Ilmastointi tietäjät hoi!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tox-11, 4.9.2018.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minulla taas on molemmissa mustat korkit että olisko ne täyttöhuoltajat opetettu värin perusteella niitä tunnistamaan? Olisinko jossain nähny vihreitäkin, niistä ne menee varmaan ihan sekaisin?

    Jos siinä on ollu noinkin vähän kylmäainetta ennen täyttöä ja se työnti kylmää, veikkaan että se putki siitä matalapaine huoltoventtiilin luota on ollu huurussa/jäässä? Liian vähä aine vetää yleensä sen huuruun ja kylmän tulo loppuu. Sit kun sulaa jos vaikka sammuttaa hetkeksi niin taas tulee kylmää. Tarkista se, siitäkin vois arvella että vuoto on. Kuivain ei sais vastustaa virtausta. Onko se putki yhtä kylmä ennen ja jälkeen? Luulen kyllä että mittarit pitäs olla kunnon tutkimiseen. Tai minulla on pelkkä matalapainepuolen mittari jolla olen arvaillu noita hommia. On ne tähän asti tullu ihme kyllä kuntoon.
     
  2. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ei ollut se akun viereinen putki huurussa ennen eikä jälkeen täytön, eikä oikein muutenkaan ole mun mielestä ollut noita tyypillisiä oireita. Kuivaimen tuleva ja lähtevä putki olivat samanlämpöisiä, 13 astetta näytti tuo lämpökamera, eli se tarkoittanee että kuivain ei olisi tukossa?

    Ehkä tämä auto olisi oikeaa ilmastointihuoltoa vailla, toki niissä taitaa näillä keleillä olla muitakin asiakkaita :rotfl:
     
  3. Julle87

    Julle87 1st gear

    Pystyyköhän ilmastoinnin linjoja uusimaan niin että käyttää helmiliitoksia ja esim hydrauli letkuja?
    Suburbanissa on takailmastoinnin linjat lahot ja uusia ei oikein tahdo saada. Eikä myöskään kiinnostais alkaa uusimaan koko putkea edestä taakse.
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Helmiliitoksia kyllä hydrauliletku ei välttämättä oikein hyvä ole, mutta saa ilmastointiletkuakin metritavarana ja nippoja sekä kierre että prässiliitoksin.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tuota, sen putken pitäs olla tosi kylmä. Siksi se hikoilee varsinkin mitä lämpimämpi keli on. 32F on noin 0C että se 13Con kaukana siitä.

    ”In a normal system, the temperature of the refrigerant at the beginning of the evaporator will be right around the freezing temperature of water (32°F).”

    Kopin suuttimista pitäs sitte tulla 7C tai jotain sen alle riippuen vähän järjestelmästä ja käytössä olevasta kylmäaineesta.

    Tossa linkissä on kun kelaa vian hakua mutta pitäs kyllä olla se oikea huoltomittarisarja jotta vois varmasti päätellä kummankin linjan paineista mikä on vikana. Ne paineet riippuu siitäkin onko orifice tube vai expansion valve systeemi. Sitte vaikuttaa mikä kylmäaine sisässä ja ulkoilman lämpötila ja ilmankosteus. Kuulostaa vaikeelta? Minusta ainakin kuulostaa ja kyllä tuntuukin. Siksi asiat kiinnostaa jotka on vaikeita ja sattuu omalle kohdalle vaikka olenkin vaan oman onneni seppä ja jokapaikan höylä. Täällä palstalla on ihan oiketakin ammattimiehiä jotka todennäköisesti osaa sanoa jo melko todennäköisen aiheuttajan. sibe70 ja mietmi-3 tulee ainakin heti mieleen. Varmaan niitä muitakin oli jos muistas.

    https://ricksfreeautorepairadvice.com/low-car-ac-refrigerant-how-to-diagnose/
     
  6. Pertura

    Pertura Gearhead

    No joo, on tuo 13 astetta sitten melko lailla lämpöisempää kuin mitä pitäisi putkien olla. Lauhduttimelta lähtevä putki on melko kuuma, vaikka pitäisi vissiin heti orifice tuben jälkeen olla kylmä? Täytyy käydä hakemassa uv-lyhty ja etsiä josko löytyisi joku vuotokohta, muuten sitten vaan suosiolla pajalle.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, siitä mutkasta lähtien pitäis olla ice cold jota ennen sitä orifice tube on. Se ilman viileys kättä vasten kopissa tunnusteltuna on hämäävää. Virtaus tekee kylmemmäksi sen tunteen. Itse laitan ac päälle ja meen kokeilemaan konehuoneeseen kohta. Jos se putki tuntuu tosi kylmältä ja alkaa hikoilla varsinkin helle keleillä on parempi nyrkkisääntö. Siitä kopin suuttimista voi mittailla ajan päästä sitten infrapunamittarilla/lämpökameralla tai mittarilla jossa johdon päässä anturi jota itse käytän usein.

    Tämmösellä kelillä mitä nyt on, ainakin meillä 26-27C varjossa. Kompressorin pitäs käydä 10s ja 8s huilata. Ammattimies pystyy kyllä käyntisyklistäkin päättelemään onko ac kunnossa vai ei. Huomioi vaan ulko tai hallilämpötilan jossa laitettava huussi seisoo. Tämmönen tumpelo joutuu selvittelemään ja lukemaan aika paljon että asioita selviää. Sitte mitä viileempi keli ni käynti ja leposykli on lyhyempi. Alle 10C 3-5s käynti ja 3-5s lepo.
     
  8. Pertura

    Pertura Gearhead

    No, pääsin tänään lampun kanssa tutkimaan, pari kohtaa näyttäisivät siltä että vuotoa on. Kenno ottaa näemmä vähäsen kiinni puskurin aisaan kartturin puolella, siinä oli muutama hohtava pisaranjälki siinä alapäässä. Näemmä osuneet välykset vähän pienen puoleisiksi puskuria tehdessä, eli syyllinen löytyy tähänkin peilistä.

    Toinen mistä sitten löytyi enemmän jälkeä, oli kompuran imuletku. Siinä näytti eristeen päällä olevan pisaranjälkeä enemmänkin. Tuon kuitenkin laitan jyrkäksi ehkäksi, sillä jossain vaiheessa lämppärin letku siinä huitteilla tiputteli vähäsen, eli tuli mieleen olisiko ollut glykolijälkiä, kun nekin näyttävät samaan tyyliin paistavan. Johan tuo letku olisi melkein vuoden kestänytkin, eli laatutavaraa sekin. Oli näemmä kuivaimen pohjassakin pari pisarajälkeä.

    Verrokiksi katsoin toisesta Dotkesta, siinä ei näkynyt ollenkaan jälkiä missään kohdassa, siinä on ilmastointi toiminut ainakin viimeksi. Käyntiinlähdön kanssa siinä taas on sen verran jumppaa, että en ruvennut tekemään vertailua kylmästöinnin toiminnasta ja lämpötiloista.
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Näyttää hommat hoituvan ilman meitä kylmäalan asentajiakin.... Toi väri jutska on no joo... Kotikonstina ja mitä mekin käytetään niin fairi/vesi on hyvä ja paras on tietenkin kylmäaine piippari. Kyllä siihen pitäis laittaa mittarit kiinni ja katsoa mitä kompura oikeesti tekee. Tossa hiljan kuulin yhdeltä tutulta että "Ammattimies" oli tutkinut yhtä autoa. Mittari kiinni ja HUOM kone ei käynyt. Oli kuulemma painetta joten kaikki ok :confused:.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ja jos ei halua viedä huoltomittarien tykö ammattimiehelle mikä on varmasti suositeltavin ja varmin tapa niin semmonen matalapuolelle liittimeen laitettava mittari jonka saa kätevästi ostettua vaikka korvikeaineen mukana tai ebaysta erillisenä auttaa sekin. Sillä näkee onko riittävästi ainetta järjestelmässä ja näkee kompressorin käyntisyklin joka cummins 2gen huussissa pitäs olla 25psi ala ja 40-50psi ylä muistaakseni. Sillä välillä se viisari liikkuu. Sikäli mikäli on 134a käytössä kylmäaineena.
     
  11. Pertura

    Pertura Gearhead

    No niin, nyt sain ensi viikolle ajan Uudenmaan Autovarusteluun, eli eiköhän tuo silloin selvinne mikä vaivaa. Raportoin tännekin sitten mikä oli vaivana.
     
    DRM ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Mutta tarkkaa täytösmäärää et tiedä muuta kuin tyhjentämällä ja täyttämällä oikea grammamäärä, ellei nestelasia järjestelmässä ole
     
  13. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Monesti on myös se ongelma ettei talotekniikan kylmäasentaja tiedä ajoneuvojen ilmastoinneista oikeesti mitään ellei touhua myös niiden kanssa. Jos osaa molemmat osa-alueet niin alkaa oleenkin jo aika hyvä
     
  14. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ja juuri äsken tulleen puhelun mukaan oli vaivana tukossa ollut orifice tube. Paineet olivat nousseet 30 barin kantturoille, se vissiin sitten aiheutti vähän heikon toiminnan.
     
  15. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Jos paine nousee noinkin korkealle voi olla kyse myös tukos kuivaimella(jos korkeapainepuolelle) tai liikaa kylmäainetta tai ilmaa järjestelmässä tai lauhdutus ei toimi.
    Mutta jos orifice tube oli likainen niin sitten tietysti selvä.
     
  16. Pertura

    Pertura Gearhead

    Kuivain tässä on matalapainepuolella, eli lienee tuo orifice tube se oikea syy. Vissiin päässyt likaa järjestelmään, pitkiä aikoja tuo melkein uusi kennokin oli ollut putket auki ennen kuin sain pelit nippuun ja järjestelmän täyteen. Orifice tuben uusin silloin viime kesänä, nopeasti on tukkeutunut.
     
  17. Pertura

    Pertura Gearhead

    No voi vittu, ei tää nyt sitten ollutkaan ihan niin yksinkertaista. Tuolla systeemissä on nyt kaksi orifice tubea, sillä lauhduttimen ja höyrystimen välinen putki on sisäänrakennetulla orifice tubella, jonka lisäksi lauhduttimessa on toinen orifice tube. Mä olen ostanut tuon putken Rokkiautosta, en edes tajunnut että niitä on kahta eri mallia. Paineet olivat nyt kunnossa, kun olivat vaihtaneet siihen putken keskelle sen tukkeutuneen venttiilin tilalle uuden, kylmääkin tuo tuntui puskevan.

    Ei tuo kahden orifice tuben systeemi nyt varmaan tilannetta paranna.
     
  18. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Siis onko takailmastoinnilla varustettu auto ? Jos ei niin ei siellä pitäs kahta kuristinta olla samassa höyrystinlinjassa.
     
  19. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ei ole takailmastointia. Alun perin orifice tube ollut vain lauhduttimessa, mutta epähuomiossa olen asentanut lauhduttimen ja höyrystimen väliin putken jossa on myös orifice tube. Putkea on kahta versiota, yllättäen ei arpajaisissa osunut kohdilleen.
     
  20. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Aah, ok. No joo, tuplana ei oikeen kyllä toimi . Jättää sen lauhduttimella olevan mikä alkujaankin on ollut...
     

Kerro tästä muillekin!