Ilmastointi Wanhaan autoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Spitfire, 6.6.2012.

  1. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Nyt kun nettiauto on pullollaan (lähinnä ranskattaria) sopivan hintaisia luovuttaja-autoja, missä ilmastointi vakiona, niin käväisi mielessä ilmastoinnin asennus.

    Voisiko asiantuntijat valistaa, mikä olisi hyvä luovuttaja? Voiko yhdistellä eri automerkkien/mallien ilmastoinnin osia? Esim. Gm + joku ranskis? Miten tällöin kylmäaineen määrä määritellään? Kannattaako ettiä manuaali vai automaatti-ilmastointi, kumpi "helpompi" laittaa. Mitä muuta huomioitavaa on, kun jälkiasennetaan ilmastointi?

    Tiedossa on, että moniin jenkkipeleihin saa rapakontakaa valmiita sarjoja, mutta se ei nyt ollut tässä pointtina.
     
  2. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Voisi onnistua kohtuuhelposti, jos olisi sama merkki ja malli, mistä luovutusosat tulevat. Esim. lauhduttimen ja höyrystimen paikat sekä asennukset. Läpivientien tiiveys, putkien reititys jne. jne. Ilmastointi itsessään on 'suljettu systeemi', eli kylmäaineen ja öljyn määrä valmistajan ohjeen mukaan. Letkujen uudelleenreititys ei ole ihan kakkupala, jos siis eivät mene ihan samaa reittiä kuin alkuperäisessä. Siellä kun on painetta ihan mukavasti.

    Jos yrität naittaa eri merkkien osia keskenään, niin siinä onnistumisen mahdollisuudet lienevät melko pienet, sanoisin jopa olemattomat.

    Automaatti- vs. manuaali-ilmastointi ei ole oleellista. Automaatissa on vain se automatiikka, joka säätää puhalluksen suuntaa (läppiä) ja lämpimän veden kiertoa lämppärin kennossa. Manuaali-ilmastoinnissa samat tehdään käsin.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Piis of kakku.

    Hommaat elintenluovuttajan, sovitat kompurat ja käikäleet autoon miten parhaaksi näet ja teet/teetät putket niiden välille.
    Tietty kuivaimen ja muitten paikat kannattaa hakea niin että pääset mahdollisimman vähillä osto-osilla.
    Järjestelmän tilavuus muuttuu jos vaihdat putkia ja letkuja.
    Kompuraan kompuran valmistajan mukaisesti öljyä, kylmäainetta voi lisätä mittarien avulla, eli määrällä ei sinällään ole merkitystä.

    Enkä näkis merkitystä sillä mistä autosta mikäkin osa on, kunhan paineet ja aineet sopivat yhteen.

    Se kannattaa pitää mielessä ettei ota autosta missä on muuttuvatilavuuksinen (?) kompura, sen ohjaus voi olla haasteellisempaa kuin perus magneettikytkimellä varustettu.
     
  4. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Eli asiantunteva kylmäkaveri osaa täyttää laitteiston, vaikka tilavuus ei olisikaan "tehtaan" speksien mukainen? Ajatellaan nyt vaikka että lauhduttajan koko muuttuu ja on eri merkkisestä autosta?

    Onkos nuissa jotkut std kierteet (letkut, putket), vai onko joka automerkillä omansa?

    Missähän merkissä olisi se lämppäriyksikkö pienehkö? Sellanen n.25cm syvä, 50cm lev. 35cm kork.?

    Nää tiedot vois kiinnostaa muitakin näin ilmastonmuutoksen kynnyksellä....
     
  5. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    :rotfl: :rotfl: Voi että kun teoriassa kaikki on helppoa :D
    Sinä vaiheessa kun alkaa purkamaan jonkun Lagunan ilmastointia ja sottailemaan sen komponenttien mahduttamista jonkun harrastepelin kojetaulun sisään voi usko loppua. Johonkin 50-luvun 6-koneseen pystyy ehkä helposti sattunnais kompuran istuttamaan mutta ei kyllä vähänkään moderniin v-moottoriin jos meinaa muita apulaitteita ja hihnan kiristimiä vielä käyttää, ellei sitten tee konepellin läpi sille skuuppia. Lisäksi lämmitys, huurteenpoisto ja viilennys on yksi ja sama kokonaisuus, ilmastointi pörrää päällää talvellakin kun laitat puhalluksen laseille. Jos alat yksinkertaistamaan niin siinäkin tulee tenkkapoo.
    Noita ilmastointiputken tekijöitäkään kun ei oikein löydy. Niillä hydrauliputkilla kun kaasu ei kestä sisällä pyhätöntä viikkoa.

    Eli kyllä se mielestäni menee niin, että jos ilmastoinnin haluat, niin se pitää olla samantyyppisestä autosta, jolloinka se on pelkkää asennusta tai sitten se jälkiasennusmalli joita mm. rodeihin myydään joka on oma kompakti lämppäristä erillinen yksikkönsä ja käy sijoitettavaksi vanhempien autojen kojetaulun alle.

    Itse olen vieraan auton lämppärisysteemin siirtänyt rottarodiin ja sekin oli aika haasteellinen urakka. Asiaa tosin helpotti että kyseessä on rottapeli joten joku sofistikoitunut toteutus ei tarvinnut ollakkaan.

    No näinkun kirjoitan, niin nyt on tietysti joku laittanut Toyota Priuksen ilmastoinnin 70Camaroon, haluan kuitenkin nähdä...
     
  6. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Enpä itse kans lähtis tuohon hommaan,tosin työtähän se vaan on 8)

    Järkevämpi on joku jälkiasennussarja TAI valmis höyrystinyksikkö,yleismallin kompura ja lauhdutin ja teettää letkut väliin.
     
  7. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Huollan ja korjaan myös ilmastointeja, ja pakko sanoa pari asiaa tähän ketjuun:

    1. ei todellakaan mikään pala kakkua, muttei tekemätönkään paikka. Euroautosta ei kannata käyttää kuin kompura, putkilähdöt kompuralle, lauhduttimelle, kuivaimelle jne. Loput putkista/letkuista voidaan vielä rakentaa kohtuullisella vaivalla. Tärkein komponentti on höyrystinkennon kotelointi eli vaikein asia on rakentaa kojelaudan alle toimiva höyrystinkenno/lämppärinkenno -yhdistelmä.

    2. Tässä ei varmaankaan haluta mitään modernin auton huurteenpoisto-ominaisuuksia eikä automatiikkaa lämmönsäätöön, eikä lisätä mitään mekaanisia tai sähköisiä läppiä ohjaamon imuilmanottoon vaihtamaan ilmantulo höyrystimelle tai lämppärin kennolle. Silloin helpoin keino on paketoida lämppärin kenno ja höyrystin peräkkäin imuilmakanavaan, niin että ilmastoinnin ollessa päällä lämppärin kennon jäähdytysnestekierto ohitetaan. Tää onnistuu ihan helposti joko sähköisesti tai alipaineella ja sähköisesti, alipaineella esim 60-90 luvun jenkit, alipaineella ja sähköisesti mm. 80-luvun eurot, sähköisesti 80-luvun -nykyiset mersut. Tällä saadaan ilmaa just sinne mihin tarvitaan orkkis ilmansuuntausläpillä, ja kylmää tulee sit painekatkaisijan ohjaamana.
    3. Lauhdutinkenno kannattaa hankkia uutena halvin mahdollinen mikä sopii , ja jostain purkuautosta siihen putkilaipat ja lyhyt pätkä putkea, laipat joissa pätkä putkea voidaan yhdistää metritavarana myytävään alumiiniputkeen ja/tai mutkiin prässiliitoksilla jotka pitävät varmasti.

    Sähköpuolen ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen, 4-napainen matala/korkeapainekatkaisija jostain purkuautosta kera putken kierreosan/t-haaran tai joku vanhempi kuivain jossa suoraan painekatkaisijan kierre valmiina. Rele ohjaamaan kompressoria, on/off katkaisija kojelautaan joka hoitaa myös lämppärin kennon ohituksen ja kytkee lauhduttimen puhaltimen päälle. Jos kovin heikko laturi järjestelmässä (alle 90a), isompi laturi paikoilleen.

    Ei todellakaan mikään pala kakkua, mutta teen tän omaan 63 ss impalaan joskus tulevaisuudessa kun voi taas survoa lisää rahaa siihenkin projektiin.

    Kannattaa katsoa kaikki tavarat R134A-kylmäaineella varustetuista autoista, eli noin 1992 ja uudemmat. Täyttömäärä selviää painemittareille, kompressoriöljy noin suunnilleen kulkee käsi kädessä täyttömäärän kanssa, öljyn kanssa voi joutua ikävään yllätykseen jos öljy ei kierrä kuten pitäisi, mutta kustomi on kustomia, räjäytellään niitä koneitakin ekalla käynnistyksellä rempan jälkeen.
     
  8. Pitu

    Pitu Gearhead

    Mielenkiintoinen homma. Itsellä samansuuntaisia suunnitelmia tohon alkavaan projektiin..

    Kohteena 60-luvun auto. Tarkoitus siirtää koko voimalinja 90-luvun autosta. Luovuttaja-auto jo hommattu. Valitussa tekniikan luovuttajassa on ilmastoiti, mikä on tarkoitus siirtää koneen mukana.

    Kompura, lauhdutin, venttiilit ym. tekniikan mukana. Höyrystimeksi joku 60-luvun tarvike (e-bay?) tai jotain tommosta :
    http://www.summitracing.com/parts/VTA-672001VHY/
    Noissa lienee oma puhallin, mikä kierrättää sisäilmaa ja jäähdyttää sen? Mitenkä noissa on toi kondenssi hoidettu?
    Viemäröity tulipellin läpi/ lokasuojaan?
    Putkia joutunee uusimaan. Vierastan ajtusta kupariputkesta autossa. Mikä olisi suositeltava materiaali tähän?
     
  9. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kondensivesi lattian/tulipellin läpi ulos. Noi on näppäriä ja hyviä laitteita vanhoihin autoihin,pääsee helpolla.
    Kupariputki käy hyvinkin jos vaan kompuralle tulee letkut.
    Tai kokonaan letkuilla.
     
  10. jusssi

    jusssi Gearhead

    Just purin gmc:stä a/c laitteet pois ja mietin, että oiskohan noille uusiokäyttömahdollisuutta.? Mielessä kävi, että mitähän se sysyteemi tarvii, että toimii irrallaan. Siis jos mulla on kennot, kompura, letkut ja kuivaimenki saa vaikka uuden, ni jos ne laittais vaikka vanhaan transportteriin ja systeemi ihan omana yksikkönä lämppäristä erilleen.? Tää taitaa tosin olla jollain vanhalla kuralla toimiva('92), että saako noihin vaihdettua toimivia liemiä?
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Onkos noissa järjestelmissä käytettävä letku jotain erikoisen kallista?
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Minä korvasin vuotavan kuumakaasuletkun reilu 5v sitten vaniin kupariputkella ja hyvin on kestänyt. Ai niin mäkin teen kylmälaitetöitä työkseni..... Ei onnistu ilman erikoistyökaluja ja tarvitaan siinä hieman ammattitaitoakin että tulee toimiva laite......
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kattokaas tätä kuvaa. Se on otettu -61 Chryslerin takakontista kohti ohjaamoa. Siinä on jälkiasennus ilmastointilaite joka laitettu sinne varmaan auton ollessa uusi. ottaa ilman sisään hattuhyllyn keskeltä ja puhaltaa vähän laidemmalta kylmänä takaisin takapenkillä istuvien niskaan. tämä on siis evaporaattori, höyrystin yksikkö. Varsin simppeli asentaa eikä sotke alkuperäsisä lämmityslaite varustuksia.
    Myyn tämän harvinaisen lisävarusteen eniten tarjoavalle koska en aio itse sitä asentaa, koska autosta oli jo pöllitty lauhdutin ja kompura ja auto on longrameilla niin ei tule pieneen mieleenkään laittaa niiden väliin mitään kompuroita.
    Tämä kävisi siis ihan museointiinkin.

    [​IMG]
     
  14. smuige

    smuige Gearhead

    ja elintenluovuttajaksi sitten joku ihan muu kuin ranskis...tarttis olla senverran vanha laite ettei mitään erillisiämohjainlaiteitta ilmastoinnille jotka taas on yhteydessä moottorinohjaukseen ym.
     
  15. kapa

    kapa 3rd gear

    mulla olis ylimääräsenä jälkiasennusilmastointisetti mikä on vielä autossa kiinni, mutta itse en sitä käytä. kunto on ?
    kiinni -60 cadillackissa
    h:400€ / kyselyt yv:llä tai 0400625890
     
  16. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kupariputki on hyvä korvaava, letkuthan on nimenomaan kylmäaineen kestävää.Eli mikä tahansa ei käy tilalle.
    Uudempia laitteita ei ehkä muutenkaan kannata rakennella toisiin autoihin... putket on alumiinia,laippaliitoksia,pads liitoksia -->> vaikea/kallis rakennella sopivaks omaan autoon.

    Meillä tehdään liki kaikki letkut/putket mitä ny pystyy,jos meinaan joku tarvii apuja.
     
  17. IJN

    IJN 1st gear

    Rakensin harrastemielessä -88 Camaroon ilmastoinnin 350 koneeseen.
    Osat hommasin V6 firebirdistä, taisi olla -89. Lauhdutin, letkut, lämppärikotelo, höyrystin ym. mitä nyt niitä olikaan.
    Kompressori oli rikki. Ostin uuden kompressorin ja kuivaimen plus tiivisteet reilulla parilla sadalla Rockautosta.
    Firebirdistä tuli myös lämppärikotelo sisäpuolelle ja säätimet. Ilmastoimattomassa autossa säätimet toimii vaijereilla ja ilmastoidussa alipaineella. Halusin ilmastoinnin just samanlaiseksi kuin tehtaalta tullessaan. Tämän takia vaihdoin kojetaulun ja kanavat vielä toisesta camarosta, missä on myös sivukanavat ovien vieressä.

    Lisäksi yksi letku piti hommata jostain toisesta Camarosta, kun kompressori on kasikoneessa eri puolella kun kutosessa.

    Sähköt oli plug and play tyylliset. Ilmastoimattomassa autossa on johdotukset valmiina. Ainakin noissa 3gen f-bodyissä.

    Ilmastointi ja säätimet pelaa niin kuin pitääkin.
    Eli asennus onnistuu suht helposti kun luovuttaja-auto on samanlainen kun se mihin romppeet ängetään.

    Lisäksi kun vanhat vermeet on R-12 laitteita, joutuu noita tiivisteitä ym stefoja vaihtamaan, jos haluaa R-134a:n pysyvän hieman kauemmin järjestelmässä sisällä.
     
  18. jaketin

    jaketin Gearhead

  19. hla

    hla Gearhead

    Onko sulla toi kompura jo ennestään , kun tossa luki et: "requires engine driven AC-kompressor and condensing radiator".
     
  20. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Joo samaa suunnitelmaa. -70 Mopar B-bodyyn. Itsellä ois R134 kompura koneen kyljessä. Orggis lämppärikotelossa pitäis olla kyllä tilaa kennolle ja nokalla mainiosti jos jonkinlaiselle lauhduttimelle ja kuivaimelle. Täysmanuaalisen sähköt aika yksinkertaiset, jotku sähköiset hanat jos kehittää millä saa lämppärinkennon kierron pois kun ilmastoiti päällä. Isoin kysymysmerkki itsellä on, mitä kennoja käyttää ja missä onnistuu putkien teettäminen.

    Dodgeenkin sais kyllä parilla tonnilla valmista kittiä, mut mielellään säästäis siitä sen puoltoista.
     

Kerro tästä muillekin!