Ilmastointi kuntoon - mistä liikkeelle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Terosu, 29.4.2008.

  1. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No joo, olen tavallaan selittänyt väärin ja itsekkin ymmärtänyt väärin mitä tulee tuohon "tavallaan kestovoideltuun" kompuraan.
    Tällä tarkoitin sitä että tilanteessa jossa huomataan että ilmastointi ei toimi siksi että se tarvitsee lisää kylmäainetta niin lisätään vain sitä kylmäainetta ja öljyä ei lisätä. Tässä olen varmaan väärässä mutta se johtuu siitä että mm. minun erääseenkin mersuun lisättiin venäjältä salakulejetettua freonia n. 8-9 vuotta sitten ja se toimii vieläkin nykyisellä omistajalla vaikka mahdolisesti R12 ja R22 meni sekaisin :) Sama tehtiin erään Capricen kanssa, en vaan muista mitä ainetta sinne lisättiin.
    Haihtuuko teidän mielestänne myös öljy samalla kuin kaasu jos on karatakseen?

    Se mikä tulee tuohon venttiilin pihautteluun. Niin en tietenkään neuvo siitä pihauttelemaan toimivassa ilmastoinnissa tai tekemään mitään muutakaan nuuhkimista tai hengittämistä :) . Mutta jos kompura pyörii ja kaiken pitäsi olla kunnossa mutta kylmää ei silti synny, niin ei ole mitään hävittävää siinä jos kokeilee venttilistä onko siellä ketään putkessa. Se oli siis vastaus tämän kaltaiseen tilanteeseen jota joku kysyi.
    Jos venttiilit jää jumiin ja vuotamaan niin silloinhan ne on rikki :)

    Korvaavista aineista, niitä varmaan on kymmenittäin ei tehoisia ja eri molekyylirakenteella olevia. Miksi sitten yleisesti autoissa korvauskaasu on 134? Kun esim. netistä etsii kaikki autoilmastointifirmat niin siellä puhutaan liki yksinomaan 134:stä uusissa ja 12:sta vanhoissa (-94) autoissa ja että konversio on "easy to do"

    Sitten tuossa yhtenä aamuna vikolla oli ilma +-0:ssa ja lunta maassa. Laitoin Hondan huurteenpoiston päälle kun käynnistin sen ja kompura kas kummaa napsahti päälle. Pitäskö viedä huoltoon kun +5:ttä kylmemmässä vielä toimii? :)
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Älkää nyt vaan :odroll: :soosoo: :eek: :poff: Mutta jos menee R-12 ja R-22 sekaisin niin ei toimi. Mä en vaan voinu olla kirjoittamatta tätä :oops:
    Jos se kylmäaine vuotaa niin tietystä osasta/ paikasta se öljykin vuotaa samalla mutta jos vuoto sattuu olemaan esim imupuolella jossain letkun yläosassa niin öljyä ei välttämättä vuoda yhtään kun taas kuumakaasuletku sanoo poks kompuran läheltä niin voi olla 70% öljyistä mäellä. :wink: (Huomaa kyllä konehuoneesta)

    Jos ollaan tekemisissä erikoisosaamisen kanssa niin haluaahan jotkut rahastaa sillä eli vaihdellaan öljyjä ja aineita, että saadaan asiakkaalta enemmän rahaa

    Ilmastoinnin alipainekatkaisimen säätö on alle 0C eli jos lähtee +0C niin ok mutta ei lähde -15C (HUOM koko järjestelmä alle -15C eli myös sisätila jossa höyrystin on) joka on paljon lämpimämpää kuin -50C
    :wink:
     
  3. virta

    virta Gearhead

    Sitten tuossa yhtenä aamuna vikolla oli ilma +-0:ssa ja lunta maassa. Laitoin Hondan huurteenpoiston päälle kun käynnistin sen ja kompura kas kummaa napsahti päälle. Pitäskö viedä huoltoon kun +5:ttä kylmemmässä vielä toimii? :)[/quote]


    Kyllä mullakin pakkasella naksahtaa ja kierroslukumittarin neula värähtää kun ilmastoinni kytkee päälle Opel vectrassa.En kuitenkaan kuvittele että se "menisi oikeasti päälle",perusjuttuhan on että ilmastointia ei voi käyttää pakkasella.Joku etevämpi voisi kertoa miksi ilmastoinnin käyttö pakkasella on tekninen mahdottomuus
    :cry: :cry: ja vielä niin että maallikkokin sen tajuaa.
     
  4. puzzihouzu

    puzzihouzu 1st gear

    g

    Matalapainepuolen painetunnistin/kytkin kytkee kompuran pois päältä ettei höyrystimen pinta ala jäätyä tukkoon. Sama asia kun kenno on kylmässä ohi virtaavassa pakkasilmassa, kytkeytyy kompura saman tunnistimen/kytkimen ohjaamana pois.

    Ja uudemmissa sitä ohjataan myös/mahdollisesti lämpötila anturilla.

    Joissakin (muka "paremmissa") automalleissa se oikeasti voi poistaa kosteutta pakkasellakin mutta silloin se on samalla kytkenyt sisäilmakierron päälle ja höyrystimen läpi virtaa lämmintä ilmaa josta se poistaa kosteutta (jota ei edes raikkaassa pakkasilmassa juurikaan ole).

    Se huurteen poisto on mielestäni vain automaahantuojien mainos kääntäjien munaus, jossa on sana moisture käännetty huurteeksi.

    Tai mitä toi huurre nyt tarkoittakin tai miksi se mielletään ??

    Onko auton lasit pakkasaamuna huurteessa vaiko sateella huurussa?
     
  5. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Miksei voisi? toimiihan ilmalämpöpumputkin -15 asteeseen jotkut -25 toiset ehkä kylmepään. Eli pakastavat pakkasilmaa.

    Just näin on, ja huuru lähtee tehokkaasti tuulilasin sisäpinnalta pakkasessa ja sateessa.

    Niin, mitä sitten oikein tapahtuu jos kylmäaineita sekoitetaan?

    Sitten joku varmaan voi kertoa mikä ero on ilmasoinnilla ja automaatti-ilmastoinnilla autossa. Naapuri kun muutama vuosi sitten osti auton ja siihen sai 2 erilaista ilmastontia joista hän sitten valitsi tämän automaatti-ilmastoinnin :)
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Automaatti-ilmastointiin näppäillään haluttu lämpötila ja laite pyrkii pitämään sen siinä. Ei-tomaatin säätöjä käännellään tarpeen mukaan.
    Jotenkin siis noin.
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Auton ilmastoinnilla siirretään ajoneuvon sisältä lämpöä ulos. Kun kompuran imupaine pidetään lähellä nollaa saadaan puhallusilma pysymään miellyttävämpänä. Ei liian kylmää=Mielummin pää jääkaappiin kuin pakastimeen.
    ilmalämpöpumpulla siirretään ulkoa energiaa taloon sisälle. Mitä lämpimämpää ulkona on sitä enemmän sieltä saadaan energiaa. Ikävä kyllä jotkut pyörittää lämpöpumppuja vielä -25C (ei ole tainnut olla enää jatkosodan jälkeen näin kylmää) asteessakin.
    Auton jäähdytyksellä haetaan viileämpää sisäilmaa kun taas ilmalämpöpumpulla haetaan energia hyötyä.
    Ilmastoinnin jäähdyttäminen on pakkasella mahdollista muttei järkevää. Riippuen käytettävästä kylmäaineesta voidaan viileää tehdä kovallakin pakkasella. Vanhat autoilmastoinnit on vaan tehty mahdollisimman yksinkertaisesti ja ohjaus tapahtuu imupaineen kustannuksella.


    Kylmäaineiden sekoitus. Mukavaa tehdä koktaileja jos haluaa todellisia vaikeuksia.

    Tietyt kylmäaineet toimivat tietyillä paineilla ja vaativat tietynlaisen öljyn.
    Ok
    Jos R-12 kiehumispiste on noin -30C ja lauhtuminen halutaan tapahtuvan noin +35c ja on paine alle 9bar
    Kun taas r-22 kiehuu -40C ja lauhtuu +35C noin 15 bar
    Menee puurot ja vellit sekaisin eikä kukaan enää tiedä missä kiehuu ja miten lauhtuu. Ei voi tehdä koktaileja.

    Uudet ja vanhat kylmäaineet jo edellisen kohdan paine/lämpöarvojen sekaisin meno estää koktailit ja lisäksi tulisi vielä öljynkierto ongelmat. Eli ei missään tapauksessa.

    Sitten kylmäaineet ja öljyt.

    Jos nyt pysytään näissä auto ja pienemmissä laitoksissa niin pääsääntöisesti on joko mineraali pohjaisia öljyjä= toimii vanhojen aineiden kanssa tai sitten täysin synteettisiä esteri öljyjä jotka toimii uusien aineiden Esim r-134a, r-404, r-407, r410 jne kanssa sitten on vielä erikois öljyjä jotka ainakin osaksi sietää molempia sekä uusia että vanhoja öljyjä ja uusia että vanhoja kylmäaineita.
    Kun seataan mineraali ja esteri öljyä saadaan aikaiseksi puuro. On testattu....

    Ilmastointi on yleensä perinteinen imupaine ohjattu tai voi olla lisäksi termostaatti pressostaatin kanssa sarjassa. Tämä hieno automaattiilmastointi on myyntikikka sille että on lisätty mahdollisesti joku hiirenpaskapiiri=elektroniikkaa mikä ohjaa ilmastoinnin toimintaa esim pienentämällä puhaltimen kierroksia kun haluttu lämpötila alkaa toteutua.
     
  8. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Kiitoksia tästä vinkistä. Ei voi kun kehua palvelua ja ammattitaitoa. Molemmissa autoissani on nyt toimivat ilmastoinnit :) !
     
  9. rasse

    rasse 1st gear

    En tiedä onko tästä mitään apuja/hyötyä mutta tuli tuollainen vianhaku "proseduuri" tehtyä tuonne SVF sivuille niin paiskaanpa tännekkin.... (pitäisi olla ihan toimiva suurimpaan osaan Volleista ja muita ajatellen soveltaa).. :oops: :lol:

    1.
    PRESSOSTAATIN RESISTANSSI
    -Virrat OFF
    -Pressostaatin liitin irti
    -Mittaa pressostaatin pinnien välinen resistanssi
    PITÄISI OLLA 0 ohm

    Kyllä (siirry kohtaan 2)
    Ei (siirry kohtaan 3)

    2.
    -Pressostaatin liitin irti
    -Auto käyntiin
    -A/C päälle
    -Puhallin päälle
    -Mittaa pressostaatille tulevan liittimen 1.nastan (vihreä johto) ja maan välinen jännite
    PITÄISI OLLA AKKUJÄNNITE

    Kyllä (siirry kohtaan 6)
    EI (siirry kohtaan 7)

    3.
    Tarkista paine (matalapainepuolella/sininen)
    Alle 320 kPa (siirry kohtaan 4)
    Yli 320kPa (siirry kohtaan 5)

    4.
    -Virrat OFF
    -Täytä 500g (R134A)

    5.
    Vaihda pressostaatti

    6.
    -Virrat OFF
    -Pressostaatin liitin irti
    -Mittaa pressostaatin liittimen 2 pinnin (harmaa johdin)
    Ja maan välinen resistansssi

    Alle 5 ohm (siirry kohtaan 8 )
    yli 5 ohm (siirry kohtaan 9)

    7.
    Virtapiiri AC-kytkimen ja kork.paine anturin välillä
    -Moottori käynnissä
    -AC ON
    -Puhallin ON (sisätila)
    -Mittaa jännite korkeapaine-anturin liittimen 4 nastan (sini-harmaa)
    Ja maan välillä
    Pitäisi olla akkujännite (12V)

    Kyllä (siirry kohtaan 10)
    Ei (siirry kohtaan 11)


    8.
    -Virrat OFF
    -Irroita Kompressorin liitin
    -Mittaa kompressorin johtimen ja maan välinen resistanssi

    0 ohm (siirry kohtaan 14)
    2-5 ohm (siirry kohtaan 15)

    9.
    -Virrat OFF
    -Irroita kompressorin liitin
    -Mittaa kompressorin johtimen ja maan välinen resistanssi

    2-5 ohm (siirry kohtaan 15)
    Yli 5 ohm (siirry kohtaan 16)

    10.
    Korkeapainekytkimen resistanssi
    -Virta OFF
    -Korkeapainekytkimen liitin/johdin irti
    -Mittaa korkeapainekytkimen resistanssi 3 ja 4 pinni (liittimen sivulla jossa kulmat viistetty)
    Liittimen pinnit alkaen vas.ylhäältä 3-4-1-2 (2 pinni oik.alhaalla)
    Pitäisi olla n. 0 ohm

    Kyllä (siirry kohtaan 12)
    Ei (siirry kohtaan 13)

    11.
    Tutki virtapiirit yleisesti
    Sulakkeet , liitokset yms.

    12.
    Tutki katkokset korkeapainekytkimen 3 nastan
    Ja pressostaatin välillä

    13.
    Vaihda korkeapainekytkin

    14.
    Kompressorin kytkin viallinen
    Vaihda kompressori

    15.
    Tarkista harmaa johdin pressostaatin ja kompressorin välillä

    16.
    Kompressorin kytkin tai
    Lämpökytkin (thermo connector)
    viallinen
     
  10. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Nyt on pikkarissa taas kylmää vaikka Kainuuseenkin on tullut kevätlämpimät kelit. 8)

    Vaihdoin kuivaimen jonka jälkeen järjestelmä vuototestattiin ja täytettiin. Toimii aivan eri tehokkuudella kuin viime kesänä sen jälkeen kun ostin auton. Nyt on hetkessä niin kylmä helteessä olleessa mustassa autossa, että voi olla vaikka paksu takki päällä... :p Lisäksi "kuoleva hirvi"-ilmiö poistui konepellin alta ilmastoinnin käynnistyessä. Nyt kompuran starttia tuskin huomaa käynnissä eikä kuulu kuin naksahdus päälle mennessä ja sammuessa, ei karmeaa älämölöä.

    Pari juttua kuitenkin vielä jäi hieman mietityttämään. Huoltaja sanoi, että mitään öljyjä ei tarvitse lisätä, että öljyt ovat kompurassa, eivätkä kierrossa kylmäaineen mukana. Mitään ei sitten lisätty. Kompura vaikka käykin tasaisesti, niin tekee pienen resonanssin joka tuntuu paikallaan tyhjäkäynnillä korissa kun pitää jalkaa lattiaa vasten. En ole varma olikok tuota efektiä viime kesänä vai jäikö se vaan muun metelin takia huomaamatta tms. Hieman kuitenkn huolettaa, että olisiko oikeasti pitänyt jotain öljyä laittaa???
     
  11. kane

    kane 1st gear

    :wink:
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kun sulla tod.näk. on se limppu-mallinen kompura, missä ei ole mitään
    öljytilaa, niin se öljy taitaa kyllä valtaosin olla muualla kuin kompurassa.
    Gm:n kuivain on minun tietääkseni ihan jonkunmoinen öljyn varastoija, joten
    minun mielestäni öljyä olisi pitänyt lisätä. Ainakin kuivaimen mukana poistunut
    määrä.
     
  13. _Late_

    _Late_ 3rd gear

    paljos noihin järjestelmiin menee kylmäainetta + öljyä esim. vanissa? vai onks nuo kaikki melkein samanlaisia näissä GM vehkeissä
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    johonkin 900-1300g väliin gm:n vehkeissä ja öljyä 60-90g......

    Jos ollaan tekemisissä erikoisosaamisen kanssa niin haluaahan jotkut rahastaa sillä eli vaihdellaan öljyjä ja aineita, että saadaan asiakkaalta enemmän rahaa

    :rotfl: tämä oli hauska???? "rahastaa öljyn vaihdolla"??? litran pullo maksaa 25€.... ja tarve on ylensä 30-50g... kauheeta rahastamista :rotfl: :rotfl: ja kuten muutkin öljyt, ei toi kompura öljykään ole ikuista :mad:
     
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jos litra maksaa 25€ ja tarve on esim 100gr niin laskutetaanko 100gr? tuskin vaan laskutetaan yksi öljy ja sen hinta ei olekkaan 0.25€ vaan jotain muuta esim 40€ onko se oikein..........................
    Ei tietysti kuulu mun arvosteltavaksi mutta
     
  16. kippis

    kippis Gearhead

    paljonkos tohon buickiin menee aineita ?
    haynesin kirja sanoo 3,125 pounds ja R-12. (1993 ja vanh.)

    uudempiin (1994-uud.) meneekin R-134a ja 1,75 poundsia.

    ihan vaan siltä varalta jos liikkeessä ei tiedetä paljon tarvii... :odroll:

    missäs sivuilla oli sellanen ohjelma missä voi muuttaa noi poundsit jokskin muuksi.
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  18. Fairlane66

    Fairlane66 Gearhead

    No mitä asiantuntijat ehdottaa viaksi ku ilmastointi menee hienosti päälle mutta parinkymmenen sekunnin kuluttua muuttuu niin raskaaksi pyörittää että hihna alkaa luistaa. Painetta järjestelmässä tuntus olevan ja kompuran laakerointi on kunnossa.Hihna oli riittävän kireellä, paitsi ny ku se on tallin seinässä naulassa. :) Ainut mikä on erikoista niin sisällä lämmityslaitteen suunnasta kuuluu jotain sihinää sen jälkeen ku se mene raskaaksi ja on joutunu sammuttaan ilmastoinnin.
     
  19. Antti P

    Antti P Gearhead

    Liikaa ainetta tai se höyrystin venttiili tukossa, tai molemmat.
     
  20. Fairlane66

    Fairlane66 Gearhead

    Mistähän tämmönen höyrystinventtiili löytyy chrysler/dodge caravanista. Tassä mallissa ei ole kennoa ku edessä. Ilmastointi oli edellisen omistajan toimesta huollettu viime kesänä ja kuivain vaihdettu.
     

Kerro tästä muillekin!