Ilmastointi kuntoon - mistä liikkeelle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Terosu, 29.4.2008.

  1. Antti P

    Antti P Gearhead

    Yleensä siinä kennon ja niiden putkien välissä sellainen irto palikka.
    Eihän ole ainetta liikaa? Jos on täytetty takakennollisen mallin määrä niin varmasti hihna vinkuu.
     
  2. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Kuulostaa huolestuttavalta. :-? Mistähän tähän saisi varmuuden niin osaisi mennä vaatimaan homman korjausta ennen kuin jotain hajoaa turhaan?
     
  3. JiiP

    JiiP 1st gear

    Meikäläisellä vissiin hirtti kompura kiinni ja jäi päälle.
    Ensin kun heitin ilmastoinnin päälle, tuli savut ulos kompurasta. Laitoin ilmastoinnin pois päältä, ni lopetti rahinan ja savuttamisen. Tyhmänä piti sitten vielä seuraavana päivänä koittaa päälle, ja sitten ei enää kompura lähtenytkään pois päältä vaan jäi rahisemaan ja päästelemään savuja :oops: Koitin sitten ajaa kotiin, niin sähköjärjestelmä mitä ilmeisemmin hieman ylikuormittui, ja akku hajalle. Miinuskaapelistakin suli kuori :odroll:


    Ja kysymys:
    Onko tossa muuta vaihtoehtoa kuin irrottaa kompura, vai saako sen jollain muulla tavalla irrottamaan?
    Jännittää vaan hieman alkaa irrottelemaan, kun on paineet järjestelmässä mitä todennäköisimmin vielä. Ajaakaan ei viitti mihinkään ilmastointihuoltoon tyhjennystä varten, ja hinaamiseenkaan ei oikeen sopivaa kalustoa tuttavapiiristä löydy.
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Maalaiskorjaus. Hihna pois. Ei vingu enää vaikka olisikin leikannut kiinni. Toinen suht hyvä konsti on ottaa sähköliitin irti MG kytkimeltä (siinä kompuran etuosassa) :wink:

    Magneettikytkin ei kyllä ota niin paljoa virtaa että polttaisi miinuskaapelin, ettei nyt olisi jotain sähkövikaa muuallakin.
     
  5. Fairlane66

    Fairlane66 Gearhead

    Tuskin sitä ylitäytetty on jo se tuossa talvella pelas aivan asiallisesti. Pystyykö sille tehä mitään muutako tilata uuden ja kokeilla toimiiko. Aineet joutuu ainaski laskeen pihalle.Saako nämä ilmastoinnin täyttäjät jotenki varmistettua diaknoosin,jos käy tarjoamassa. Oon kyllä tuon vanhemman vosun kans käyttäny paikallista kodinkone huoltajaa. On tullu aika paljo halvemmaksi.
     
  6. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    jos järjestelmä on ylitäytetty silti se voi toimia talvella . kelien lämmettyä paineet kasvaa aikas lailla..pullo puntariin ja talteenotto, sillä siitä selviää.
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Aineita ei saa missään tapauksessa laskea mäkeen, vaan ottaa talteen. Jos ei tiedetä mitä koktailia kylmälaitteessa on niin Riihimäelle hävitykseen, muuten uudelleen käytettäväksi. Mitähän ainetta sinne on pistetty ja mikä on ollut alkuperäinen myrkky? Tahtoo tulla ajan kanssa kalliiksi nämä "kodinkone huoltajat" :mad: jos vehkeet ei pelaa kunnolla. Kuten edellä mainittiin laite voi toimia kunnolla kylmemmällä ilmalla jos liika täytöstä samoin jos väärä aine esim mp-39 voi toimia jossain olosuhteissa mutta lämpimässä ei enää toimikkaan vaan paineet nousee liian korkealle. Onko järjestelmässä riittävästi oikeaa öljyä?
     
  8. Fairlane66

    Fairlane66 Gearhead

    Täytys vissin kilauttaa entiselle omistajalle. En vissin aivan kerinny hävittää sen numeroa raha(kuitti) pussia tyhjentäesä.Jossain paikallisen korjaamon koneella se oli huollettu.
     
  9. JiiP

    JiiP 1st gear

    Unohtui kärryn malli mainita, eli vm. -90 Astro kyseessä. Saman hihnan piirissä siis mm. vesipumppu :-?
     
  10. käkkylä1968

    käkkylä1968 1st gear

     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    EI VOI. :soosoo:
     
  12. kippis

    kippis Gearhead

    nyt rupes kylmää tekee , uudet kaasut kävin laittamas.
    magneettikytkin saanu kai kipeetä kun heittää jonkin verran pyöriessään.
    mutta ei ainakaan vuoda mistään, ja hiljaiseksikin kehu asentaja kompuraa...

    VIVA ilmastonlämpeäminen ! i`m ready 8)
     
  13. kippis

    kippis Gearhead

    buikki pullautti syylärinkorkin / paisuntasäiliönkorkin kautta vettä pihalle ?
    varma en ole kummasta sitä tuli kun vettä on joka paikassa.
    korkki oli 7lbs ja laitoin takas 16 lbs korkin ja nyt tuntuis vedet pysyvän sisällä :eek:

    eli rasittaaks toi toimiva ilmastointi jäähdytysjärjestelmää nyt jollain lailla ? tekemällä enemmän painetta ? (tyhjäkäynti ainakin kovempi kuin ennen)
    vai menikö ihan sattumalta korkki hajalle ?
     
  14. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Lauhduttimenkenno sijaitsee sijaitsee syylärin edessä joten siitä irtoava lämpö johtuu syyläriin. Ei iso asia mutta kuitenkin.
     
  15. Jantteri

    Jantteri 1st gear

    Buick sai tänään isceon49:t sisään. Aluksi kompura kävi vain pätkittäin ja kitisi melko ikävästi. Aikansa siinä pöristyään kuitenkin hiljeni ja samalla käyntikin tasottui, että taisi olla vaan seisonnasta kangistunut. Ei pistetty ihan täyteen, jahka nähdään pitääkö kaasut sisällänsä.

    Nyt vaan toppatakki päällä cruisaamaan 8)
     
  16. Jantteri

    Jantteri 1st gear

    V*ttu. Kauanpa sitä kestikin, johan se kompura alkoi mekkaloimaan :wc: No, ehjä kompura olis jo hankittuna, että eihän se tarvitsisi kuin heittää paikalleen. Nyt kysymyksenä onkin siellä oleva kylmä-aine, eihän se ole kuin vasta 3 viikkoa vanhaa. En viitsisi tempaista vaan kylmästi letkuja irti ja suhauttaa kaasuja taivaalle, vaan tuntuisi fiksummalta ottaa ne talteen ja käyttää uudestaan. Tiedä sitten, onko jo minkäverran kosteutta seassa, koska kuivainta ei vaihdettu.

    Eli; onko kukaan koskaan laittanut vanhoja kaasuja takaisin, onko siinä mitään järkeä saati suostuuko mikään firma niin tekemään? Taidan jättää homman sitten ensi kevääseen, mikäli pitää kokonaan täyttää uudestaan. Saattaahan se siihen mennessä olla jo muutenkin vajunut tyhjäksi :lol:
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Vanhat soosit PITÄÄ ottaa talteen oli liike mikä hyvänsä. Ihan toimivaa ainetta se on uudelleen käytettynäkin. :wink:
     
  18. Terosu

    Terosu 1st gear

    Jaa niin. Pari kuukautta on mulla se ilmastointi ollut toiminnassa, kyllä kannatti vaikka sillon vähän kirpaisikin 8) On se vaan sen verran mukava varuste, ja kuuluuhan se mukavuus nyt tollaseen farkkuun aika oleellisesti.
     

Kerro tästä muillekin!