Ilmastoinnin elvytys, mitä vaihtoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Karpov, 20.5.2014.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Miljoona aihetta ja oon saattanut itsekkin kysyä mutta:

    +30 taulussa ja ilmastointi autosta löytyy mutta tottakai joku joskus letkuliitokset avannut akun vierestä. Eli katki ne ei ole, on vaan ruuvattu auki.


    Office tube ja kuivain (oliko se nyt se pönttö vai minikokoinen jäähdytin?) menee vaihtoon mutta mitä muuta?

    Jenkkilän pojat ehdotteli jo kompuran sun muunkin vaihtoa mutta ei kai? Totta sekin että eihän sitä voi tietää..


    R12 lukee ainakin pöntön päällä mutta vaatiiko se muka kompuran vaihtoa nykyaineelle siirryttäessä?


    Onnistuuko systeemin putsaus ilmastointihuollon yhteydessä vai voiko kotikonstein tehdä jotain?


    Autohan on etuveto lesabre jos sillä nyt merkitystä, samanoloset pelit ja vehkeet kun vanhemmissakin. Manuaali-ilmastointi.
     
  2. hla

    hla Gearhead

  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Pitääpäs tuo sivu pistää mieleen.

    Mutta joo, jos ei tietoa kauanko on letkut olleet auki, kannattaa kuivain vaihtaa, ehkä se orifice tube myös.
    Ne ei paljoa maksa.

    Jos haluat muuttaa järjestelmän R134a:lle, vaatii letkujen, O-renkaiden ja öljyjen vaihdon, jos taas käytät korvaavaa, niin ei muutakuin vaihtamaan.

    Kymppi vetoa että jostain vuotaa jos vain lisäät ainetta.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Aivan olihan se korvaavakin aine.

    Tänään kävin komponentit silmämääräisesti lävitse eli tilaan tiivisteet, kuivaimen ja sitten sen office tubenkin.


    Pitääkö se uusi kuivain laittaa vasta juuri ennen täyttöä vai mitä tuolla netin syövereissä höpistiin?
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  6. hla

    hla Gearhead

    Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta Power Magazinen artikkelissa ne sai 50-luvun Fordin ilmastoinnin toimimaan tolla aineella kun se oli muuten ehjä, vain tyhjä. Ja tota voi noiden sivujen mukaan sekoittaa vanhoihin R12 ja R134-järjestelmiin vaikka ne ei olis täysin tyhjiä.

    Ja sweduks toi on paljon paremmin kirjoitettu, ton sivun käännös lontooks ei oo yhtä hyvä:

    Enviro-Safe™ är en miljövänlig ersättnings gas av hydrocarbon typ, som tillverkas i U.S.A. Det garanterar en hög renhet och kvalité. E-S kan användas i alla bilar som har R134a eller R12 i systemet. Gasen är blandbar med alla typer av oljor och kan användas som "Drop in replacement" helt utan konvertering eller byte av olja i kompressorn i så väl gamla och nya bilar. Enviro-Safe™ skadar ej ditt system och detta garanteras av tillverkaren som idag är marknadsledande på just denna typ av produkt.

    En burk Enviro-Safe™ motsvarar 453g R134a och 510g R12.
    och räcker till de flesta personbilar för att toppa upp ditt system.

    Enviro-Safe™ tätar o-ringar och packningar i ditt AC system och eliminerar risken för små läckor.

    Enviro-Safe™ ger lägre tryck i systemet och minskar risken för läckage.
    Enviro-Safe™ är miljövänligt och har ingen som helst negativ påverkan på ozonskiktet eller den globala uppvärmningen.

    Enviro-Safe™ är ej giftigt utan en helt naturlig produkt. Köldmedlet innehåller kliniskt ren hydrocarbongas. I GDS kitet finns även UV spårvätska tillsatt.

    Enviro-Safe™ rekommenderas av en känd miljö organisation och används bla av "Ben and Jerry", som är en av Usa´s största eko-glasstillverkare.

    Enviro-Safe™ kan användas i alla bilar som använder R12 eller R134a utan konvertering.
    Enviro-Safe™ ger 35% bättre kyleffekt än om du använder R134a
    och 32% bättre än i ett R12 system.
     
  7. Karck

    Karck 3rd gear

    Ihan ohimennen kyslen saako noita letkuja ihan ilmastointi liikkeistä ?
     
  8. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Jep. Kaikki muut kuntoon, kuivain viimisenä kiinni just ennen alipaineistusta.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Keskusteluun sopiva kyssäri, tuli yhessä autossa ilmastoinnin osia mukana ja laatikossa sellainen about litran pönttö kahdella lähdöllä. Mikä se on?
     
  10. ktech

    ktech 3rd gear

    aloitusviestiin vastaten että ihan aluksi vois kokeilla miten kompura pyörii koneen ollessa käynnissä eli ilmastointi viiksestä päälle ja hyppylangalla painekytkimen navat yhteen, jos pyörii siististi ja äänettömästi on varmaankin vielä käyttökelpoinen.

    seuraavaksi vois kasata paikat nippuun vanhalla kuivaimella yms. ja koeponnistus typellä niin näkee mistä vuotaa, jos vuotaa. jne. jne.


    itsehän olen laittamassa capriceen R134:t 12:n tilalle, tai no oikeastaan nyt sisällä on isceon49:t mutta toinen lauhduttimen putkista vuotaa ja tarvitsee paikata niin samalla vaihtuu aineet ja syy siihen että noita 134:sta täyttäviä "ilmastointihuoltoja" on nykyisin jokapaikassa ja automaattikoneella tehty "huolto" ei montaa kymppiä maksa.

    kuivain menee toki vaihtoon ja o-renkaat kanssa, tulee ne vihreät tilalle. letkuja en vaihda, enkä sen kummemmin huuhtele vanhoja öljyjä pois mitä nyt enimmät valuttelee mitä on tullakseen, uusiksi öljyiksi tulee PAO:t minkä pitäis toimia kaikkien öljyjen ja kylmäaineitten kanssa ristiin. perästä kuuluu sitten?
     
  11. ViLU

    ViLU Gearhead

    Oisko kuivain?
     
  12. sibe70

    sibe70 Gearhead


    On kuivain.
     
  13. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Letkuja ei ihan mistä vaan, jotkut korjaamot pystyy tekemään niitä.
    Tampereella meillä saadaan tehtyä mitä tehtävissä on.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onkos se painekytkin missä kohtaa? Tuossa muistaakseni kahdessa kohtaa anturi/kytkin tuolla, toinen oli kai kuivaimen lähellä ja toinen letkussa joka meni jäähdyttimen edessä olevaan kennoon.
     
  15. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kuivaimen tykönä isommassa putkessa/tai kuivaimessa painekytkin ja lauhduttimen putkessa flektin anturi
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kiitos! Pitää täräytellä tulille.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo hyvin pyöri kompura, täysin äänettä. Tyhjäkäynti nousi joten kyllä se ainakin vastaan pani kun nastat pistin yhteen ja A/C:n päälle.
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei se sitä sano että se vastaan panee, vaan sitä että sun lämppärin ohjainlaite toimii ja osaa nostaa koneen tyhjäkäyntiä.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Aijaa. Luulin että se on niin kun monessa autossa on tyhjäkäynti selvästi raskastunut ja ollut sitä ilmastoinnin naksunaa kun on kompura pyörinyt.


    Mutta ei auta kun pistää palikat sisään.
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ööö..

    Siis sen takia niitä kierroksia nostetaan, koska kompura tarvitsee voimaa kampuralta. Vaikkei se toimisikaan, silti ne kierrokset nousevat.
     

Kerro tästä muillekin!