Ilmastointi tietäjät hoi!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tox-11, 4.9.2018.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas tytön nissan lopetti näköjään tänä sesonkina työntämästä kylmää. Ainetta on järjestelmässä edelleen saman verran kuin ollu aina ennenkin. Puhaltimet ja kompressori käynnistyy. Kylmää vaan ei tule. Yleensä joku edellä mainituista on aiheuttanut ongelman mutta nyt ei. Mikähän sille tuli?
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ei tartte auttaa, vika löyty. Toisella mittarilla katoin ni sen mukaan olikin kylmäainetta liian vähän. Kerkesin vaihtaa raitsarinkin jo kun oli meno ja tuloputket melko samanlämpöiset. Aattelin että jos ei ilima kule minkään kennon läpi ni ei tule kai kylmääkään. No ainetta lisäämällä alko taas tulla tosi kylmää niiku ennenkin. Jännä että kompura kyllä naksahti päälle ja pyöri siis ennen lisäystä.
     
  3. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Nissanissa on matalapainetunnistin korkeapaine puolella, siks päästää imupaineet tosi alas ja kompuran päälle ennenkuin katkaisee kokonaan käytön.

    Vastasit itelles liian nopeesti, muut ei ehtiny mukaan
     
  4. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mua askarruttaisi ilmastointi ja sähköflektien ohjaaminen. Halu olisi saada flektien ohjaus tehtyä niin, että flektit pyörivät vain tarpeesta, eivätkä ihan hupia hyrrää aina kun ilmastointi on päällä. Eli, onko mahdollista toteuttaa flektien ohjaus lämpökytkimellä, eli samalla periaatteella kuin jäähdytysnesteen kanssa ohjaus toteutetaan? Eli muuttuuko lauhduttimen lämpötila jotenkin järkevässä suhteessa joko kuumalta tai kylmältä puolelta?

    Autossa on jo tämä ohjaamassa flektejä koneen lämpötilan mukaan, mutta halu olisi saada vastaava ohjaus myös ilmastoinnille. Tuossa Haydenin termarikytkimessä on oma piuha flektejä käynnistelemään kun kompuran mankkukytkin vetää, mutta kun en haluaisi että flektit pyörivät moottoritielläkin ihan vaan siitä ilosta, että ilmastointi on päällä.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, ilmastoinnin kytkeytyessä nappulasta päälle puhaltimet tai puhallin pyörivät siksi että saadaan riittävä ilmanvirtaus lauhduttimen läpi. Jos ajetaan niin niiden ei tarvi pyöriä kun ajoviima sen hoitaa mutta pysähtyessä ilma ei liiku läpi ilman potkureita ja kylmän tulo lakkaa. Siksi ne yleensä pyörii kaikissa mitä tiedän. Teoriassa kai joku ohjaus sille vois tehä. En ole ac asiantuntija, lähinnä itseopiskellut kyläseppä omiin vehkeisiin tutustuessa.
     
  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kaippa se lämpökytkimelläkin onnistuisi, itse pistäisin painekytkimellä kuten tehdas tekoisissa.
     
  7. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Painekytkin korkeapaine piiriin, millä tehdään puhallin ohjaus.
    Kytkentä 17bar ja kun paine laskee noin 14bar niin sammuu.
    Tämä on oikea tapa ja helppo toteuttaa.
    Tällä saat varmistettua puhaltimen päällä olon tarpeen mukaan, ja silloin tarvittava kylmäaineen olomuodon muutos lauhduttimessa pystytään toteuttamaan missä lämpötilassa tahansa.
     
  8. Pertura

    Pertura Gearhead

    Kiitoksia, eli painekytkimellä lähdetään homma toteuttamaan. Saako tuota ohjausta otettua orkkispainekytkimeltä? Autona on '95 Dodge Ram Cumminsilla. Kaksinapainen on tuo korkeapainepuolen kytkin, eli johdot saan minäkin osumaan oikein, mutta ilmeisesti tuo korkeapainekytkin vaan avaa kun paine nousee yli äyräiden, eli ei siis kovin hyvä flektien ohjaukseen?
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sotkeudun taas, ammattimiästen asioihin. Niin, tuo linkin kytkin on kuivaimen päällä tulipellin kupeessa oleva kompressorin käyntiä ohjaava kytkin. Rokkiauton sivuilla lukeekin cycle switch. Tossa kytkimessä on käyntialue 30-40 psi suuruusluokkaa vähän tapauksesta riippuen. Ei siis millään muotoa korkeapaine. Siinä toisessa suuruusluokka on 250-350 psi ja löytyy kompressorin likeltä. Nämä arvot noin 32C lämmöillä joka ei kaukana näistä viime päivien. Cummins ram 2gen on hieman poikkeuksellinen toteutukseltaan ilmastoinninkin osalta kuin monet muut. Siksi se ilmastoinnin täyttöhuoltaja wanna be ammattimiäs ei löytäny aikoinaan low porttia ennen kuin neuvoin. Sittemmin olen yrittäny pärjätä itse.
     
  10. Pertura

    Pertura Gearhead

    Eiku joo, niinhän tuo olikin matalapainepuolen kytkin tuo. Mutta näyttäis korkeapainepuolenkin kytkin olevan samalla tapaa kahdella piuhalla, mutta vissiin sopimaton tuohon ohjaukseen kuitenkin. Eli menis sitten painekytkimen lisäämiseksi? Onko T-haara nykyisen korkeapainekytkimen kylkeen toimiva tapa, vai onko tuohon olemassa jotain toista keinoa?
     
  11. rötkö

    rötkö Gearhead

    Helou. Laitoin sulle yksityisviestillä kysymyksen ilmastointi hommeleihin liittyen.
     
  12. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Vastattu
     
  13. eejii

    eejii 1st gear

    Mitenkäs nesteenkierto pitäisi järjestää?

    Tuli tuossa hommattua Saksan Ebaysta Diavian ilmastointirojut toiseen harrastepirssiin, Audi Coupeen. Osat on purettu nelipyttyisestä 80/90 Audista ja kun tuo oma on 5-pyttyinen, niin aiheuttaa pientä soveltamista. Suurin osa kamoista menee ihan heittämällä paikalleen, mutta lauhdutin ei sovi ja osa letkuista pitää sen takia vaihtaa.

    Ostin Audin alkuperäisen lauhduttimen ja kun nyt tiirailin korjauskirjaa, Diavian asennusohjetta ja ilmastointien kaavioita yleensäkin, niin heräsi ihmetys. Audin orkkis ilmastoinnissa kylmäaineen kierto menee kompuralta lauhduttimen alaosaan, kun Diaviassa ja lähes kaikissa näkemissäni kierto kulkee lauhduttimessa ylhäältä alas. Mahtaakohan tuolla olla väliä kummin päin sen tekee? Nyt kun lauhduttimen alaliitäntä on isommalla nipalla kuin yläliitäntä, niin kompuran (jossa siis myös isompi liitos) ja lauhduttimen välinen letku olisi luontevampi tehdä paksummalla letkulla ja isoilla liittimillä. Ja sitten lauhduttimen yläosasta ohuemmalla letkulla kuivaimen kautta hyttiin? Eli muuten kuin Diavian kuvassa, mutta kierto lauhduttimessa alhaalta ylös.

    Kuivaimen paikka näkyy olevan myös eri alkuperäisessä ja jälkiasennusmallissa. Onkohan sen paikalla systeemissä millainen idea?

    Tässä kuva Diavian ohjeesta

    [​IMG]

    Ja tässä Audin orkkis systeemi

    [​IMG]
     
  14. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kompuralta aina lauhduttimen yläosaan, kylmäaineen olomuodon muutos kaasusta nesteeksi tapahtuu lauhduttimessa ja siksi myös kulkusuunta on tärkeä.

    Alkuperäinen kuivain on imupuolella koska käytössä on kuristi venttiili eli orifice tube, tällöin kiivain toimii myös pisaran erottajana. Diaviassa normaali paisuntaventtiili jolloin kuivain on painepuolella.
     
  15. eejii

    eejii 1st gear

    Näin minäkin sen jotenkin pähkäilin. Vaan miksihän sitten Audin alkuperäisessä kierto menee kompuralta lauhduttimen nimenomaan alaosaan?
     
  16. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Tutkimattomia ovat Audi suunnittelijoiden tiet .
    Ei vaisinkaan, ei kyllä mitään hajua. Noissa oli kyllä korkeapaine ongelmia melko paljon aikanaan, olisiko syy ja seuraus...
     
  17. Pertura

    Pertura Gearhead

    Nyt olisi murheita '95 Dodge Ramin ilmastoinnin kanssa. Ongelmana olis se, että työnsi kylmää jonkin aikaa ajoon lähdön jälkeen, mutta sitten yleensä kylmän tulo loppui. Välillä saattoi ruveta taas jossain vaiheessa kylmenemään, yleensä ei. Aiemmista viesteistä poiketen ei autossa enää ole sähköflektejä, vaan viskoropelli.

    Käytin auton ilmastoinnin täytössä eilen, siinä työn alle otettuaan soittivat ja sanoivat että autossa on kaksi korkeapaineliitintä, mutta ei matalapainepuolella liitintä ollenkaan. Tossa on kompuran ja lauhduttimen välillä yksi liitin, toinen on lauhduttimelta lähtevässä putkessa, orifice tuben jälkeen.

    Saivat kuitenkin homman tehtyä, pois tuli 380 grammaa ja sisään meni tarran mukaiset 910 grammaa, eli pitäisi olla kondiksessa.

    Taas tuli kylmää vähän aikaa, mutta sitten taas loppui. Tänään tutkiskelin kännykän lämpökameralla mitä tuolla tapahtuu. Käyntiin kun laittoi, alkoi kompura naksuttelemaan päälle ja pois ehkä kymmenen sekunnin sykleillä, ei tullut tarkemmin katsottua, kun niin normaalilta kuulosti. Lauhduttimen lämpötila seilasi 50 - 60 asteen väliä, höyrystimen putket olivat molemmat 13 asteen haminoissa.

    Parin minuutin jälkeen jäi kompura päälle, silloin nousi lauhduttimen lämpötila yli 90 asteen, kuivain ja höyrystimen putket olivat vielä 15 asteen korvilla. Kun ilmastoinnin käytti pois päältä ja laittoi takaisin, lähti taas kompura pyörimään ja jäi päälle.

    Mikä tuolla on murheena?
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, käytitköhän samassa täyttöhuolto paikassa kuin minä vuosia sitten? Ei sekään henkilökuntaan kuuluva tiennyt mikä liitin on mikäkin. Piti neuvoa. Siitä päättelinkin että miksi pitäs maksaa hommasta jollekin jota joutuu neuvomaan. Siksi olen yrittäny ottaa haltuun vähän kaikenlaisia hommia aina kun tulee eteen jotain uutta. Se matalapaine linjan huoltoliitin on siinä oikean puolen akun edessä. Siitä mitattuna paineet käy siinä 25psi ja nousee sitten jonnekin 40-50 väliin kunnes taas laskee. Näin tais tehtaan manuaali ilmoittaa. Jollei ole modattu kuten minulla ramissa jossa on säädettävä kytkin käyntiä ohjaamassa. Ne ihan oikeat ammattimiehet seuraa molemmista huoltoventtiileistä mittareilla paineita ja käyntiä.

    Enole amatimies mutta luulen että järjestelmässä vois olla tukos. Jollei sitten: törmäsin vastaavaan ongelmaan kun tytön auton lauhduttimen puhallin ei toiminut. Ajaessa tuli kylmää mutta loppui kun pysähtyi. Eli kylmä loppuu ajaessakin? Ilma ei enää tässä meidän tapauksessa liikkunut enää läpi lauhduttimen kennon. Vai pysyykö ne aineet edes sisällä? Meinaan että joku vuoto siellä on jos 380g vaan oli sisällä ennen täyttöä.
     
  19. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Onko kuivain missä kuosissa ?
    Mistään en tiedä kunhan kyselen hölmöjä.
     
  20. Pertura

    Pertura Gearhead

    Siinä matalapainepuolen liittimessä on punainen korkki, semmoisena putki rokkiautosta tuli. Lienee se korkki sitten hämännyt niin paljon, että on todettu olevan kaksi korkeapaineventtiiliä.

    Viime kesänä tuo ilmastointi on koeponnistettu ja täytetty, ihmettelin itsekin että nyt jo tyhjänä. Oletin että olisivat uv:lla vilkaisseet vuotoja, mutta eivät olleet. Pitää lamppu haalia jostain ja koittaa itse etsiä. Kompura lähti pyörimään ennen täyttöäkin, huoltomies ihmetteli että ei pitäisi niin vajaalla järjestelmällä enää kompuran pyöriä ollenkaan.

    Tukos tuli minullekin mieleen, ei kai tuossa ole kuin kuivain ja orifice tube mitkä olisivat todennäköisiä tukospaikkoja? Molemmat on uusittu viime kesänä.

    Ja kylmän tulo tosiaan loppuu vauhdissakin, eli ei liene ilmanvirtausongelma. Kenno on kolhittu, mutta rivat suoristettu niin että ilma pääsee kauttaaltaan kyllä läpi.

    Kuivain on asennettu viime kesänä, seisoi kyllä vuosia hyllyssä ennen asennusta, mutta oli tehtaan tulpat kiinni. Samassa rytäkässä tuli uutta putket ja letku, kompura ja orifice tube. Höyrystimeksi tuli käytetty, mutta päällisin puolin ihan bränikän näköinen kenno, lauhduttimena on alkuperäinen ja tosi epäilyttävän näköinen. Koepaineen se silloin kesti, niin sai luvan kelvata.
     

Kerro tästä muillekin!