Ilmastointi tietäjät hoi!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tox-11, 4.9.2018.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Okei eli se on lähdettävä ostamaan alipainepumppua. Kiitos”

    Tai laitat letkun pätkän toisen pään suuhun ja toisen pään siihen kellon liittimeen. Imet huolella ja jos kalvo on ehjä niin silmät pullistuu päästä ja tanko liikkuu läpän mukana. Jos kalvo sökö/kuori niin ei hirveesti vastusta. Sama kummallekin puolta liitintä. Dana 60 etuakselin nelivedon alipaine ohjauskello oli puhki kuoresta toiselta puolelta. Toisella puolella alipaine pysyi muttei toisella. Se on kyllä akselin päällä että syöpymisen ymmärtää peltisessä osassa. Tosin käsipumpulla saa enemmän alipainetta kuin imemällä mutta voi kokeilla sitäkin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Juu, niin kuin aiemminkin on kerrottu niin epäilen alipaine ongelmaa.
    Noissa läpät toimii koneen vakuumilla. Konehuoneessa ohjataan vedenkiertoa ja sisällä läppiä. Tarkasta vaikka imemällä letkusta etänä kaikki läpät liikkuu ja vesihana sulkeutuu. Jos höyrytimeltä palaava paksu putki kylmiääkö niin ainakin ilmastointi tekee tehtävänsä...
     
  3. isalmela

    isalmela Gearhead


    [​IMG]

    Alipainekellon kansi oli liimalla ja ilmastointiteipillä pohjassa kiinni, vuoti kuin seula. Kalvo oli ehyt. Kellon vipu painettiin pohjaan ja riittävästi nippusiteitä akseliin, että luukku pysyy auki. Matkustamoon tulee ehkä pikkuisen enemmän ilmavirtausta, mutta kyllä siinä joku muukin vika vielä on. Lämmintä ilmaa ei tule vaikka kääntää vivun lämpimälle. Alipainevuodot ilmeisesti pikkuisen väheni kun tulppasin alipainekellolle tulevat letkut, koska takaluukun aukaisin alkoi toimimaan. Jatkan tutkimuksia joskus
     
  4. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Mites vesihana, tais noissa olla sekin alipaineella ?
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kuulostaa epäluotettavalta. Läpät on vakuumi ja vedenkierto vaijerilla orkkis minulla. Joihinkin on ollu muutossarjoja tollaseks vaijeri vedenkierto saamiseks.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. isalmela

    isalmela Gearhead

    No eihän sinne mitään näe, mutta ainakin se lämmönsäätövipu näyttäis liikuttavan vaijeria. Kuvassa näkyvä letku taitaa olla se konehuoneesta tuleva alipaineletku. Käsikopelolla sanoisin että on kiinni jonkinlaisen alipainekellon kyljessä, ei ole siis irti

    [​IMG]
     
  7. isalmela

    isalmela Gearhead


    Testailin vielä. Ihan sama onko ilmastointilaitteen napilla valittu "Off", "normal", "heat" vai "Def", ilmaa ohjaamoon tulee tosi niukasti vaikka se "Master vacuum switch" on lukittu nippusiteillä auki sieltä lämmityslaitteen ilmanotosta. Jos laittaa puhaltimen täysille, niin tuulilasille kuskin puolelle tulee jonkun verran ilmaa ja vänkärin puolelle tuulilasille ihan pikku pihaus. Lämmönsäätövivun kääntely ei saa ilmavirtausta lämpenemään, vaikka vaijeri tuntuu ehyeltä ja vipua kääntäessä kuuluu sellainen lonksahdus kuin jotain tapahtuisi.

    Ei siellä apukuskin puolen jalkatilassa ollutkaan sellaista raitisilmaluukkua, vaikka kuvista niin päättelin

    [​IMG]
     
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Lämppärin kenno tukossa ehkä? Lamellien välit täynnä törkyä siis niin ettei ilma kulje kunnolla läpi.
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. isalmela

    isalmela Gearhead

    [​IMG]

    Tämä "air door" ei liiku mihinkään vaikka painelee säätimen nappeja. Kun vipua liikuttaa kädellä, saa pienen liikkeen aikaiseksi ja kuuluu "kil-kil-kil". Minusta tuntuu siltä että tuo on kiinni ja kun vipua liikuttaa se aukeaa pikkuisen. Myös lämmityslaitteen kennolle menevät letkut ovat kädenlämpöiset kun ylävesiletku on kuuma. Taitaa olla ainakin kaksi vikaa vielä jäljellä. Ilmaluukut eivät aukea kunnolla ja lämmityslaitteen kenno on tukossa
     
    Muokattu: 5.8.2023
    Concarne tykkää tästä.
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    Kuvassa näkyvä kanava ainakin näyttää hyväkuntoiselta. Omassa Käkkylässä osa oli niin hapertuneita että reikiä tuli melkein katseesta.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Lähtökohtaisesti ylävesiletku ja lämppärin kennolle menevä letku pitäs olla niin kuuma kun on käyntilämmössä termostaatin auetessa että käsi palaa. Ainakin sen metallisen putki osan jos aattelee että sill tarkenis talvellakin ajaa. Pois tulevan lämppärinkennolta tulevan veden taas vähän viileämpi kun se luovuttaa lämpöä pois sisätiloihin puhaltimen hönkiessä kennon läpi. Kennoa voi kouttaa vastapäivään huuhdella letkulla. Tai viedä lipeäaltaaseen uimaan jos on kupari/messinki kokonaan. Jos se sinne sulaa ni uus kenno niihin vanhoihin päätyihin. Niitä ueempia alu/muovi kennoja voi heittää lampeen jos joku sellasen on erehtyny joku laittamaan.
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tilasin rockautosta uuden lämppärin kennon ja muuta huolto-osaa. Uuden kennon ja huuhdellun järjestelmän kanssa helpompi sitten alkaa metsästämään vielä sitä viimeistä "läppävikaa" :D
     
  13. isalmela

    isalmela Gearhead

    Olds tuli korjaamolta. Lämmityslaitteen kenno oli vaihdettu, vesiventtiili elvytetty, alipainevuoto korjattu ym. Samalla reissulla vaihtui myös jarrunesteet. Autossa on nyt uusia ominaisuuksia.
    1. Lämmityslaitteesta tulee lämmintä
    2. Ilmastoinnista tulee kylmää
    3. Puhaltimen kotelossa pyörivä ilma tulee nyt autoon asti eikä jää koteloon.

    Mukava homma. Sisustan kokoamista jäi vähän vielä itsellekin. Seuraavaksi takajarrun kimppuun
     
    rane58, teippi-mikko, Dataviilaaja ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Aika iso homma, paljonko kustansi ja kuka teki...? o_O
    -Saattaa kiinnostaa muita kohtalotovereita....? ;)
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. isalmela

    isalmela Gearhead

    Oli se iso homma ja hintoihinsa tuli kun ei näissä omat taidot ja välineet riitä. Minä kurkkasin oikein verkkopankkia niin saan tarkemmat lukemat

    Kuivain ja ilmastoinnin tiivisteitä US parts 51,60€
    Kuivaimen vaihto, ilmastoinnin vuotojen tutkiminen typellä, liitosten kiristely ja korjaaminen, vanhan mallin kylmäaineet sisälle väriaineineen 355€ Mekaner
    Lämppärin kenno Rockauto noin 200€, muutakin tavaraa tuli samassa paketissa
    Lämmityslaitteen putsaus, kunnostus, alipainevuodot, kennon vaihto noin 450€ Huotarit Oy

    Suuruusluokka siis tonni. Itse asiassa just saman verran meni rahaa edelliseenkin ilmastointiremonttiin, kun siihen 83 Buickiin tuli uusi kompressori ym. Tosin siinä lämmityslaite pelasi oireettomasti.

    Yksi pikkuvika Oldsin lämmitykseen näköjään vielä jäikin. Joku pieni alipainevuoto siellä kojelaudassa vielä sihisee, tämä aiheuttanee sen että tuulilasille ei ohjaudu täysi määrä ilmaa silloin kun on DEF päällä. Tutkin asiaa joskus jos viitsin. Huomenna pitäisi viedä koko laite talvisäilöön ja palataan asiaan keväällä.
     
    rane58, sibe70 ja teippi-mikko tykkäävät tästä.
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, se nissanin ac lopetti taas toimintansa siinä lasten autossa. Tai välillä toimi mutta viimeaikoina lasten vittuilusta päätellen ei. Sain sen jo kerran toimimaan alku keväästä kun uusin releet. Sitte alko taas tänä kesänä reistaamaan. Ostin nääs silloin reilu 4 vuotta sitten vara-autoksi, jolla ajoin hetken, ennen kuin rami oli nipussa. Sitte oon opettanu sillä kaks lasta ikäpoikkeusluvalla ajamaan. Nyt ne vuoroin ajaa sillä kumpi ehtii. Siinä siis se olis tarkoitus nissan ecm boksi antaa maadoituskäskyn kun ac-painaa napin pohjaan. Tässä ei eli oli rikki. Laitoin kaks yleisrelettä ja vaihoin yleisjäätymissuojan säädettävän thermo control amplifierin tilalle sekä kytkin johdot vähän toisella tavoin. Toimi siis neljä vuotta. Tosin vähän kytkeytyminen ajoittain huono kun herätejännite vähän liian pieni. Sit se teki lopussa niin että ac tippu pois päältä kesken kaiken. No, tietysti en laittanu niitä omia kytkentöjä ylös, mitä turhia kun kerta lopullinen ratkaisu. Virhe, tai sitten ei. Irrotin viime viikon pe ne kaikki johdot releiltä ja aloin arpoa uudestaan puhtaalta pöydältä. Aiemmin oli vaihtorele 5-napainen ja kytkentärele 4-napainen. Nyt kaks nelinapaista kytkentärelettä. Toinen ohjaa nokalla olevia puhaltimia maadoittamalla ne kun ac-nappi pohjassa ja toinen maadoittamalla ilmastointireleen herätinjännitteen konehuoneesta boksista kun ac-nappi on pohjassa painekytkimen ja jäätymissuojan kautta. Ilmastointireleelle nääs tulee 30 jatkuvana ja 87 jatkuvasti maissa. 86 tulee kun virrat päällä ja 85 ohjataan maihin kun ac-nappi pohjassa. Releille maat suoraan koriin entisillä laittamillani hyppyjohdoilla ja johdolta jolle tulee 12v kun virtalukolta avainta käännetty tulee releitten herätinjännite. Nyt toimii niin että oikein kolahtaa auton ohjaamoon ääni kun magneettikytkin menee päälle. Huomasin että kaks johtoa oli joita en nyt sitte edes tarvinnu ni teippasin päät ja työnsin soittimen taa seuraavaa kertaa varten jollekin toiselle? Nyt on piirretty kytkentäkaavio tulostinpaperille ja kattava selitys ransakalaisin viivoin. Teippipalat muutamaan johtoonkin johon kirjoitin mikä johto kyseessä. Kummasti tässä iässä unohtuu 4 vuodessa asioita jotka osin palaa mieleen, osin ei.
     
    Muokattu: 20.7.2024
    teippi-mikko ja sibe70 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!