ilmastoinnin täysremontti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja unknown, 31.1.2010.

  1. unknown

    unknown 3rd gear

    Tällä hetkellä olen onnellisessa asemassa että olisi mahdollisuus päästä helposti käsiksi ilmastoinnin kaikkiin osiin.
    -Ilmastointia on yritetty saada toimimaan, mutta systeemi ei ota tavaraa vastaan. Kompura menee ainakin uusiksi, nyt on Sanden SD-508:n, kannattaako vaihtaa mallia vai jatkaa samalla, onko tehokkaampia?

    -Kaikki letkut olisi ilmeisesti syytä vanhassa autossa vaihtaa.

    Onko mitään ideaa puhdistaa kennot sisältä, kun letkuissa oli aika paljon epämääräistä mustaa tököttiä, aloittaa niin sanotusti puhtaalta pöydältä?

    -Mitä vielä kannattaa tehdä?
     
  2. sibe70

    sibe70 Gearhead

    jep, puhdistaa letkut ja kennot, vaihtaa kuivain ja exä sekä o-renkaat, koeponnistaa koko järjestelmä.
    Kompuran tehoa ei kannata mennä vaihtamaan,järjestelmän koko on mitoitettu aina kokonaisuudessaan.
    Eli siis kompuran tehoa kasvattamalla voi olla huonoja vaikutuksia.
    Uus sd508 tai vastaava tilavuuksinen.
     
  3. unknown

    unknown 3rd gear

    Letkut kannattaa siis säästää? (auto on vuodelta 1982.)
    Lähtökohtaisesti ajattelin että vain kennot ja liittimet säästyy. Letkut, kompura, kuivain, termostaatti, painekytkin sekä tiivisteet menisi uusiksi?

    Järjestelmää ei saatu toimimaan, koska ei ottanut kylmäainetta vastaan. Ilmeisesti todellinen vika löytyy paisuntaventtiilistä.

    Millä kennot kannattaa pestä ulkopuolelta ja millä kennojen sisäpuoli?
     
  4. virta

    virta Gearhead

    Kannattaa miettiä miten saat tuon puhtaaksi,kompura leikkaa helposti kii jos tököttiä jää järjestelmään.Voi olla paha puhdistaa kennoja joten joudut varmaan uusimaan sen.
     
  5. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Asiansa osaavilla ilm.laite korjaamoilla on huuhtelulaitteet joilla saa kennot sisältä puhtaaks.
    Ulkoa päin liotinta ja vettä(muista tulpata lähdöt)
    Tottakai on asiaa vaihtaa letkut uusiin mutta vanhatkin voi olla ok,kunhan ne vaan tosiaan koeponnistaa.
    Jos ei ota kylmäainetta sisäänsä niin syitä voi olla monia.
    Kompura sökö,kuivain tai paisuntaventtiili tukossa.
    Tai ihan yksinkertaisesti onko järjestelmä oikein vaakkumoitu ja aukesiko täyttöventtiilin sielu varmasti.

    T: Tampereen autokylmä auttaa
     
  6. unknown

    unknown 3rd gear

    Paisuntaventtiili oli tukossa, kompressorista tulleesta "romusta."

    Tuli vielä mieleen että, laitetaan ne flektitkin uusiksi...
    Onko mitään mieltäsuurentaa flekti kokoa, vaikka edes hiukan, tällä tarkoitan siis lauhduttimen puhallinta? Kuinka nopeasti ilmastointi alkaa jäätymään? Nykyaikaiset sähköflektit kun ovat aikapaljon tehokkaampia hyötysuhteeltaan niihin eilispäivän vispilöihin verrattaessa.
     
  7. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Eli katso mikä on ilmanvirtaus määrä uusissa puhaltimissa,sen mukaan.
    Joku 16" ja reilusti yli 2000m3/h puhaltava ja painekykimellä ohjaus niin johan toimii. :lol:
     
  8. unknown

    unknown 3rd gear

    kaksi kappaletta 750m3/h imevää tuuletinta tuli tänään hankkittua, näiden lisäksi painekytkin, johon muuten otin suodattimen myös ja termostaatti.
    Kompressori tulee ensiviikolla, kuin myös uusi kuivain sekä yli/ali painekytkin.
    Sitten on aika kerätä kaikki letkut ja teettää niiden perusteella uudet. Liittimet menee myös uusiksi.

    Kyllähän se tästä pikkuhiljaa... 8)
     

Kerro tästä muillekin!