Ilmapussit Mopariin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja JouniK, 26.2.2006.

  1. JouniK

    JouniK Gearhead

    Kuka on laitellut vääntösauva-Mopariin airpääkit, tai onko jollain linkki tiedossa? Ja tietysti etupäähän :eek:
    Kiits,

    J
     
  2. ElvisNYB-77

    ElvisNYB-77 1st gear

    Juu, samaa ongelmaa olen pohtinut itekin... Netistä löytänyt joitain stooreja siitä ku jenkit on poistanut vääntösauvat ja laittanut pusseja, ja vaikka ovatkin saaneet jutut toimimaan niin ohjattavuus etc ollut aivan perseestä... Eli valmista (toimivaa) kaavaa ei vissiin vielä ole.. valmiista sarjoista puhumattakaan.

    Löysin tän kanukin joskus vuos sitte, sama auto ku mulla ja tässä vissiin toiminut systeemit melko hyvin, vaan eemeilissä äijä sanoi että jos ois tiennyt kaikista ongelmista hän ei olisi lähtenyt rakentamaan. Kori ei oikein kestänyt vaikka oli vahvistanut sitä (no neliovinen ht...ymmärrettävää että vaatii aika lailla lisää rautaa.. puhumattakaan siitä että oli side-to-side systeemikin..). Vaan on se nättiä.

    http://www.layitlow.com/forums/index.ph ... pic=137739

    EDIT: kuuluukohan topikki enemmänkin 'Jarrut ja jousitus'-subfoorumiin?
     
  3. JouniK

    JouniK Gearhead

    Kiitos linkistä Elvis! Mun rottelo on vanhempi, luulis rungollisen kestävän paremmin... Mutta mitähän ne jenkkilän ukot on väsänneet, ajattelin ite käyttää alkuperäisiä etupään palikoita. Alatukivarsiin pussit kiinni ja yläpäästä vahvistettuihin iskarinkiinnikkeisiin. Eihän ton pitäis ajo-ominaisuuksiin vaikuttaa, jos ajelee sillä korkeudella johon kulmat on säädetty. Tää vaan on mutua :lol:


    Joo tonnehan se olis mennyt paremmin, oon vaan niin tottunut tällä hengaileen :oops:

    J
     
  4. B 50

    B 50 Gearhead

    Entä jos unohtais ne ilmat kokonaan ja miettis hydrauli vaihtoehtoa? Jättäis orgis etupään ja vääntösauvojen takapäiden kiinnitykset muuttais hydrauleilla säädettäviksi. Saattais sama toimia paineilma sylintereilläkin.
     
  5. kmovsh

    kmovsh 1st gear

    Miten ajattelit säätää väätösauvojen takapään kiinnityksellä jousituksen korkeutta?
     
  6. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    Vanhemmissa Mopareissa se korkeuden säätöpalikka on vääntösauvan takapäässä. Jossain vaiheessa se kuulemma siirtyi sitten sinne alatukivarteen. Jälkimmäistä en ole itse nähnyt, edellisen kyllä...
    Hydraulisylinterin sinne saattais saada mahtumaan, mut ilmapalkeen tilaa siellä ei taida olla. Tulee jonkinmoinen vipuaminen sieltä päästä.
     
  7. B 50

    B 50 Gearhead

    Takapäässähän on jonkinlainen kiinnitys koriin, vääntösauva 6-kulmainen, tms. No, siitä jousi irti ja jousen päähän jyrsitty rauta, missä on vipuvartta 10-15cm, ehkä enemmänkin, ja toisessa päässä kiinnitys hydrauli sylkylle. Ja tämä säätövarsi laakeroituna/holkitettuna kiinni uusiin, vartavasten tehtyihin korikiinnikkeisiin. Systeemille saattaa joutua hakemaan tilaa etupenkin alta. 90 asteen liike ei varmaan olis mikään mahdottomuus toteuttaa jousen takapäässä, ja kun/jos tukivarsi liikkuu samassa suhteessa jousen kanssa jokainen voi päissään hahmottaa paljonko esim. 45 astetta tukivarren liikettä tekee sentteinä etupyörällä. Eli jousta käännellään hydraulisesti(tai paineilmasylinterillä).
     
  8. greenrtse

    greenrtse 1st gear

    air ride o just tuomassa markkiloille mopariin ilmajousitus sarjat,eteen ja taakse
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin helpoin tapa lienee kun korvaa alkuperäiset iskarit Shockwave iskaripussiyhdistelmällä ja heittää vääntösauvat tallin nurkkaan.
    http://www.ridetech.com/productinfo/shockwave79.asp
    tulee vaan aika kalliiksi! :(

    Muistaakseni niin on 1988 ja uudemmat GM:n 4x4 pickupit ja suburbanit yleensä pussitettu kun niissäkin on vääntösauvat. Tiedä sitten...??? :-?

    - Jani -
     
  10. greenrtse

    greenrtse 1st gear

    etupään setin hinta pyörii luultavasti pikkusen yli 1000usd,mut mite vaan nuo
    iskunvaimentimien yläpäät kestää
     
  11. MH

    MH 3rd gear

    http://totallypolished.com/projects/chr ... C00427.JPG

    Tuossa vehkeessä oli mun mielestä jotkut tosi matalat ilmapussijutut
    nimenomaan vääntösauvojen takapäässä . Mutta kun ne on näköjään poistanut ne projektikuvat sivuiltansa , tai en ainakaan löytänyt.
     
  12. JouniK

    JouniK Gearhead

    Toi systeemi näyttää hyvältä. Laitoin s-postia menemään, kyselin niitä kuvia yms. tietoa.

    J
     
  13. kmovsh

    kmovsh 1st gear

    Ainoo ongelma on, ettei nuo Shockwave:t mahdu eteen normi iskareiden paikalle. (Ainakaan minun crysyyn -65 c-body)
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Eikö edes rullapaljemallit??? No se siitä helppoudesta sitten... :oops:

    - Jani -
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    C.koppasessa tosiaan on noi etuiskarit varsinaiset tapaukset. Tokihan sitä kiinnitystä pystyis modifioimaan vaihtamalla runkoon pidemmän ja korkeemman pesän. Mutta, mutta, ite en pidä noita ilmajousia mopsissa kosinkaan järkevinä. noita iskarien kiinityspisteitä ei ole suunniteltu auton painon kantamiseen, vaan heilahduksen vaimennukseen. Jousen kiinnityspisteen tukevuusvaatimukset on ihan toisenlaiset.
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mä en mopareista mitään ymmärrä mut eikös niitä vääntösauvoja voi säätää niin löysälle että maha hipoo maata ja sitten ilmapusseilla kohottaa siitä? Ei olis koko paino pussien ja iskarinkiinnikkeiden varassa?
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä toi B50:n ehdottoma järjestelmä mun mielestä vaikuttais parhaalta toteutukselta, jos vaan kumpikin puoli sitten nousee saman verran.
     
  18. JouniK

    JouniK Gearhead

    Tämmöstä postia tuli :

    I should have more pics of the setup. I will get them posted once I find
    them. Should be later tonight.

    The Front air setup is pretty unique. Tubing replaced the torsion bars. The
    bars were welded to the lower control arms and rotated on Nylon supports.

    Jim
    Webmaster
    Totally Polished


    J

    tätä linkkiä siis koskien:

    http://totallypolished.com/projects/christine/
     
  19. Adventurer

    Adventurer Gearhead


    Älkää nyt vaan luulko että ne vääntösauvat voi noin vain heittää johonkin pois. Ne nääs pitää koko alatukivarren paikallaan ne ovat ikäänkuin kokonaisuus vääntösauva ja alatukivarsi, nehän ovat aivan erilaiset kuin esim. jossain Leukassa jossa tukivarsi on semmoinen kolmiotukivarsi.

    Jos nyt joku haluaa tuollaisten ilmajousten kassa ruveta pelaamaan, niin kuten joku jo mainitsi, niin vääntösauva jousitus säädetään "pohjaan" iskareiden tilalle nämä ilmapussisydeemit jolla sitten säädellään korkeutta. Simple as that!

    Takana voi soveltaa samaa periaatetta. Jotkut on laittaneet hydrauli sylinterin taka norraan kiinni nostamaan autoa irti jousesta. Tällöin lehtijousitus on toimiva.

    Kiinnikkeet täytyisi vahventaa ja reilusti, voi muuten olla että kuoppaisella tiellä lähtee korvakot irti jos niiden pitää lisäksi kestää myös jousituskuorma.
     
  20. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nii, ja sitte kun se ilmasydeemi sanoo poks niin tunkkia auton alle (miten muka?) ja vääntösauvoja säätämään että pääsee kotiin ilman että runko kuluu puhki...... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!