Ilmastointi asiaa

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja sbc327, 6.8.2002.

  1. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Tuli hankittua käyttöpeliksi -89 Chevy pick-up. Autossa on noin teoriassa ilmastointi, se ei vaan toimi. Käsittääkseni vika on yleensä kylmäaineen vähyydessä, mutta miten sitä lähdetään paikallistamaan? Pitääkö ensin täyttää systeemi ja etsiä vuoto vai onko muita keinoja? Missä täytön voi teettää ja onko kellään kokemuksia hinnoista?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näinhän se yleensä on, täyttöä tarvitaan.
    Kompuran hihnapyörän "solenoidin" voit testata eli autossa virta päällä, AC valittu säätimiltä, otat painekytkimen liittimen irti kuivaimesta (se alum. säiliö) ja hyppy langalla oikosuljet sen liittimen kaksi piuhaa... pitäis kompuran hihnapyörä napata kiinni eli jos auto olis käynnissä niin kompura alkais tekeen töitä...
    PK-seudulla täyttö n.90-130€...
    Vuodon hakemisesta en oikein osaa sanoa millä välineillä pomminvarmasti mahdollisest vuodot saadaan kiinni...?!!
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Vuodon hakeminen onkin hankalampi juttu. Ekaks kannattanee käyttää ilmastointiukolla joka toteaa onko tosiaan aineet vähissä.
    Jos näin on voit painaa kompuralla systeemiin painetta, ihan reilusti 6-10bar mitä vaan saat irti. Mittaa paine viikon päästä, jos ei ole laskenut saattaa freonit olla vain haihtuneet vuosien myötä. Jos taas paine laskee niin jokin vuotaa ja sitten alkaa ongelmat.
    On olemassa haistajia jotka vinkuvat haistaessaan freonin, sellaisella voi käydä putkistot ja kennot läpi mutta varmaa keinoa en tiedä.
     
  4. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Mistä löydän liittimen johon työnnän painetta? Onnistuuko jollain "normaalilla" liittimellä?
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Siinä on sellainen renkaan venttiilin näköinen nippeli johon käy normaali renkaantäyttöpistooli.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei se venttiili ihan sama ole kuin renkaassa....toki sinne saa painetta renkaan täyttö pistoolilla mutta varo niitä liittimen kierteitä (varsinkin alumiini nipoissa)
    jollet löydä vuotoa itse koeponnistelemalla mene jonnekin (auto)ilmastointi liikkeeseen ja pyydä täytön yhteydessä laittamaan väriainetta systeemiin, myöhemmin sen vuodon löytää helposti uv-lampulla
    ps kylmäaineet ei "haihdu" minnekään eli siellä on aina vuoto jos ne häviää mutta se (vuoto) voi olla niin pieni että sen löytäminen on tosi vaikeaa.lisäksi ilmastointia pitäisi käytellä myös talvella ettei kompressorin akselitiiviste kuiva (useissa autoissa ilmastointi kytkeytyy talvellakin def asennossa jollei ole kova pakkanen (useimmat GMmät))
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Aivan, umpinaisesta systeemistä ei aine katoa minnekään mutta tuollainen järjestelmä jossa on liikkuvia osia(kompura) ei koskaan ole 100% tiivis (vanhemmin ei lähellekään),tarkoitin että ainetta katoaa vuosien mittaan ilman että mikään (esim. kenno)vuotaa havaittavasti. Kiusallisin vuoto on sellainen jossa aineet katoaa muutamassa kuukaudessa, vuoto on todella pieni havaittavaksi mutta riittävä aiheuttamaan harmaita hiuksia.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kosankaasupolttimen liekillä pystyy testaamaan vanhan freonisysteemin vuodot. Vuodon kohdalla liekki muuttuu punertavaksi ja aivan pienikin vuoto aiheuttaa värimuutoksen liekissä.
    Ja kannattaa olla tarkkana sen liekin kanssa ettei auto muutu "lämpöstointi" laitteeksi
     
  9. Vetteman

    Vetteman 1st gear

    Ja freoniahan ei saa nykyään laittaa. Jos laittaa uutta korvaavaa ainetta vanhaan systeemiin, täytyy tiivisteet järjestelmästä vaihtaa. Uusi aine ei pysy muuten sisällä.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos käyttää korvaavia aineita ...esim isceon 49 ei tarvitse vaihtaa mitään

    jos taasen haluaa laittaa 134a pitää mahdollisesti vaihtaa juuri kompuran akselitiiviste ja jossain tapauksessa myös letkut ja öljyt
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitenkäs tuon painekytkimen toimivuuden voisi testata? Olisi hyvä varmistaa senkin toiminta ennenkuin täyttää järjestelmän.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    paineen ollessa noin 2,5-3bar tai pienempi kytkin on auki, suuremmalla paineella kiinni....liittimien keskellä on säätö ruuvi...mutta älä ruuvaa sitä ellei ole pakko
     

Kerro tästä muillekin!