Ilmastoinnin kompuran patkiminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja NymiS, 30.7.2009.

  1. NymiS

    NymiS Gearhead

    Tuossa kunnostelin vanin ilmastoinnin toimimaan.
    Homma jäi vaan hieman vaiheeseen nyt kun täytettiin järjestelmä.
    Kylmäaineena isceon49+
    Järjestelmään vaihdettu uusi kompressori,paine kytkin ja höyrystimen kenno.

    Ongelma on nyt seuraava.
    Kompressori pyörii jatkuvasti tyhjäkäynnillä ja kun koneen kierroksia nostaa pyörii hetken päällä ja rupeaa renkkaamaan kompuran kytkintä päälle/pois.
    Mistä tämä voisi johtua?
    Liian vähän ainetta? Liian paljon ainetta? Painekytkin viallinen?
     
  2. textex

    textex 1st gear

    njoo

    ittel ainakin teki tuota liian vähällä aineella....
     
  3. NymiS

    NymiS Gearhead

    Tätä epäilinkin, täytyy mennä takasin täyttöhepun puheille tänään.
     
  4. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Siis kyllähän kompuran kuuluu pysähtyä paineen noustessa ja taas kytkeytyä päälle kun paine korkeapainepuolella laskee. Tätä paine kytkin juurikin tarkkailee. Eli siis käydä jaksottain kun moottorissa on kierroksia. Tyhjäkäynnillä usein kyllä käykin kokoajan kun paine laskee samaa vauhtia kun kompura tuottaa.
     
  5. NymiS

    NymiS Gearhead

    Juu kyllä näin sen kuuluukin tehdä, mutta pätkimis sykli ei varmasti kuulu olla 1sekunnin välein
     
  6. sibe70

    sibe70 Gearhead

    KOmpuran MG-kytkimen VÄLYS ja ainevajaus.
     
  7. NymiS

    NymiS Gearhead

    No niin nyt olis vika paikallistettu ja korjattu.

    Vika oli viallisessa painekytkimessä joka oli kuitenkin myös uusittu.
    Kytkimen diffrentiaali oli minimaalisen pieni 0,2baaria.

    Nyt uusi kytkin paikallaan ja järjestelmä toimii niin kuin sen pitääkin.

    Niille jotka suunnittelevat ilmastoinnin kunnostamista niin suosittelen.
    Ei ollut paha homma eikä mennyt edes paljon rahaa. Mutta apuna
    kannattaa käyttää sellaista asentajaa joka tietää aiheesta oikeasti.
     
  8. refrielectric

    refrielectric 1st gear

    Magneettikytkin ja vajaus eivät aiheuta tuollaista pätkimistä 0,5-1sek välein. Mittareillahan painekytkimen differentiaalin saa tarkistettua helposti.
    Yleisimmät viat painekykimissä ovat yleensä että ne eivät kytke lainkaan tai ne vuotavat. Tämä oli sitten vähän harvinaisempi.
     
  9. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Jos mittareita ei satu olemaan käytössä harrastajalla niin vikaa on vaikea hakea :lol:
    Jatkuva pätkiminen voi johtua viallisesta MG- kytkimestä (tullut useita vastaan töissä),monesti kyse välyksestä.
    Tukkoon menevä orifice tube,virran vähyys komp. MG-kytkimelle ovat kans mahdollisia syitä moiseen.
    Vajaa järjestelmä voi pätkiä kompuraa koska painekytkin toimii juuri "pätkimisen" rajamailla. Niitäkin tullut useita vastaan Nimenomaan henkilöautojen ilmastoinneissa !!!!
    Tosin tässä tapauksessa,hyvä että vika selvis ja homma tuli kuntoon !
     
  10. refrielectric

    refrielectric 1st gear

    Juu, siis normaalitapauksessa jolloin pätkiminen on rauhallisempaa. 0,5-1sek pätkiminen ei johdu kylmäaineen vähyydestä koska öljyn seasta jo höyrystyy tavaraa kuivaaja/pisaraneroitinpöntössä rauhoittaen äkillisiä paineenvaihteluita, orificessa sama juttu, kytkin taas joko vetää tai ei, jos vetää niin aika pienelläkin jännitteellä vetäneenä pysyy kiinni ja painekytkin taas kytkee n. 3barissa ja irroittaa 1,5-1,8barissa näissä Chevyissä.
    Jos et usko niin kysy KL:ltä tai sitten siltä M:ltä (muistaakseni) jonka kengät eivät mahdu mihinkään normaalisti mitoitettuun pukukaappiin (todistettu vuosia sitten saunan pukukaappiin kokeiltaessa). Sano samalla terveisiä, tietävät kyllä varmaan keneltä.
     
  11. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Olipa juuri viime viikolla töissä vani jonka MG-kytkin pätki noin 1. sek.välein kierroksilla koska välys oli liian suuri.
    Välyksen säädön jälkeen kaikki toimi ok. :lol:
    Onpa tullut monenlaisia omituisia juttuja vastaan jota ei heti uskois. :cry:
    No kinaaminen sikseen ja jatketaan.
     

Kerro tästä muillekin!