Ilmastointi tietäjät hoi!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tox-11, 4.9.2018.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Taas olin hetken että enkö tästäkään asiasta ymmärrä tuon taivaallista. Mutta sitten atk:sta luin ja yritin ottaa selvää. Päädyin samaan tietoon kuin mitä tässä on kerrottu

    ”You will have to replace the A/C line you can't remove the orifice tube...Some of the trucks you could replace the orifice tube if it is situated in the A/C condenser I am not really sure if it is or not can't remember.”
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sitte katoin että orifice tubea on yli ja alle 105 fahrenheitin (+40C) lämpötiloihin rokkiautossa. Eli silläkin voi näköjään vaikuttaa tuleeko ilmastoinnista kylmää vai jäätävän kylmää edellyttäen että ne kaikki muut paikat on kunnossa. Minulla putki muuttuu lämpimästä kylmäksi siitä lauhduttimen lähtöputken ja putkilinjan liitoksesta joten siinä se orifice tube ainakin minulla on.
     
  3. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Juu, siinä sen paikka monesti onkin. Tosin riippuu merkistä ja mallista niin voi tosiaan löytyä mistä kohtaa vaan lauhduttimen ja höyrystimen väliltä. Värikoodattuja ja lähtökohtaisesti sijainti, järjestelmän tilavuus, kompura sekä kylmäaine määrittelee mitä kuristinta käytetään. Ei välttämättä saa "tehoa" lisää kuristinta vaihtamalla eri reiällä olevaan.
     
  4. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ja mulla muuttuu kylmäksi siitä puolivälistä putkea, eli sen tokan venttiilin jälkeen :rotfl: Ei se eka paja siis ihan ulalla ollut kun oli sitä mieltä että tuolla on kaksi korkeapaineliitintä, sillä se matalapaineliitin on noiden kahden venttiilin välissä... Kai se täytyy jossain käydä kaivamassa se kennon venttiili pois, se kun lähtee melko vaivattomasti sieltä, verrattuna ton koko putken vaihtamiseen.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kysymys kuuluu: ramin ilmastointi työntää kylmempää kun pysähtyy paikoilleen kuin ajaessa, missä vika? Työnsin lämpömittarin anturin johdon kopin keskimmäiseen ilmantuloreikään josta sen näkee nyt seurata. Kylmäaineen vähyyshän tekee sen että ajaessa tai kun on muuten kierroksia tulee kylmää paremmin mutta nyt on toistepäin.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Vastaan itselleni: tarkistan kun pääsen töistä tippuuko järjestelmän paine tyhjäkäynti versus kierroksilla. Voisi viitata kompressorin kytkimen luistoon kierroksilla?
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, nytpä vasta mittasin sen air gapin. Näytti olevan ylärajan yli. Löysin ameriikan joen kirjoituksia jossa oli mutterille momentti ja ala-ja yläraja ilmavälille. En sitte viittiny painetta mitata kierroksilla kun luulisin vian siis löytyneen. Että jos siellä shimmejä on niin otan pois kun välys on kerta selvillä kuten ohjearvotkin. Juutuupissa oli ohjeita kuinka lähtis kytkin irti ilman vaurioita.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Dodii, tässä illan kähmeessä sain sen ilmastoinnin kompressorin kytkimen kannen irti. Sielloli 0,5mm yks prikka. Nyt ei ole. Lie air gap nyt ainakin ohjearvoissa. Mutterinkin vetelin momenttiin kun kerta sillekin oli arvo. Het vällein alkaa tulla ihan helvetin kylmää. Täytyy huomenna työmatkalla katella mittaria joka siis kopin keskisuulakkeeseen työnnetty että pitääkö käyntiä säätää ruuvista. Nii ja sitä matalapuolen putkea vetääkö jäähän.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, näköjään itseopiskellen asioiden opiskelu ei sitten auttanut ainakaan tässä asiassa, eikä näköjään korvaa vuosikymmenien aikana tullutta ammattitaitoa. Varsinkaan kun atk-laitteesta ei taho löytyä ongelman ratkaisusta tietoa ainakaan enklannin kielellä kohtalotovereilta. Suomeksi ei senkään vertaa. Elikäs hoi tietäjät! Ajaessa 80km/h noin 1300rpm siinä 6 asteen kantturoissa puhaltaa kakkosnopeudella keskisuulakkeesta. Jos käy jonkun aikaa tyhjää noin 700-800rpm niin alkaa tulla reilun 4 asteen. Linja alkaa olla huurussa. Enole kokeillu miten kylmäksi se sen vetäs, oon antanu kierroksia ja alkaa siitä lämmitä tuloilman lämpötila. Eli ei riipu ainakaan ilmanvirtauksesta lauhduttimen läpi. Kompressorin kytkimen välyksen mittasin liuskamitalla ja totesin isoksi. Se kun oli ajaessa minusta liian lämmintä tuloilma ilmastointi päällä. Oletin että kytkin luistaisi kun tyhjäkäynnillä oli hyvä. Luin että voi kierroksilla luistaa jos kytkin ei kestä vääntömomenttia. Sen pitäs olla 0,4-0,8mm. Siinä haarukassa pitäs nyt ollakin. Sandenin manuaali puhuu 1,3mm jos on sen tai yli niin aiheuttas ongelmaa. Ei tainnu niin paljon olla ennen shimmausta. Shimmauksen jälkeen siis ajaessa hyvä mutta paikallaan vetää huuruun linjan. Että oisko mittään vinkkiä? Aattelin kyllä että pitäskö viijä oikeeseen täyttöhuoltoon. Sitten kun on varmasti oikea määrä ainetta sisällä ja vilkuilis sivusilmällä mitä ne huoltomittarit näyttää niin siitä vois päätellä missä vika on. Netistä kun löytyy sivustoja missä niitä on auki selitetty mittarien lukemia.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, mittasin tässä yks päiv ilmastoinnin staattisen paineen puolen tunnin päästä auton sammuttamisesta. Sen mukaan paine oli liian alhainen. Vein sitte männä tiistaina dodgen entisen työkaverin verstaalle täyttöhuoltoon. Sitte kun oikea määrä tyhjiöinnin jälestä kamaa järjestelmässä ni säädin vähän cycling switchiä lämpösemmälle. Sitä oli tullu jossain vaiheessa käännettyä ja asetus riippuu vähän siitäkin mikä aine putkistossa liikkuu. Nyt tulee tooosi
    kylmää eikä putket kumminkaan jäädy. Mittasin eilen illalla staattisen paineen töiden jälestä uudelleen. Digitaalinen mittari oli konehuoneessa että tulee sen lämpötila eikä ulkolämpötila. Sitte taulukosta kattomaan että oli oikea paine oikeassa lämpötilassa. Case is closed, toistaiseksi. Uusia ongelmia odotellessa….
     
  11. isalmela

    isalmela Gearhead

    [​IMG]

    Käytin Oldsin ilmastointihuollossa. Uusi kiinalainen kuivain ei ollut alkuperäisen kokoinen, mutta kyllä sen paikalleen sai. Typpitesti näytti että tuo "suction throttling valve" -mötikkä vuotaa, mutta se alkoi pitämään ihan ristipääruuveja kiristämällä. Lauhdutinkin näytti melko ehyeltä. Kylmäaineet sisään ja auto käyntiin. Ilma kyllä viilenee, mutta ilma ei tunnu oikein virtaavan ohjaamoon. Puhallin kyllä pyörii, mutta ilmaa tulee oikeastaan pelkästään kuskin puolelle tuulilasille. Jos laittaa pyynnön lämpimälle ja "heat" tai "Def" päälle, ilma pysyy silti viileänä. Mitähän seuraavaksi alkaisi tutkimaan? Moottoritilassa on sellainen alipainekellon näköinen möykky, voisiko se olla rikki ja luukut ei aukea kunnolla?
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oudon näköisiä komponentteja. Piti kattoa netistä oikein. Vanha gm systeemi otaksun? Tuostapa järjestelmästä en ymmärrä sitäkään vähää mitä näistä uudemmista mitä olen yrittäny laitella. Jos kompura kytkeytyy päälle ni höyrystimelle menevän putken pitäs olla niin kylmä että hikoilee muttei jäässä asti. Jos näin on niin toimii. Sitte ihmettelemään miksi ei tule kylymä sisälle asti. Onko läppiä lämppärin kotelon ulkopuolella alipainekelloohjauksella? Ne letkut halkee tai irtoo tai kello rikki. Joskus luukutkin vuotaa. Näin itse lähestyisin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kiitos, alan tutkimaan ne alipainekellot. Putket hikoilee eli kompressori toimii. 64 Oldsmobile kyseessä, ihan tuore ostos .
     
  14. Concarne

    Concarne Gearhead

    Suuttimelle menevä putki irti/puhki? Mikäli on sitä rautalangalla tuettua rättikanavaa niin ei ole mikään ihme jos on rikki. Tässä oli vika omassa Cadillacissa kun ei puhaltanut kuskin puolen suuttimista kunnolla. Lisäksi kanavassa oli jonkun toistaiseksi tuntemattoman hyönteisen pesä ja neljännesdollarin kolikko vuodelta -68.
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kävin penkomassa tilannetta tarkemmin. Ei näkynyt irtonaisia tai rikkinäisiä alipaineletkuja moottoritilassa. Kaksi alipainesäiliötä siellä on, päällisin puolin ehyen näköisiä. Tämmöinen muovinen alipainekello on teipattu. En nähnyt kiinnitysruuveja, onkohan tuo koko pönttö irroitettava että tuohon pääsee käsiksi?

    [​IMG]

    Kovemmalla sateella vänkärin jalkatilaan tiputtaa vettä, kojelaudan alla tämmöinen teipattu kohta. En tiedä voivatko nämä asiat liittyä toisiinsa, ehkä ei.

    [​IMG]
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minoon ratkonu niitä alipaine ongelmia niin että irrottanu letkuja ja kokeillu minne asti se alipaine ylipäätään käydessä tulee. Dieseleissä pitää olla pumppu ja bensa koneissa lie kaikissa moottorin alipainetta käytetty? Se kun ei välttämättä näy letkussa se halkinainen kohta ennen kuin irrottaa ja taivuttelee. Sammuttamisen jälkeen kuuluu ääntä ja käynnissä ollessakin suhisee niissä kelloissa ja letkuissa jos on jalkatilasa. Konehuoneessa ei taija käydessä kuulla jollei ole lepakon kuulo. Jos perille asti tulee alipaine muttei toimintaa läpissä niin kellossa lienee vika. Kellon taas olen viimeeksi alipainepumpulla kokeillu. Pumppaa käsin ja kattoo laskeeko mittari pumpussa vai ei. Päälle päin ei nää onko ehjä vai ei. Imemällä letkun lähdöstä voi kokeilla jos ei pumppua ole. Jesarin pätkät yleensä tarkoittaa että jotain on tehty mutta mitä, kaikki ne kannattaa tarkistaa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kokeilin imeä ja puhaltaa sinne alipainekellon letkuun. Ei sieltä ainakaan kuulu semmosta lumpsahtavaa ääntä että joku aukeaisi. Pitää yrittää käynnissä ollessa tutkia tarkemmin
     
  18. isalmela

    isalmela Gearhead


    Käytin moottoritilassa olevat alipainesäiliöt irti ja teippasin ilmastointiteipillä. Tämä aiemmin kuvaamani alipainekello epäilyttää edelleen.

    Tuon alipainekellon ylemmän letkun kun irrottaa, tuntuu selkeästi alipaine. Kun alemman letkun irrottaa, ei tapahdu mitään. Mitä mieltä, voimmeko olla varmoja että tuon alipainekellon vuoto on syyllinen?

    Tästä kellosta siis kyse

    [​IMG]
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Siinä kellossa on yleensä tanko kiinni. Riippuen kummalla puolella kalvoa on alipaine niin vetää sinne suuntaan sen tangon. Eli se alipaine ohjataan sinne puolelle mille halutaan sen tangon liikkuvan. Jos toisella puolella kalvoa eli liitintä on alipaine ei se toisesta liittimestä tunnu sen eristävän kalvon takia.
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. isalmela

    isalmela Gearhead

    Okei eli se on lähdettävä ostamaan alipainepumppua. Kiitos
     

Kerro tästä muillekin!