Ilmastointijärjestelmän paikka-aine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja joneone, 29.5.2018.

  1. joneone

    joneone 3rd gear

    Tere

    Tuli tällainen vastaan kun omassa Subbarissani vuotaa jostain ilmastointi. Kestää kesän kun täyttää mut sitte seuraava kesä taas tyhjä ja saapi mennä täytille.

    Mielenkiinnosta aloin tutkimaan korjauksia jne ja tuli tämä aine vastaan jota Fixus mm. myy kanssa.

    Ilmastointijärjestelmän paikka-aine 30 ml, Extreme - Errecom
    https://www.virtasenkauppa.fi/ilmastointijarjestelman-paikka-aine-30-ml-extreme-errecom-33022

    Toiset sanoo et mitään tommosia aineita ei missään nimessä, et tukkii kaikki paikat, kaikki hajoo ja kaikki kuolee. Mut puolestapuhujia en ole vielä oikein nopealla kvg:llä löytänyt.
    Oliskos täällä "kokemuksia" jollakulla ? :D
     
  2. DslCat

    DslCat Gearhead

    Joo, nyt kannattaa laittaa vuoto kuntoon kun kylmaineen hinta on kymmenkertaistunut.

    Nyt maksetaan kylmäaineesta 11-12€/100g. Eilen täytätin 750g, H 86,25€ + 50 € konetyötä
     
  3. joneone

    joneone 3rd gear

    Just kans luin tosta et 10€/per lisä 100g ainetta ja laskeskelin et jos perussetti on 300-500g 80€ ja siihen joka 100g 10€ lisään ni jumatsuikka se on semmonen 200e tikki. Soitin yhteen firmaan varmistukseks missä olen aikasemmin huollattanu ilmastoinnin sanos kans et aineen hinta on kuusin kertaistunut et ei pysty enään tekee samaan hintaan ku ennen. No perskules.
     
  4. Jsp

    Jsp Gearhead

    Itse ilmastoinnin kompura vuotaa luonnollisesti vähäsen koska se on tiivistetty O-renkaalla.
    Tää vuoto pitää sen O-renkaan kostutettuna jotta se ei kärähtäis. Jos et löydä mistään vuotoa niin voi hyvinkin vika olla siinä että kompuran O-rengas on vanha ja haurastunut.

     
    joneone tykkää tästä.
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    En tuosta nimenomaisesta aineesta osaa sanoa mutta edellisessä duunipaikassa käytettiin todella onnistuneesti kentin ac paikka-ainetta juurikin tommosiin tapauksiin jotka sen kesän kestää ja sit seuraavalle kesälle taas täyttö.

    Isompia vuotoja turha yrittääkkään kun kuitenkin painetta on reilusti niin sit jo ennemmin korjaa vuotokohdan. :)
     
    joneone tykkää tästä.
  6. joneone

    joneone 3rd gear

    Ensiviikolla selviää mistä vuotaa, typpipainestetaan ja etitään vuotokohta uv:lla.
    Jos ei paha nakki korjata ni sain hyvän tarjouksenkin ilmastoinnin täytöstä. 99e ja täyteen.
     
  7. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Vuotoaineet on kun syylärisementti. Tukkii myös ne paikat mitä ei sais, eli kennojen ohuet putket ja paisuntaventtiilin.

    Typpikoeistus ja korjaus vuota alle kohdalle.
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ni monestakos autosta sulla on kokemusta että tekee tuon? Niinkun aiemmin jo mainitsin niin tolla kentin paikka-aineella korjannu kymmeniä autoja ja oon mä käyttäny syylärin paikka-aineitakin useampaan autoon ilman ongelmia joten voiskohan noi urbaanilegendat pikkuhiljaa unohtaa ja uskoa että tän päivän aineilla ei tuu tommosia ongelmia o_O
     
    Saetkae, Jooli ja Pertti K tykkäävät tästä.
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Olen paikannut wurthin aineella ja toimii vieläkin.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Niin, kiinnoistaisi tosiaan tietää montako mennyt sibellä noita tukkoon?
    Minä olen jäähdytysjärjestelmien pikkutihkumisiin käyttänyt paikka-aineita, ei yhtään ole tukkiutunut väärästä paikasta.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Kysyin asiasta yhdeltä "ammattilaiselta" eikä ollut edes kuullut kyseisistä aineista eikä uskonut niitä edes olevan. Onpahan aine oltava kun tarttuu rasvaiseen reikään.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  12. f34

    f34 Double Gearhead

  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Just tuota käytettiin edellisessä duunissa vaikka hur mycket ja ikinä ei ollu reklamointeja että ois ollu ongelmia kennojen tukkeutuneisuuden tai muunkaan vastaavan takia.

    Edit:typoja
     
  14. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    kans kolmenkymmenen vuoden aikana syylärinpaikka-ainetta käytetty enemmän ku laki sallii eikä ikinä oo tukkinu muutaku vuotokohdan.
     
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Olen kans paikannut syyläri vuotoja niin kaupan sementeillä kuin kananmunilla (kananmuna toimii hyvin). En kyllä kaataisi pikkuauton vesitilaan mutta noi vanhant V-8 koneet ei mene niin helpolla tukkoon. Lämppärin teho kyllä heikkeni :mad: . Syylärin paikkaus on hieman eri asia kun lykätä kylmäkoneeseen (lämmönsiirtokone) jotain kuraa sisään. Reilu 23 vuotta on kaupankylmää takana ja ei kävisi mielessäkään lykätä jotain tököttiä mihinkään kylmälaitteeseen. Vuodon etsintä typellä ja kun vuoto löytyy niin vuodon KORJAUS. Tyhjiöinti ja täyttö oikealla kylmäaineella. Noi r-12 vaihto r134A ei paras mahdollinen vaihtoehto koska on eri öljyt ja eri paineet ja 134A tunnetusti vuotaa kaikesta läpi.

    Lainaus ylempää.

    Ammattilaiset ei käytä googlea...
    http://jasper.fi/tuote/kent-ac-leak-stop/
    Eikä paikka-aineita, koska kannattavampaa yrittäjälle on tehdä huoltotäyttö vuoden päästä.

    Jos on ammattilainen ei tuvaudu vippaskonsteihin vaan KORJAA vuodon ;) . Oikean Yrittäjän on järkevää korjata vuoto mutta nää hiase :confused: sumutteliat on sitten eri asia.

    Kuten Sibe70 mainitsi löytyy R-12 korvaavaa ainetta.
    Kylmäala elää tällä hetkellä suurta mullistusta viherryspiipertäjien jne "ammattilaisten" vuoksi. RAHA ratkaisee ei ekologisuus o_O . Aineiden hinnat kohoaa päivittäin ja siirrytään aineista toisiin ja tällälailla halpuutetaan sen maitopurkin hinta pilviin. Ok toi meni nyt ehkä hieman off topiikiksi mutta asentajana näen päivittäin tän hullunmyllyn :(:(
     
    sibe70 tykkää tästä.
  16. jarona

    jarona Gearhead

    Jos haluatte olla kuin ammattilaiset niin osoitteesta:
    Eurorefrigerant.com löytyy välineet.
    Olen ite tilannut sieltä taloilmastointiin lisäysaineet.
    Jotenkin himottais hommata myös autoihin sopivat vermeet,
    alipainepumppu jo on ja jos siihen oikeat liittimet..
    Muttakun se on niin kiellettyä!
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Joskus se korjaaminen on hyvin kallista verrattuna siihen et sillä purkki korjauksella mennään jo neljättä vuotta ilman ongelmia. Miten korjataan auton ilmastointi että aineet ei sieltä karkaa pois? Ei taida olla helppo temppu välttämättä. Kuitenkin puhutaan järjestelmästä jossa puhutaan letkuista myös eikä kiinteistä putkista ja hermeettisistä kompressoreista. Myöskin se korjaaminen voi karata käsistä puuttuvien varaosien saatavuuteen ja moniko jostain 8v vanhasta autosta sitä nyt rupeisi uusia putkia vääntää mahdollisesti ensin kojelaudan ja moottorin purkaen. Tokihan kiva ois vaihtaa uudet komponentit ja niinhän sitä tehdään,joskus vaan saattaa ammattilaisen lompakko huutaa hoosiannaa kun kuulee hinnat putkisarjoista ja ajoneuvojen kennoista.
     
    Muokattu: 1.6.2018
    Saetkae ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  18. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tota letkujen käyttöä oon aina ihmetellyt o_O Miksi letku, miksi O-rengas tiivisteet????? Emännän vanis rupes kuumakaasuletku vuotamaan joskus 15v-20v sitten :mad: .Katkaisin letkun pois alumiini putkista. Normi kylmä puolella käytettävät laipat alumiini putken päihin jatkot ja kupariputki sen perstuneen letkun tilalle. Sopat pysyneet sisällä vaikka auto seisoo talvet pihalla ajamattomana.
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Letkut kai siksi että kompressori yleensä moottorissa kiinni ja moottori liikkuu koriin nähden.
     
    Karpov, Jussi289, urho3 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    300e makso robinair huoltolaite jossa oli 18kg kaasua sisällä. Ei kallis investointi kun voi ottaa talteen jos kompuraa tms tarvii nysvätä.
     
    Jake-85 ja Karpov tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!