei tarvi välittää vaikka filtterin yläreunassa olisikin ilmaa. Eikä vaikuta käyntiin.
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Bensapumpun ja tankin välissä on ollut aina suodatin vajaana, mutta pumpun ja ja kaasarin välissä aika täynnä. Voi olla, että pumpun takaiskuventtiili fuskaa.
    Vaikuttaako käyntiin voi testata. Ota kaasarista letku irti ja starttaa. Jos pumppu ruiskii komeella kaarella, niin ei vaikuta käyntiin. Jos ruikkii kuin 70v eturauhasvaivainen, niin voi aiheuttaa häiriötä.
     
  10. El C

    El C 3rd gear

    Auto seissyt eilisestä asti ja suodatin täysin tyhjä.
    Öljy näyttää hieman ohuelta, ehkä hieman bensalle tuoksuukin mutta mulla on kyllä surkee hajuaisti..
     
  11. Rotten

    Rotten Gearhead

    Villi veikkaus, vuoto on suodattimen ja tankin välillä! Eikö mitään läikkiä maassa missää?
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä siellä tarvii olla edes vuotoa ulospäin. Riittää, kun bensapumpun venat vähän valskaa, niin bensa pakenee vaan takas tankkiin.
     
    Rotten tykkää tästä.
  13. El C

    El C 3rd gear

    Ei oo läikiä eikä auton alla näy kosteeta eikä haise. Uus tankki, uudet bensalinjat, vanha pumppu...
     
  14. El C

    El C 3rd gear

    Luultavasti näin.
     
  15. starcraft

    starcraft Gearhead

    Veikkaisin myös että bensapumpun venttiilit päästää bensan takaisin tankkiin. Onko tuossa purettava bensapumppu niinkuin uudemmissa? Jos on niin pystyis kurkkaamaan sisälle jos on vaan roska häiritsemässä toimintaa.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos ns. uudemmasta löytyy purettava pumppu, niin se on kyllä ihan muuta ku vakiomalli. Vanhoista sen sijaan lähes kaikki ovat purettavia.
     
  17. El C

    El C 3rd gear

    Onhan toi purettava, sellainen hieno lasikupumalli.
    Täytyypi ottaa auki ja tutkia.
     
  18. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Sitähän vois kokeilla, että irrottaa bensaletkun kaasarista ja tuloletkun pensapumpusta. Sitten vaan kaasarin letku suuhun ja puhaltaa kuin vappupalloa. Ilmaa jos menee, niin sitten ainakin venttiilit falskaa. Paineilmaa ei kannata tuutata, voi olla venttiileille turmiollista. Myötävirtaan voi varovasti paineilmaa suhauttaa letkut irrotettuna, mutta paine ei sittenkään saa nousta pumpun sisällä juuurikaan. Se pumppu kun ei ole tarkoitettu kestämään kompuran max paineita.
     
  19. starcraft

    starcraft Gearhead

    Kyseessähän on 54 vuoden chevy. Ja mun 60 cadissä on purettava pumppu. Ja ihan uudesta asti ollut sellainen.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ymmärsimme siis "uudemmassa" vähän eri lailla...
     

Kerro tästä muillekin!