Ilmastoinnin putket jäässä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja M, 27.9.2015.

  1. M

    M Gearhead

    Kertokaapas viisaat kun ei merkkifoorumilta saanut yhtään järkevää vastausta. E sarjan Mersun ilmastointi teki temput eilen. Ulkona 13 astetta, auton säädöt 20, ajettu 3 tuntia putkeen. Yhtäkkiä ilmaa ei tule yhtään eikä mistään. Puhaltimen moottori pyörii ja kaikki näyttää olevan kunnossa, ts ei vikailmoituksia, ei vilkkuvia valoja. Auto parkkiin ja pelti auki. Näkyvät ilmastoinnin putket paksussa jäässä. Hetken sulattelu ja kaikki toimii niin kuin pitää.

    Mikä ilmastoinnin jäädyttää? Onko joku anturi paskana vai järjestelmä vajaa? Tai onko siellä kosteutta joka jäätyy ja tukkii höyrystimen tms. ja loput jäätyy?
     
  2. SBM

    SBM 2nd gear

    kenno erittäin likainen, kondenssiviemäri tukossa, tai molemmat
     
  3. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Voisi olla kompressorin mangeettikytkin/kela joka siinä käyttöpyörässä jumissa eli jauhaa sitä kylmää koko ajan sen takia.

    Itselläni kyseisen käyttöpyörylän vaihdon kanssa oli sama ongelma (mondeo) piti laittaa shimmilevyjä että tuli väljyys uuteen pakettiin koska laakeri sanoi toimintansa irti.

    Oli iloisesti putket kuin jääkaapissa.
     
  4. K-750

    K-750 1st gear

    Joo voi olla kompura jatkuvasti päällä tai nyky autoissa on usein ilmastoinninkennossa jäätymisenestotunnistin, joka on kiinni itse sisäkennossa. Pystyy yleensä vaihtamaan ilman suurempia purkaamisia. Tosin pitäisi ensin tietää missä kohtaa sijaitsee kyseisessä menopelissä. Mersusta en tiedä.

    Lisäksi voisi nähdä jollain testerillä arvoja. Voi olla et vaatii mersun testerin.
     
  5. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Höyrystinanturi viallinen, Vikakoodinlukulaitteella näkee mitä KO anturi näyttää. Eli ei saa päästää kennoa pakkasen puolelle, katkoo yleensä noin 2 asteessa.
    Tai vajaa kylmäainemäärä järjestelmässä...

    Eiköhän tuossa mallissa ole jo OBD pistoke joten esim. autocom näyttää anturin...
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Luulin että ylitäyttö tekis tuon eikä suinkaan vajaus. Olenko taas pihalla kuin kylmäaine?
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Sori mutta jep :wink: Jos kylmäainetta liian vähän (sopivasti vähän) niin kenno pukkaa umpeen jäästä. Pomo sai kunnossa olevan kennon jäähän kun laittoi ilman kierron (puhalluksen) liian pienelle. EI uskonut kylmälaiteasentajaa eli minua. Hetken kun pidettiin pelkkää puhallusta täysillä kenno (höyrystin) suli ja taa saatiin kylmää. Sori sekoilu sillä tänään on LKK RIP päivä ja oon ottanu vähän bränriä...........
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    hmm siis pomon tapauksessa kylmän tarjonta ylitti pienen puhalluksen takia kysynnän, eli eikös tilanne silloin ollut funktionaalinen ylitäyttö?
    En väitä että olen olen oikeassa, mutta tämä ei vielä vakuuttanut. Tietenkin pelkän ilman puhallus sulattaa kennon, se on selvää.
    Punkku antaa ihmeelliset virtuaaliasentajan kyvyt!
     
  9. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Ylitäytös nostaa lauhduttimella painetta ja sitä myös paisuntaventtiilin läpivirtaavan kylmäaineen painetta jolloin myös lämpötila on korkeampi -->> ei tee kylmää,putket lämpoiset,lauhdutinpuhallin pyörii koko ajan.
    Lievä alitäytös tietynmallisissa järjestelmissä aiheuttaa -->> korkeapaine matala lauhduttimella mitä myöten paisuntaventtiili syöttää "ylikylmää" kylmäainetta höyrystimeen ja silloin lämpötila kennossa/putkissa putoo helpolla pakkasen puolelle (varsinkin kylmemmällä kelillä).


    Nossa noin yksinkertasuudessaan ilman teknistä kapulakieltä ;-)
     
  10. M

    M Gearhead

    Mä jo odottelinkin Siben kommenttia ;) Tuon yhden episodin jälkeen on toiminut ihan normaalisti. Käytin auton testerissä eikä sieltä löytynyt mitään. Ei edes vikakoodia kun ilmastointihan ei missään vaiheessa mennyt pois päältä. Kabiinin ja kennon anturit antoi ihan järkeviä lukemia eli niistäkään ei voinut päätellä mitään.

    Täytynee käyttää ilmastoinnin huollossa varmuuden vuoksi. Tehdäänkö Sibe teillä pikkuautojen huoltoja vai vaan järeämpää kalustoa?
     
  11. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Tottakai tehdään, eli kaikki henkilöautoista rekkoihin,vanhoista uusiin jo 24 vuotta ;-)
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Täytyypä pitää mielessä kun noita omin nokin täyttelee. Varsinkin jos tuo viimeinen esimerkki sopii esim suburbaniin. Voi olla että jätin vielä hieman vajaaksi viimeksi. Siinä on vieläpä takailmastointi, hiton pitkät putket ja puhaltimilla saa hirmuisen vaihtelun.
     

Kerro tästä muillekin!