Ilmailupäivässä paha onnettomuus

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja Remmiveto, 18.8.2019.

  1. Seejii

    Seejii 3rd gear

    Vai johtuisko ettei kuulla, ymmärretä, osata. Tai ollaan omasta mielestä niin pro ettei tarvitse.

    Pitäiskö vaan pysyä siellä kioskissa namunmyynnissä ja antaa motorsportin harrastajien harrastaa.

    Ei ole kenenkää etu sotkea asioita!
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Sähän sen nimittelyn aloiti...vajosin vain tasollesi.
    Itse kyllä epäilen että akk:lla saattaa olla aika paljonkin enemmän painoarvoa kuin minulla, sinulla, ja jopa vakuutusyhtiöillä....se kun toimii yhteistyössä viranomaistenkin kanssa, ja esimerkiksi katsastus säädöksissa huomioidaan joissakin ohjeissa akk:n säännöt...
    Mutta ethän sä sitä ymmärrä.

    Edelleen kuitenkaan tässä ei ole kyse mun mielipiteistä ja tulkinnoista vaan laista ja liikennevakuutuskeskuksen ohjeista joista muutama kirjoittaja on tehnyt omat tulkintansa ja on huutoäänestyksellä julistaneet itsensä kilpailun voittajiksi...vaikka mitään kilpailua ei edes ole.
    Ja sitten osa täällä komppaa tätä "enemmistön" mielipidettä ihan kybällä...kuitenkaaan tietämättä ja ymmärtämättä asiasta yhtään mitää.
     
  3. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Johtuu, nimenomaan siitä ettei ymmärretä, eikä kuunnella, keksitään vaan omia tulkintoja ohjeista ja lakipykälistä välittämättä.

    Ei nää huutelijat luultavasti saa edes sen vertaa aikaiseksi että myisivät tapahtumissa edes niitä namuja...täällä ne vaan kitisee ja vit*'lee...mutta jatketaan me muut kisojen ja tapahtumien järjestämistä...ja kilvan ajoa.
     
  4. stana

    stana 3rd gear

    Kattojärjestö taitaa kuitenkin määrätä mitä tarttee ja mitä ei. Ja jos ei tarvia vakuutusta niin lie huolehtii vakuutusturvasta osallistujien ja yleisön puolesta.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  5. Seejii

    Seejii 3rd gear

    Keskustelua leimaa muutama harha. AKK ei ole koko suomalainen moottori urheilu vaan (iso)osa sitä.
    Sen sijaan vakuutuslain säädäntö on ja pitää olla sama kaikille. Se koskee sunnuntai ajelijaa samoin kuin kerran vuodessa cruisaavaa "jenkkimiestä"

    "Lisenssivakuutukset" on ihan hyviä jos ei ole olemassa muuta tai on epävarmuutta vapaa-ajanvakuutusten korvavuuden suhteen.
    Se, että on olemassa erittäin kattava järjestelmä ei vähennä ylimääräisten vakuutusten arvoa. Olettehan tarkistaneet, että ne korvaavat tarpeeksi.

    Ai ette?
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Siellä lakipykälissähän nimenomaan sanotaan näin:

    "Ajoneuvon omistajalla ja haltijalla on kuitenkin oikeus vakuuttaa 1 momentin 6, 7 ja 9 kohdassa tarkoitettu ajoneuvo."

    "6) ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä, eikä ajoneuvoa käytetä liikenteessä;"

    Ja jos nyt oikein tulkitsen, liikennevakuutus korvaa vahingon myös suljetulla alueella tapahtuvasta vahingosta, siitäkin huolimatta että joku täällä on väittänyt toisin.
    Vai miksi sellaisen sitten voisi ottaa ja miksi vakuutusyhtiöt sellaisia myyvät.
     
    Muokattu: 25.8.2019
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mitä jos kilpuri varikolle palatessaan tönäisee yhden katsojan kumoon ja kävisi oikein huonosti ja katsoja halvaantuisi? Kuka maksaa? Onko järjestäjällä sellainen vakuutus? Ei edes kovin epätodennäköinen tapahtuma, jotkut ajelee reipasta vauhtia.
    Liikennevakuutushan sen korvaisi, mutta kun sitä ei tarvita.

    Varikolle paluureitti ei ole kovin suljettua aluetta.
     
  8. Pertura

    Pertura 3rd gear

    Liikennevakuutus korvaa henkilövahingot silloin, kun ajoneuvoa käytetään liikenteessä. Liikennevakuutuslain silmissä ajoneuvoa ei käytetä liikenteessä silloin, kun alue on eristetty. Eli tuo lentokentällä näyttötaulun keilannut Vette on ollut liikenteessä siellä kentällä, eli ei ole ollut eristetyllä alueella. Eristetyllä alueella liikennevakuutus ei ole voimassa, eikä näin ollen korvaa mitään.

    https://www.liikennevahinkolautakunta.fi/Guidelines/985 linkin takaa löytyy yksi esimerkki tapauksesta, jossa ajoneuvoa on käytetty liikenteestä eristetyllä alueella, eikä liikennevakuutus ole ollut voimassa. Tuolla myös Liikennevahinkolautakunta toteaa seuraavaa:

    Eli yleensä vain sisätiloissa olevat rata-alueet ovat olleet eristettyjä alueita, nekin tapauskohtaisesti, eivät automaattisesti. Ja tuo on se voimassa oleva käytäntö tällä hetkellä, kunnes sen joku KKO:n kautta toiseksi muuttaa.

    edit: Ja se suljetun alueen määritelmä on eri tieliikennelaissa ja liikennevakuutuslaissa. Eli vaikka alue on kilparata ja siellä saa ajaa nopeusrajoituksista ja muista liikennesäännöistä välittämättä, ei alue lähes ikinä ole liikennevakuutuslain tarkoittama suljettu alue. Kaksi eri lakia, kaksi eri tulkintaa.
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Tässä sulle faktaa.

    Tämä on ko tapahtuman säännöistä:

    "Ajoneuvon tulee olla tieliikennekelpoinen.
    Ajoneuvossa tulee olla voimassaoleva vakuutusyhtiön myöntämä tieliikenne- tai kilpa-ajoneuvovakuutus ja sen voimassaolo on pystyttävä kysyttäessä todistamaan."

    Ei ihan kauheesti kannattaisi huudella kun ei viitsi ottaa asioista selvää, vai etkö osaa...

    Saman tapahtuman ohjeista:
    "Yleisölle vapaa pääsy. Portteja avataan luultavasti tunnin välein. Yleisön katsomapaikka vaihtoehdot on joko lähdössä tai rullaustiellä mistä ajajat palaa takaisin lähtöön"

    "Tapahtuman järjestäjä ei ole vakuuttanut osallistujia. Osallistuminen tapahtuu täysin omalla vastuulla. Tapahtuman järjestäjä ei ota vastuulleen korvausvelvollisuutta mistään aineellisesta vahingosta tai henkilövahingosta, joka tapahtuu osallistujalle tai kolmannelle osapuolelle osallistujan toimesta tapahtuman aikana."

    Näyttääkö siltä että kyseessä on suljettu alue?
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  10. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Hyvä esimerkki, ainoa vika on siinä, että se on vuodelta 2012.
    Ja liikennevakuutuslaki on uudistettu v. 2016 jolloin sinne on tullut muunmuassa kohta jonka jo aikaisemmin lainasin tänne.

    "Ajoneuvon omistajalla ja haltijalla on kuitenkin oikeus vakuuttaa 1 momentin 6, 7 ja 9 kohdassa tarkoitettu ajoneuvo."

    "6) ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä, eikä ajoneuvoa käytetä liikenteessä;"
     
  11. Seejii

    Seejii 3rd gear

    Niin se takki kääntyy :D
     
  12. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Tapahtuman järjestäjällä on vastuuvakuutus josta korvataan kolmannelle osapuolelle tullut vahinko.
    Ja varikolla ja paluutiellä on nopeusrajoitus.
     
  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Kenen?
    Mä ainakaan en ole missään vaiheessa "kääntänyt takkia"
     
  14. Pertura

    Pertura 3rd gear

    Tuo linkittämäni esimerkki on "Normit ja ohjeet 2019" -otsikolla. Eli oletan ainakin Liikennevakuutuskeskuksen tulkitsevan tuota edelleen samalla tavalla.

    Ja Liikennevakuutuskeskuksen mukaan rata-ajoneuvot on liikennevakuutettava. Eli Liikennevakuutuskeskuksen näkemyksen mukaan rata-ajoneuvoja käytetään liikenteessä silloin, kun niillä ajetaan radalla. Ja Liikennevahinkolautakunnan mukaan suljettuja alueita ovat yleensä vain sisäradat, tapauskohtaisesti. Eli tuo lainkohta johon vetoat, ei päde tässä Liikennevakuutuskeskuksen tai Liikennevahinkolautakunnan mukaan, koska myös kiihdytysajoneuvoja käytetään liikenteeseen niillä kilpailtaessa. Oletan noissa kioskeissa olevan töissä joku lainoppinut, joka on perehtynyt liikennelainsäädäntöön verrattain perusteellisesti ja sitä myöten on kanta muodostunut.

    Ja nuo tapahtuman säännöt mitä lainasit, niin ne ihan selvästi osoittavat että kyseessä ei ole suljettu alue, koska liikennevakuutuksen voimassaolo vaaditaan. Onko kyseessä mikä tapahtuma, ja mitä pyrit tuolla tuomaan esiin?
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Otsikkona oli liikenteessä käyttäminen
    Et sitten tosiaan ymmärrä sanamuotoja, yleensä ei ole sama kuin ei koskaan.
    Lue sieltä aikaisemmista viesteistä..mä en jatka ton rikkinäisen levyn kanssa enempää, kun ei mene perille, niin ei mene.
     
    Muokattu: 25.8.2019
  16. Pertura

    Pertura 3rd gear

    Totta, olin hieman epäselvä. Tuon kirjoituksen otsikko tosiaan on "Liikenteeseen käyttäminen", joka sijaitsee alueen "Normit ja ohjeet 2019" alla. Selaimessa välilehden otsikkona on "Normit ja ohjeet 2019". Eli Liikennevakuutuskeskuksen mukaan tuo on ihan validi kirjoitus tänäkin päivänä. Ja kuten Liikennevakuutuskeskus kirjoittaa, on rata-ajoneuvot liikennevakuutettava. Siinä ei ole lisäyksenä yleensä, joskus tai mitään sellaista, vaan ne on liikennevakuutettava.

    Joudun tässä samaa levyä toistamaan, kun sinä vetoat kerta toisensa jälkeen asioihin jotka LVK ja LVLTK tulkitsevat juuri päinvastaisella tavalla kuin itse ne tulkitset. Vaikka nuo eivät olisikaan mitään lopullisia tulkintoja, niin ovat kuitenkin tällä hetkellä voimassa oleva käytäntö mitä vakuuttamiseen ja korvausten maksamiseen tulee.

    Ainoa tulos Googlella noihin sääntöihin oli joku Ooppelistien sudittelutapahtuma, ei varmaan ollut siitä kyse?
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Laitahan nyt lähteet esille, niin katsotaan missä lukee että kaikki rata-ajoneuvot on liikennevakuutettava.
    Itse en sellaista löytänyt. Ja noi tulkinnat on omiasi, ei ole mitään oikeuden ennakkopäätöksiä (paitsi se yksi joka todistaa itseäsi vastaan koska siinä todetaan että eristetty alue ei ole liikenteessä käyttämistä)

    Jos jeesuspelastaateidät on käynyt opelistisudittelutapahtumassa ajamassa ja se on esimerkkinä siitä että liikennevakuutus korvaa ja että se ei ole sen takia suljettu alue, niin tottakai ne säännöt on siitä tapahtumasta.
     
  18. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    liikennevakuutuskeskus on vakuutusyhtiöiden muodostama yhdistys, joten olisi perin outoa mikäli tuollainen yhdistys ei vaatisi kaikille liikennevakuutusta, varsinkin kun liikennevakuuttamattomien ajoneuvojen aiheuttamat vahingot korvaa kyseinen yhdistys.

    ns. lakisääteinen lobbauselin.

    vrt. yhtä epäloogista olisi, mikäli lääketeollisuus ry pyrkisi eroon lääketeollisuudesta.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  19. Seejii

    Seejii 3rd gear

    Paikkana siis lentokenttä suljettu kyllä, MUTTA jotta se olisi liikennevakuutuskeskustelussa tarkoitettu varmuudella suljettu niin lentokentällä pitäisi olla seinät, katto ja lukitut ovet ettei ajoneuvot ja humalaiset mustikan poimijat törmäisi.

    Liikennevakuutuslain henki ja yleensäkin vakuutusten henki on kohtuullistaa menetyksiä. Kun olet poimimassa mustikoita niin olisi kohtuutonta jos joutuisit jonkin Fiat Challangerin yliajamaksi ja viettäisit lopun elämäsi pyörätuolissa vain koska kuskilla ei vaan sattunut rahat riittämään leikkauskuluihin.

    Jännä kun muut moottoriurheilulajit on varautuneet pahanpäivänvaralle. Niillä riskien hallinta menee aika pitkälle kalustossa ja säännöissä.
    Silti ne ei kiellä onnettomuuksien olemassa oloa.
     
  20. Seejii

    Seejii 3rd gear

    Onko niin ettei liikennevakuutus sovi kaikille ja vain kovat kaverit tai voidaan sanoa jopa heput, ajavat ilman?
     

Kerro tästä muillekin!