Ilmaa jarrujärjestelmässä..?

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja RikuK, 15.9.2020.

  1. RikuK

    RikuK 1st gear

    Vaihdoin skeidaan etujarrulevyt ja -palat. Jouduin avaamaan letkun banjoliittimen joksikin aikaa ja "jonkinverran" se siinä tiputteli.. Kun kaikki oli valmista, poljin painuukin oudon pitkälle.. On mahdollista, että nestekuppi kuivui..
    Mahtaako pääsylinteriin sitten päässyt ilmaa, polkaisuilla kuuluu vaimea suhahdus. Jarrutustehot on heikot.

    Jos pääsylinteriin on päässyt ilmaa vähäisen nesteen takia, niin onko mitään konstia polkea/imeä/tai pumpata ilmoja pois, ilman osien irroittamista?

    HELP!
     
    Muokattu: 16.9.2020
  2. RikuK

    RikuK 1st gear

    Huoli ratkesi. Valuttelin muutaman desin kulmista, ilmaahan siellä oli.
    Ei ollut säiliö valunut ihan tyhjiin, niinkuin pelkäsin.

    Nuo nestesäiliöt saisivat olla läpikuultavampaa ainetta, että kirkkaampikin jarrunesteen pinta erottuisi paremmin.. oikein paljon kiitoksia kaikille!! :)
     
  3. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Siis... Se ilmahan ei ole mennyt sinne pääsylinteriin, vaan se oli/on siellä putkessa tai letkussa. Se meni sinne samaan aikaan, kun letkusta vuoti nestettä pois. (pisara nestettä korvaantui samansuuruisella kuplalla ilmaa) Ja jos nyt olet valuttanut(?) nestettä lisää pois, niin siellä järjestelmässähän on edelleen ilmaa. o_O Vai kuinka sä sen ilmauksen suoritit? Poljin pohjassa avasit ilmaruuvia ,vai ihan vain aukomalla niitä ilmaruuveja?
     
  4. Hupeli

    Hupeli 1st gear

    Nesteet on hyvä vaihtaa kokonaan.
    Ainakin silloin tällöin.
    Työ ei mene hukkaan.
    Tällaisilla järjestelmillä missä on abs ja mahdollisia putkia säiliön neste pinnan yläpuolella kannattaa tutkia ilmausta varten ennen kuin päästää säiliön tyhjäksi.
     
  5. ileumi

    ileumi 1st gear

  6. Hupeli

    Hupeli 1st gear

    Ostin myös joskus tämän ilmauslaitteen.
    Tämä on hyvä ainakin silloin kun ilmausta tekee yksin.
    Ainoana miinuksena mielestäni on kuminippa jarrusatulan nippaan.
    Se vuotaa kun imee voimakkaammin ja silloin ei oikein tiedä onkoko järjestelmässä ilmaa vai ei kun tulee kuplia.
     
  7. f34

    f34 Gearhead

    Tämä on kätevä, ei pelkoa, että säiliö pääsisi tyhjentymään.
    Ebayn hakuun: Car Motorcycle Automatic Brake & Clutch Oil Bleeder Bleeding System.
    Tuolla siis tehdään pääsylinterin säiliöön ylipaine ja syötetään samalla kuvassa olevasta pullosta uutta nestettä.
     
  8. Hupeli

    Hupeli 1st gear

    Säiliön paineistus on muuten hyvä juttu.
    En ole löytänyt laitetta vaan mistään, mieluiten kotomaasta
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Aiheeseen liittyen: usein oli itellä vanhemmissa ajoneuvoissa tapana pumpata linjat vaan nopeesti tyhjiksi, kaataa uutta nestettä säiliö täyteen ja ilmata. Vaan uudemmissa joissain saattaa jäädäkin abs-yksikköön ilmaa joka ei meinaakaan tulla millään pois. Testerillä kuulemma pitäs kertoa autolle että boksissa aukee venttiili ja päästää kulkemaan jolloin ilmaantuu normisti. Luin pösö voorumilta että het vällein jarruttelemaan alamäkeen joka tietysti talven liukkahilla mukavampi tai etittävä hiekkatiepätkä jolloin venttiili rupsuttaa ilmat läpi ja ei muuta ku ilmat pihalle.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Kutsuisin tätä huonoksi suunnitteluksi. Mut mitäpä tämmöinen uransa takareunalla oleva tuotekehittelijä ei haukkuisi...
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    tietämättä nyt varmasti kumpaa tarkoitetaan tässä, huonoa työn suunnittelua kohdaltani vai teknisen laitteen rakennetta niin meikäläinen on vissiin korkeamman johdatuksen saanut. Se on katsokaas niin herrassaan minkälaista laatua sattuu milloinkin tulemaan. Vaan laatua se on kai paskakin laatu. Mitä tulee noihin kohteisiin eli ajoneuvoihin niin ei niissäkään ihan loppuun asti ole aina suunniteltu tekniset ratkaisut. Huoltoystävällisyys, kestoikä joitain niistä mainitakseni.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Njääh. Ei ollut mtn henkiläkohtaista, mut jos jarruja ei pysty ilmamaan ihan staattisessa olotilassa, aka syntyy nestelukkoja, niin ei ole suunnittelija suunnitellut ihan loppuun asti laitettaan. Ei ole viikkoja enempää, kun voivottelin H-D motskarin 4-mäntäistä jarrusatulaa omilla foorumeilaan. Kun sen pistää osiksi, niin ilmattomaksi tekeminen vaatii temppuja.
     
  13. f34

    f34 Gearhead

  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    joku ton näköinen olisko gunson merkkinen tuli ebay.uk tilattua vuosia sitten kun kyllästyin kuulemaan vastaväitteitä perheen jäseniltä kun piti jotain autoa ilmata. Sitten taas sen adapterit ei käyny dodgen säiliöön mutta tilasin taas ebay.uk vakuumipumpun alipainetehostimen testaukseen johon tuli säiliöt ja liittimet että silläkin voi imeä/ilmata jarrutkin ja sillä saa dodgenkin hoideltua. Onnistunu jostain syystä aina teki millä työkalulla tai kenen kanssa tahansa.
     
  15. RikuK

    RikuK 1st gear

    Minä tein tuollaisen paine bleederin 5 litran puutarha-paineruiskusta. Jarrunestesäiliön korkin löysin Puuilosta, (joku pakastemehupönttö), jengat sopi juurikin tiiviisti.

    Kokeilin naapurin Skodaan, mutta vaikka jengat olevinaan sopi, niin korkki valskasi, ja nestettä valui ties minne..!

    Korkkiin letkun pikaliitin, ja kunnon tiiviste.. Minulla on jo 0-4bar painemittari, muttei ole tullut asennettua toistaiseksi. On kyllä todella näppärä systeemi, nesteet painepönttöön ja ehkä 15psi painetta ja sen kun valuttelee kauimmaisesta pääsylinteriä kohden yksi kulma kerrallaan. Tilasin Ebaystä "oneway" venttiilin, valupöntön letkuun, että voi manuaalisestikin polkea, eikä tarvi pelätä ilmakuplien takaisin menemistä..
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sitton speed bleeder nipat. Ilmausruuvin näköiset joissa on jousi ja kuula sisuksissa. 1/4-1/2 kiekkaa auki ja poletaan ilman nipan kiertelyjä suuntaan tai toiseen. Letku ja puteli pitää tiätty olla kii. Sitte nippa kiinni ja kovaa ajoa.
     
    Muokattu: 13.10.2020

Kerro tästä muillekin!