Ilmastointiasiaa !!!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja sibe70, 30.12.2010.

  1. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Tehdäänkö siellä vanhoille jenkkiautoille ilmastointihuoltoja??? :wink:
     
  2. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Tehdään toki siinä määrin mitä autoja käy.
    Tilanne On Helsingin toimipisteen kanssa siltä osin hankala,että Me(Tampere) yritämme opettaa vielä heitä autoilmastointihommissa koska he ovat vähemmän niitä tehneet. Toki kylmäosaaminen ja aineet löytyy myös heiltä, autot itsessään ovat heille jonkin verran "oudompia" kun meille Tampereella.

    Mutta kyllä. Myös Helsingin toimipisteessä tehdään raskaan kaluston kylmäkoneet,henkilöautot UUDET ja VANHAT,sekä muu liikkuva kalusto.
     
  3. Kylmä-Mika

    Kylmä-Mika 2nd gear

    Myös Yit Äänekoski ja Jkl auki paikkoja kylmäasentajille
     
  4. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Noista firmoista, mitkä tekee ja ymmärtää vanhempienkin autojen ilmastointilaitteiden huoltamista ja täyttämistä, pitäisi laittaa oma linkki.... :wink:
    -Vai onko se sitten mainostamista? :oops:

    Ps. Kiitokset sibe70, kun olet jaksanut OD:n porukoita neuvoa!
    -Niin, ja Tampereelle siben hoteisiin on piiiitkä matka... Jos olis muuallakin ammattilaisia... :p
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Pellen pajaa siellä eteläsyrjällä on kehuttu. Ei omakohtaista kokemusta.
     
  6. Kylmä-Mika

    Kylmä-Mika 2nd gear

    Itse olen 11 vuotta tehnyt vanhempien autojen ilmastointihuoltoa täällä metsässä töiden ohessa. Ihan mukavaa terapiatyötä näiden isojen kylmälaitteiden ohella :lol: toki nuo uudemmat menee sivussa.
     
  7. kolli22

    kolli22 2nd gear

    Laitetaampa kysymystä vaikka tämän ketjun jatkoksi kun ei tuo googlaaminen tuottanut tulosta, tai sit en vaan osaa...

    Auto on -95 6.5td subu ja tänää täytettiin ilmastointi. No eihän se alkanutkaan vielä toimimaan, vaan kompura lähti päälle vasta kun painekytkimen johdot laittoi yhteen. Ilmastoinnin täyttänyt kaveri sanoi että järjestelmässä on oikea määrä ainetta 1.02kg(luki tarrasta kuivaimen päältä) ja sanoi että painekytkin on rikki. Hän epäili että painekytkimen pystyisi vaihtamaan ilman järjestelmän tyhjennystä, mutta onko näin? Mistähän tuon uuden painekytkimen saisi inhimilliseen hintaan?
    Uscenter ei tunnista kyseistä osaa suburbaniin, mutta 6.5 g30 vaniin se tunnistaa, http://www.uscenter.fi/kauppa/tuotevali ... istekoodi=
    Olisikohan tuo samanlainen? Ja joo tiedän soittamalla uscenter:lle tuohon viimeiseen kysymykseen saisi varmasti vastauksen, mutta kun se on niin mukavaa tänne nettiin kirjoitella..... :D
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    pystyy vaihtamaan ilman tyhjennystä,ei se kytkin kallis ole missään.
     
  9. mke77

    mke77 Gearhead

    kellään r-12 järjestelmä täyttöö salo alueel ympäristös?? hiukan tars varmaa öljyki lisätä...
     
  10. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Onkos noissa uusissa ilmastoinnin kompuroissa yleensä öljyt sisällä? Kompuran päädyssä lukee että öljytilavuus olis 150 cm3 ja jonkunverran siellä ainakin öljyy on sisällä, mutta onko oikea määrä? Mistähän muuten keksii oikeen kylmä aineen määrän kun kyseessä on joku jälkiasennus ilmastointi ja mistään en oo lappuja litkujen määrästä löytäny.
     
  11. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Riippuu valmistajasta onko öljyt sisällä vai ei.
    Täytyy tyhjentää ja tarkastaa,oikea tapa.

    Onko järjestelmässä nestelasia ? sen mukaan voi täyttää.
     
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Re:


    Vieläkö saatavilla nipat ja liittimet sekä tiivisteet -68 C-koppa mopariin R134 aineelle? Kompura perinteinen RV2.

    Vanhat aineet "pääsi karkuun" :lol: sihahtamalla kun purin järjestelmän. Lieneeko edes teoriassa toimintakunnossa jos tuuppaa uudet aineet, öljyt kompuraan ja tarkastaa kytkimien/liittimien toiminnan, sekä uusii alipaineletkut ohjauslaitteeseen, sähköt kuntoon jne..
     
  13. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Retrofit adaptereita löytyy kyllä mutta eiks kannattais laittaa vaikka RS-24 jäähdyke.
    Ei tarvi kompura öljyjä ruveta vaihtamaan kun niitä ei ilman huuhtelua koko järjestelmästä pois saa.
    Vanhat letkut/liitokset ei oikein tule kestämään tuota r134a jäähdykettä.
    RV2 kompuraan löytyy tiivistesarjoja esim. Ebaysta, ikävä kyllä meillä niitä ei enään ole.

    Ennen täyttöö typpikoeistus niin ei mene aineet hukkaan, siitä se lähtee.
     
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jop mulla kun ei ole tuota kokemusta / näkemystä mikä kylmä aine on järkevin laittaa. Kompuran pohja on ulkoa melko öljyinen, niin lienee järkevää purkaa tai ainakin vaihtaa uudet öljyt.

    Onkos sulla kokemusta / tietoa noista peruskorjatuista kompuroista.
    Meneekö aika arvokkaita jos omana tuontina hankkii. rahti tekee painavaan osaan maltaita ja sitten muut maksut päälle.
     
  15. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Yleensä peruskorjatut kompurat maksaa jenkeissä noin 100-150 taalaa, rahti alle 100 taalaa ja tulli+alv päälle niin puhutaan noin 200e kompurasta. Kannattaa äkkiseltään hommata, pääsääntöisesti toimivia hyviä kompuroita. Itse oleen omiin laitteisiin kolme erilaista ja eri paikoista tilannut ja kaikkien hinnat on jäänyt alle 200 euron ja ovat olleet hyviä kompuroita.
    4Seasonin tehdaskorjattu ei ole hyvä,niissä on paljon viallisia.

    tiivisteet jos ostaa maksaa noin 30-40 e tänne tulleena, sit kuitenkin kompura on yhä vanha.

    RS-24 on hyvä kylmäaine vanhaan freonilaitteeseen.
     
  16. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Sibelle iso kiitos ohjeista!!

    Mulla on jo kyssäri ARO:lla sisällä mitä kustantaa peruskorjattu kompura Polaraan. Sitten voi verrata ottaako omana tuontina vai tilaako maahnatuojalta. oskun nuo maahantuojan hinnat on yllättävän "edullisia" verrattuna omaan hankintaan tai kotimaiseen vauhtiputkaan.
     
  17. JukUk

    JukUk 1st gear

    Tarvitseeko mitä vaihtaa, R12 -> r134a?

    Letkut ja tiivisteetkö vain?
    Isceon 49 aineet oli viimemmäksi, mutta vuotivat pois kesässä.. :(
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei sillä aineella ole mitään väliä jos kerran vuotaa..

    Painetesti ja selvittämään mistä vuotaa.
     
  19. JukUk

    JukUk 1st gear



    Kyllähän se täytyy selvittää. UV valollla ei ainakaan löytynyt tiettyä kohtaa, pärskeitä siellä täällä..

    Mutta r134a aineet olisi tarkoitus laittaa, elikkäs mitä tulisi vaihtaa?
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Letkut, O-renkaat, kuivain, kompuran öljyt, huuhdella järjestelmä.
     

Kerro tästä muillekin!