Ilmaiskarit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja timppa, 20.12.2004.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jaa-a . Saatat olla oikeassakin. Jokatapauksessa monroen tai gabrielin ilmaiskareilla auton ajettavuuden saa ylläpidettyä kuormallakin ja taasen tyhjällä ajellessa auto ei jää kovaksi kun paineet laskee. Toki paineell anousee perä ja saattaa olla että jämäkkyys tule siis paineen aiheuttamasta jousituksen jäykistymisestä mutta summasummarum: Kun kuitenkin 99 % porukasta ajaa ikälopuill=risoilla tavallisilla iskareilla on ilmaiskareilla paitsi pitkä käyttöikä myös tuo kuorman tasauskyky jota normaalista kevytperäsessä sedanissa arvostaa. Nimittäin kun paino takapenkiltä ja tankista sekä tavaratilasta tulee ainoastaan taka-akselille niin painoero on useita satoja kiloja. EI ilmaiskarit varmastikaan ole vastaus rata-autoiluun mutta perusfarkkua tai sedania se edesauttaa valtavasti. Että nyt ne herneet pois sieltä nokasta ja takasin perusharrastajan arkitodellisuuteen. Tai osta sitikka...[/quote]


    Käsittääkseni tässä keskustelussa on pointtina se, että on muitakin vaihtoehtoja kuin vain ne onnelliseksi tekevät "ilmaiskarit". Ilmapussit + hyvät tavalliset iskarit siis maksavat saman/ ovat halvemmat kuin ilmaiskarit, mutta vaimennus on parempi ja kantavuus ja takajousituksen jäykistyminen painetta pusseihin lisättäessä vastaava kuin ilmaiskareiden nostovaikutus..

    Monikos täällä tietää mitkä ne ilmapussit oikein ovat? Kysyin tossa viime katsastuksessa katsastajalta, ja jousen sisään tulevat lisäilmajouset saa pistää ilman muutoskatsastusta.. Ja kun perän tasauksen jättää pusseille, voi valita vapaasti iskarit.. Pistää vaikkapa säädetävät Konit, mikä ei onnistu high-jackereiden kanssa..
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos joku kysyy, miten toimii, niin ajatelkoon että on tavallinen öljyiskari ja vieressä pieni ilmapussi. Nämä yhdistettynä. Iskari on iskari ja ilmapussilla saadaan hiukan perää ylös. Jäykkyyteen ei vaikutusta.

    Mulla oli joskus 115 mersussa monroen ilmaiskarit. Ihan hyvät sellaisenaan. Siis ei sen paremmat kuin normaali iskarit, lisänä oli vain mahdollisuus nostaa perää täydellä kuormalla. Joskus kun oli kuormaa niin lisäsin ilmaa. Ilman kuormaa tyhjänä perän sai nousemaan ehkä max 3-4cm. Järkevä kuorma päällä normaalikorkeuteen. Lopulta toinen hajosi, ei ilmapussi vaan iskari. Olivat varmasti aika vanhat.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Capricessa ilmaiskarilla saa 0-9 barin erolla perää 15-20 centtiä ylös. Se on täydellä paineella kuin amiskorolla eikä tosiaan hyvä enää ajaa. Mutta jos on kuormaa paljon niin paineella saa ajo-ominaisuudet säilyyn. Mutta kyllä se aika jämäkäks menee paineilla eli normaalist on aika matalat painett kun tyhjänä ajelee. Ei ne iskareina tavallisia parempia ole mutta ainakin kestävät pitkään menettämättä ominaisuuuksiaan
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    terve!
    mullakin on darrassa muistaakseni monroen ilmat ja niihin on hitsattu olikohan nyt alapäähä jatkoa eli umpijöötistä joku 10cm mitenkäs tuo vaikuttaa asiaan?? itse en muista miten käyttäytyy millä paineella miten kovia paineita olette ääriasennossa käyttäneet ja mites normaali asennossa. mulla mittari ja venttiili kontissa mistä saa ilmaa. mistä tiedän onko iskarit kypsät??
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    minimipaine on 1.5 baria. mulla on sedan capricessa normaalista 3 bar täydellä tankilla. kypsät ne iskarit on siinä vaiheessa kun ilmaa joutuu laittaan omasta mielestä liian usein. Nykyisillä on ajettu 100 000 km ja ilmaa joutuu lisään kerran kuussa...
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    mistäs näitä ilmaiskareita sais ostettua??
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Onko kellään ollu Vanis tollasia ilmaiskaria, kun ittellä kaksi lehtiset takajouset jotka jo suht kuoleentuneet. Tankki 140 L joten takapään paino muuttuilee suht paljon. Kummat kannattais hommata ilmaiskarit vai -pussit? tallin perukoilla on jokku vanhat ilmaiskarit.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko kellään edessä ilmaiskareita. Olis suunnitelmissa asentaa a-bodyyn eteen tuollaset korkeuden säätöä silmälläpitäen. Säätäsin vääntösauvoilla suht alas ja iskareilla sit hoitas korkeuden säädön. Onko järkevää lainkaan?
     
  9. jpanu

    jpanu 1st gear

    kerros vielä mitä tyyppiä ariliftiltä sulla on caprices... jos laittelis omaansa :eek:
     
  10. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Kovia minimipaineita on jos 1.5 on alin. :-D

    Osalla menee loisesti sekaisin:
    - vaimennusteho
    - jousivoima

    Tuntuu että joillekin jousen jäykistyminen = iskunvaimennuksen jäykistyminen :-O Sittenhän sitä vasta timmit iskarit on kun laittaa rautakangen jousen viereen pystyyn... On niin tiukat iskarit että ei kellään :lol:

    Toistan vielä sanomani että kevyellä kuormalla ja liikaa painetta _iskarin_ pusseissa, ulosjousto on turhankin räväkkä. Tuloksena epämukavaa matkustamista ja pompotusta. Ihan niinkuin missä tahansa vehkeessä jossa on liian jäykät jouset suhteessa vaimennustehoon. Oikein käytettynä ihan toimivat mutta eivät mikään kuolleen jousituksen tai vaimennuksen ihmepelastus. Päinvastoin; jos jouset ja ISKUNVAIMENNUS eli ole kondiksessa niin jämäkkyyden hakeminen pumppaamalla painetta niihin pusseihin huonontaa tilannetta ennestään. Ja kun perä nousee eikä ilmanvirtausta puolelta toiselle ole rajoitettu, kallistelukin nousee ihan uusiin sfääreihin.

    Ja ainakin Monroe leveler -tuubissa se ilmapussi *näyttäisi* olevan ihan vaan ilmajousi siinä iskarin ympärillä. Niinkuin jakeluautossa konsanaan. Samaten oli Gabrielissa jotka ennen Monroeta oli käytössä.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Missähän päin capricessa on muuten ilmaiskareitten venttiili, jotta sais ilmaa lisättyä? Ilmaiskarit siinä mitä ilmeisimmin näyttäs olevan kun kerran takaiskareista letkut johonkin suuntaan näyttäs lähtevän.
    nm.sokea ;)
     
  12. jyha

    jyha 1st gear

    seuraa letkua! venttiili on siellä, mihin asentaja on sen laittanu!
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikäkö sillä meinasin että onko sille venttiilille joku originelli paikka autossa, kun ohjekirjassa oli kuva siitä venttiilistä mutta sen perusteella ei voi ymmärtää missä se on...
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siina se on takana rekisteri kilven syvennyksessä!!!!!!!!!! :pinup:
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    No kah prkl, siinähän se on ja ilmeisesti liiankin näkyvällä paikalla :) Kiitos!
     
  16. caprice307

    caprice307 Gearhead

    Kuinkahan paljon painetta vähintään Capricessa olevat ilmaiskarit kestävät? Kun ostin Capricen, siinä oli valmiiksi ilmaiskarit, niissä ei lue mitään, joten oon aika varovasti laitellu painetta, kun ei yhtään tiedä maksimeita.
     
  17. Make.Stw

    Make.Stw 2nd gear

    Minäkään en varmaksi tiedä mitä kestää, mutta viittä kiloo mä pidin omassa, silloin, kun oli ilmaiskarit. Toimi mun mielestä hyvin. Kahdeksankin voi KUULEMMA laittaa.
     

Kerro tästä muillekin!