Ilmalämpöpumppu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Deltapete, 2.11.2011.

  1. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Silloin kun mulla kävi ilpo asentaja niin se jutteli hurjia kun meinas et vois laittaa lähelle lattianrajaakin ilpon jos pelkällä lämmityksellä, laitettiin kuitenkin katon rajaan kun matala talli.
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    No onkohan mitään mahiksia. Mulla on 200e enemmän saatavia...
     
  3. 42olds

    42olds 2nd gear

    Tuskin. Mutta nyt ois taas Ultimatemarketilla 399€ pumppuja muuttomyynnissä. Uskaltaiskohan? :rotfl:
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jos tallia on tarkoitus pitää suht viileänä niin kannattaa tarkistaa mikä on alin lämpötila mihin ilpon saa säädettyä.
     
  5. T&S

    T&S Gearhead

    Kirpputoreilta löytyy vanhoja tuuletinvalaisimia puoli-ilmaiseksi, unohtaa vain lamput pois ja kytkin alas
     
    Hexodus tykkää tästä.
  6. T&S

    T&S Gearhead

    Silti kannattaa kysellä toimiiko se ilpo todella tuossa alhaisessa lämpötilassa, ulkoyksikön sulatus toimii sisäilman lämmöllä ja jos sisällä ei ole tarpeeksi lämpöä ei sulatusaika riitä ja ulkoyksikkö on pian jäämöykky.
     
  7. GBS

    GBS 2nd gear

    Esim. Hitachi Summitissa on säädettävä ”kotoa pois” lämpötila 10-16 Astetta. Se oli mulla aika tärkeä juttu kun pumppua valitsin talliin. Nyt on haettu sopiva lämpötila talliin joka on ilpin 13 astetta ja aika lähellä tota se onkin. Aikamoinen ero oli pyyntien 12 ja 13 välillä.
    Mutta ulkoyksikkö ei jaksa sulaa kokonaan kun on noin alhainen lämpö tallissa. Pitäisi laittaa vastus mutta oon pohtinu että pysyiskö se ulkopuolella jollain liimattuna ja eriste päälle tms.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla ei jäädy enää sillä 10 asteen asennollakaan.
    Aika moni asia on jo käsitelty, jos vaan jaksaa kahlata kaiken seasta.
     
  9. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Muutama kysymys kun olen uusi Ilpin käyttäjä;
    1. Kannattaako antaa olla aina päällä, päivät ja yöt, vai sammuttaa yöksi? (Asuinrakennus).
    2. Viime talvena valui (condenssi?) vettä ulkopuolen putkesta (joka näkyis tulevan sisältä). Nyt ei yhtään. Onko OK?
    3. Kun katkaisen pois kaikki toiminnat kapulasta ulkoboxista kuuluu pientä ääntä eli jotain jää päälle. Onko normaalia?
    Kiitoksia etukäteen.
     
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    1. Mun mielestä kannattaa pitää aina päällä, ainakin itellä on ja se on tärkeintä et talvella on valittu lämmitys, jos on automaatilla niin saattaa turhaan alkaa jäähdyttään jos tulee esim takasta tai jostain ylimäärästä lämpöä.
    2. Ulkokennon sulatuksen aikana sisäkenno jäähtyy eli on tietysti pieni mahdollisuus et sisäyksiköstä tulee kondenssia, ei oo kyl itelle moista sattunut.
    3. Todennäköisesti normaali ääni, aikakin kompressorin lämmitys jää päälle omassa ilpossa haukkaa 50w termostaatin ohjaamana vaikka kone on kapulan napista sammutettu, tolla se varmistaa ettei tuu kylmä starttia kompuralle kun seuraavan kerran laitetaan käyntiin.
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Pääsääntöisesti aina päällä, mutta itse poikkean säännöstä koska: pääasiallinen lämmitys on kaukolämpö, joka on kyllä kalliimpaa kuin ilpon tuottama lämpö. Mutta, lämmitysjärjestelmä on lämpötilan puodotuksella yöllä ja koska ilpossa ei tuollaista ominaisuutta ole, mutta on ajastin, niin olen laittanut sen sammumaan yöksi olettaen että tuo on kokonaiskustannusten kannalta edullisin ratkaisu. Voishan sen tietysti käsin naputella pari astetta viileämmälle yöksi, ehkä sitten eläkkeellä... Menee päälle vähän ennen kuin lämmitysjärjestelmä alkaa nostaa päivälämpöä.

    Eikö niinhän se olikin, jos sen laittaa illalla pari astetta viileämmälle manuaalisesti, ei sitä kukaan ole säätämässä sitä isommalle aamulla, jolloin lämpötilan nosto tapahtuu kokonaan kaukolämmöllä.
     
  12. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kiitos paljon!
    Siinähän ne vastaukset tuli.
     
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Mikähän tuota Panasoniccia vaivaa kun ei oikein tule lämmintä? Haaleemmilla keleillä jaksaa vähän puhkua mutta nyt kovemmalla pakkasella ei sitä vähääkään enää...
    Puhaltaa hyvin kuivatuksella eikä vilku mitkään valot ainaskaan että olis vikoja.

    Panasonic CS-E12EKEB

    Ulkoyksiköstä pari kertaa sulatellu jäät pinnasta, taitaa johtu siitä kun ei jaksa tunkea kunnolla lämmintä tuo että jäätyy? Vai toisinpäin?
     
  14. three hundred

    three hundred Gearhead

    Laita pyyntiä lisää...
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Autto tiettyyn pisteeseen asti muttei enää.
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Mitenköhä toi ulkoyksikkö kannattais sulatella? Taitaa vaa olla niin pirun jäässä kun ei oo käytetty aikoihin, lämmintä ku käy toholla varovasti antamassa ja sulattelee päälllisin puolin ni rokkaa raas vähän aikaa.
     
  17. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Eikö se sitten sulata itse itseään ? mulla on kaks panasonicii ja ei oo ollu ongelmia, kylmä aineen vähyys kuulemma voi aiheuttaa umpeen jäätymistä jostain tällästä kuullu...
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sieltä on aineet karussa, jos ei sen oma sulatus jaksa pitää sitä auki. Sillon tulee myös nirkosesti lämmintä.
    Ja jos kovin useesti päästää pahasti jäätymään, erityiseen alareuna, niin se jää murjoo ulkokennon alimmat putket pashaksi.
     
  19. jorkat

    jorkat Gearhead

    meinaatko, että kykenee pashaksi menneiden putkien kanssa puskemaan lämpöä sisälle, jos toholla sulattelee jäät?
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juuei, niitä on ollu niin lutussa, ettei aine enää kierrä oikein. Ja sit aineen karkaamiseen voi kans löytyä syy sieltä, kun se jää murjoo sen putken halki asti. Reunan tukikehyksen viereen saattaa tulla niin jyrkkä vekki, et putki repee.
     

Kerro tästä muillekin!