potilaana on vuoden -97 chevrolet express 5.0 bensa vortecilla. Nyt kesällä ilmastointi lopetti puhaltamasta kylmää ja jonkin ajan päästä kompura alkoi pitää rahinaa ja niinhän siinä lopulta kävi, jotta kompura jurahti kiinni, katkoessaan myös moniurahihnan. No, korjaamo vaihtoi kompuran, moniurahihnan ja kuivaimen. Muuten homma ok, mutta sanoivat korjaamolla, että kompurat oli muuten samanlaisia, mutta vanhan kompuran takapäässä oli kaksi napainen pistoke ( anturi?) jota uudessa kompurassa ei ollut, oli vain sokea tulppa samassa kohdassa. No, yhdistivät korjaamolla anturille/pistokkeelle tulevat piuhat, kun ei muuten kompuran magneettikytkin kuulema lähtenyt päälle ollenkaan. Täyttömääräksi laittoivat kylmäainetta 1900g ( takailmastoinnilla varustettu 7 hengen henkilöauto.) Lopputulema on nyt sellainen, että kompuran magneettikytkin naksahtaa käyntiin, mutta pysyyy päällä ehkä sekunnin tai kaksi. kylmää ei puhalla juurikaan, eikä kuivain tai putketkaan tunnu kovin kylmiltä niitä hiplatessa. korjaamolla sanoivat, että aluksi siellä kokeiltaessa kyllä putket kylmeni jääkylmäksi...joten missä lienee voisi vika olla?? Asiaan vihkiytyneille kylmähenkilöille iso kiitos jo etukäteen jos apuja täältä tulee!!
Se kompuran kytkin vois olla korkeapaineen suojakytkin, sitä ei aina ole kaikissa variaatioissa. Mutta se ei aiheuta kuvattua vikaa, eli homma men siellä korjaamolla vituiks.
Pikku googlauksella täyttömäärä olis 78 unssia eli 2.2kiloa. Pitäs löytyä tarra kyllä konehuoneestakin. Mut yhdyn edellisiin, vuotaa aineet ulos. Vahva veikkaus putket takailmastoinnille. http://www.4s.com/media/4981741/Four-Seasons-Capacity-Guide.pdf
Tästäkään asiasta en vältämättä ymmärrä mitään. Vaihtoivatko paisuntaventtiilin? Tai putsasivatko edes sen? Ja putsasivatko koko järjestelmän? Jos kompura on leikannut kiinni niin järjestelmässä on kompura-paisuntaventtiili välillä metalli mujua. Jos paisuntaventtiili tukossa -> kylmäaine ei pisaroidu -> ei tule kylmää Ota kuivaimen matalapainekytkimestä piuha irti ja laita hyppyjohto. Pyöriikö kompura kokoajan -> aine vähissä Kompuran takana on korkeapainekytkin -> katkaisee korkeapaineesta -> estää liian kovan paineen Onhan ens kesään vielä aikaa. Helteet menivät jo P.S. sen anturin ois voinut ottaa siitä vanhasta kompurasta. Segerin rengas pois ja vetää kytkimen pois. Ei pitäis olla vaikeata edes amati henkilölle
kiitoksia jo näistä vastauksista! Eli onko se paisuntaventtiili nyt siis sama asia kuin officetube vai mikä se nyt olikaan ja löytyy lähempää lauhdutinta?? Järjästelmän putsauksesta ei ole tietoa, mutta sellasella automaatti pelillä täytös kuitenkin tapahtui. Niin, kyllähän noi helteet siis ovat kai jo mennyttä kalua tältä kesältä, mutta kaksi jättiläistä ( lue: Irlanninsusikoiraa) tykkää kun on viileä auto. Kyllä se kylmää alkukesällä puhalsi, kun koiruudet oli aina kuonot kiinni ilmaräppänässä ottamassa raitista ilmaa....No, pitänee kokeilla ainakin tuota hyppyjohtoa tuohon matalapainekytkimen piuhoihin kun kerkee. ps. olivat yrittäneet irroittaa sitä anturia siitä vanhasta kompurasta, mutta ei ollut kuulema lähtenyt irti. sain tuon vanhan kompuran mukaan, joten vois kokeilla ite sitä irrottaa. Eli pitäis lähtee vaan vetämällä, kun ottaa ensi segerin pois, ei siis ole anturi kierteen tms. kanssa kiinni?
Kannattaa kyllä varmistaa onko se systeemi huuhdeltu ja jos ei varmuutta saa että on, niin huuhdella. Muuten on kohta uusikin kompura entinen. Nimim. satunpahan vaan tietämään.
Ja siis lähinnä lauhdutin. Eli kompuralta sille orifice tubelle väli. Ja kun se orifice pitää kuitenkin tarkistaa/vaihtaa, niin menee samalla. Ja vuotopaikka olis tietty hyvä etsiä. Ja jos se on vajaa aineista, niin se kompuran pakkokäyttö ei sitten saa olla pitkä, se ei kestä sitä.
Ei se automaatti kone toden. Näkösesti muutaku imee tyhjäks ja kuivattaa. Aineet taas sisään. Ei varmasti puhdista järjestelmää
Btw löytyy hyllystä ylimääräinen uusi ac delcon paisuntaventtiili ko. autoon Ja uusi kuivain Jos joku tarvitsee
Automaatti ei puhdista järjestelmää, laite on tulossa kompuran kiinnileikkautumisen johdosta. Huuhetelu, uusi kuivain ja orifice tube, toivottavasti kompura on säilynyt ehjänä. Kompuran takana on joko lämpöanturi tai korkeapainekytkin, riippuen mallista. Se on irroitettavissa ja pitää vaihtaa vanhasta kompura sta uuteen !
Sopiva topicin otsikko ni kysyn tässä: jos r134 vuotaa ulos pikku hiljaa niin mites se öljy? Eli jos laitan lisää ainetta niin pitääkö öljyä lisätä vai vuotaako pelkkä kaasu ulos? Jos pitäs lisätä öljyä ni vaikee on tietää paljon.....
Vähemmän yleensä pikkuvuodossa öljyä häviää. Ja alkaahan se sit näkyä, jos sekin tulee ja voi korjata vuotopaikan.
Pari kertaa huollatin ryslerin ilmastoinnin. Automaattilaite imas kylmäaineet ja öljyt veks ja punnitsi ne, molemmilla kerroilla laitettiin öljyä enemmän kuin mitä saatiin pois. Toisella kerralla kysyin miksi, sanottiin että kun kylmäaineet karkaa niin aina lähtee myös öljyä mukana. Ei ollut paljoa kylmäainevajausta kummallakaan kerralla.
Juu, kyllähän ne suosittelee öljyn lisäystä joka kerta kun järjestelmä "huolletaan" mutta tosiaankin kylmäaineen ulostullessa tulee myös öljyä järjestelmästä. Ongelma on siinä, ettei kukaan voi tietää hävinneen öljyn määrää ja siksi suositellaan pientä lisäystä JOS myös kylmäaine puolella on vajaus. Pieni lisäys on siis 5-20ml. Järjestelmä on tarkka myös öljymäärästä, koska liian suuri öljymäärä aiheuttaa kylmäaine kierron häiriön ja liian pieni öljymäärä kompuran kiinnileikkautumisen. Enemmänkin asentajan ammattitaito on koetuksella kun hänen pitäisi osata arvioida lisättävä öljymäärä.
Lainataas tätä,onko kukaan koittanu tilata/täyttää noilla ebay.n r12 täyttö purkeilla ilmastointia. Ei enää talven jälkeen lähde kylmäkone päälle,paine kytkimen kun ohittaa ni lähtee joten vajaa täyttöhän se luultavasti on.