ilmastointikompuran kytkin ei nappaa kiinni

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja karjalai, 13.5.2003.

  1. karjalai

    karjalai Gearhead

    Olisiko ideoita missä vika voisi piiletä ja miten testata?

    Pystyykö liian matalan/korkean paineen järjestelmässä kokeilemaan kytkemällä kuivaimen anturin piuhat yhteen. --> Ilmeisesti silloin pitäisi kytkimen kytkeä paineesta riippumatta.

    Miten kytken hyppylangalla suoraan magn.kytkimen napoihin (GM) virtaa jotta näen onko magneettikytkin sökö?

    Auto on -94 GMC Suburban.
     
  2. kane

    kane 1st gear

    Ainakin vanhemmissa sen voi kokeilla seuraavasti; virrat päälle, AC päälle ja kuivaimen kyljestä 2-napanen piuha irti ja siihen liittimeen hyppylangalla oikosuljet... pitäisi kompuran magn.venttiili napsahtaa.
     
  3. makke

    makke 1st gear

  4. karjalai

    karjalai Gearhead

    Ei prkl!

    Kytkin hyppylangalla kuivaimelle tulevat piuhat yhteen koneen käydessä ja ilmastointi päällä --> magn. kytkin kyllä toimi niinkuin pitääkin mutta sieltä suhahti jotakin kaasua muutaman kerran aina silloin kun kytkin kompuran pyörimään.. ei kai vaan ole tuo kompura sökö?
     
  5. karjalai

    karjalai Gearhead

    Hei Makke vastaisitko?

    Onko kompuran stefat sököt?
     
  6. Zed

    Zed 1st gear

    Sama juttu mulla äsken hankitussa Caprice STW:ssä . Eli ilmastointi ei toimi . Kokeilin tuota hyppylankaa , ja ei mitään . Kyllähän se riittää että virta ja ilmastointi on päällä ? Siis auton ei tarvi olla käynnissä ?

    Nyt aattelin sitten kysäistä että kuuluuko tohon tulla virtaa ? Mitä muuta voi testata että pääsee lähemmäksi vikakohtaa ?

    Eka viesti ja aloittelija näissä hommissa joten toivottavasti joku vois opastaa eteenpäin . Makke taitaa olla aika tekijä näissä ilmastointihommissa , sen verran vastauksia tästä aiheesta kun tässä pari päivää oon selannut .
     
  7. kane

    kane 1st gear

    Kyllä kait pitäisi riittää kun virrat ja ilmastointi päällä... (täytyy kokeilla omassa)
    Löytyykö kompuran piuhoista 12v (eli mittaat niistä kahdesta piuhasta suoraan, toiseen tulisi 12v ja toinen maa)
    Jossei löydy niin menee hakuhommaksi eli on siellä sulake (taitaa olla muutakin saman sulakkeen takana) joten tuskin palanut tai poissa...?
    Vaikuttaako eri asennot ilmastointi vivulla...?
     
  8. Titu

    Titu 1st gear

    joko sulla on kompuran tiivisteet sökönä tai ilmastoinnin kenno vuotaa. oletko koska viimeksi käyttänyt ilmastointia? Pitäisi käyttää silloin tällöin.
     
  9. Zed

    Zed 1st gear

    Kyllä mun mielestä ilmanpaine ohjailee jotain kun muuttelen ton ilmastoinnin vipua (siis max ja minimin välillä muuntelen) .

    En tiedä milloin viimeksi käytetty kun just ostin tän auton . Ei tiennyt edellinen omistaja mikä vikana .

    Täytyy mitata jos siellä jotain eloa siellä piuhassa on . Pitäis ensin nukkua pari tuntia kun yövuoro just loppui .

    Kiitti nopeista vastauksista , ei tästä jatkamaan .
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Zedille: Veikkaisin ensiksi, että ilmastoinnin jäähdyttäjän kenno, siis se siellä moottorin jäähdyttimen edessä, vuotaa.

    Mun dodgesta kylmän tulo loppui, sillä kenno vuoti. Ilmeni juuri noin, että ei mennyt kompura päälle (ei se voi mennä, jos ei ole painetta järjestelmässä).

    Nyt se sitten korjattiin turkulaisella alan korjaamolla: uusi kenno ja kuivain ja kylmäaineet. Taas tulee viileätä suuttimista.
     
  11. makke

    makke 1st gear

    Jos kompuran päädytä tuli tavaraa kun rupes tuuppaamaan tavaraa kiertoon, niin se tarkoittaa, että päädyn hiilistefa on tosiaankin kaput. Kuivannut kun ei ole käytetty.
    Ilmastointia pitäisi kierrättää kerran kuussa aina, talvisinkin. Jos sitä ei tee O-renkaat ja kompuran stefa kuivaa ja sit alkaa vuotamaan.

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-05-15 10:38 ]</font>
     
  12. makke

    makke 1st gear

    ota se hyppylanka suoraan akulta, niin sillä varmistat varmaksi toiminnan. Jos ei kytkin vedä se on rikki tai ei saa maata.
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Piuhoja vaan eteenpäin siitä kompuralta ja mittaamaan onko jokin poikki tai jokin paikka rikki.
    Löytyy yli ja alipaine anturit, mittaa ne. Toinen haistelee, että paine on alhaalla ja toinen laukaisee kompuran ylipaineen saavuttua (yli 20 kg paine).
    Kaikissa ei ole termaria, mutta jos se on, niin tarkasta kunto.
    Löytyy kojelaudan alta höyrystimen kupeesta. Siis termarin kapillaariputki on tungettu höyrystimen sisään.
    Termaria kääntämällä saa ilmastoinnin tehoa laskettua tai nostettua, vastaavasti kuin esim. jääkaapissa.
     
  14. jusu

    jusu 1st gear

    Muistaakseni ainakin mun Aspenissa virta painekytkimelle tulee vielä öljynpainekytkimen kautta, eli vain silloin kun kone käy...
     
  15. Zed

    Zed 1st gear

    Jep jep , joku on käynyt piillottamassa mittarini (joku muu kuin minä :wink:) joten en saanut mitattua mitään . Kokeilin vetää johdot akusta suoraan kompuralle ja silloin lähti heti pyörimään , eli johtoja tarkistelemaan .
    Siinä liittimessä mikä tulee kompuraan kiinni on juotettu joku vastus tai diodi . Mitä virkaa sillä on ?
    Alkaa just yövuoro ja jos olisi rauhallista voisi ottaa auton halliin ja vähän mittailla .

    Mistä tietää onko siellä tarpeeksi ainetta systeemissä ? Ulkona on sen verran kylmää että ei sitä erota jos tulee tarpeeksi kylmää . Siinä kompuran takana olevassa säiliössä oli ainakin jotain painetta kun kokeilin sitä venttiiliä hieman painaa . Sitten siinä isommassa säiliössä kun kokeilin niin tuntui siltä että se imee ilmaa . Kuuluko tehdä niin ?
    Sori jos on ihme kysymykset mutta kun on kaikki tää uutta .

    Zed
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    sen diodin tarkoitus on poistaa jännitepiikit....aina kun kytkin aukeaa jännite "pompsahtaa" ...vrt sytytyspuola
     
  17. makke

    makke 1st gear

    Vai että yörassaamista?! No, sitä täällä liedossakin...

    Eli, käytä auto lämpimäksi ja ota sit se sisälle.
    Voit pakko-ohjata suoraan akulta sitä kompuraa jonkin aikaa, ei tosin pitkää aikaa.
    Pistä auto käymään ja vedä se kompuran hyppypiuha kabiininn kautta. Sit laita tulemaan ilma pelkästään kojelaudan keskisuuuttimesta ja koita noin näppituntumalta onko ilma kylmää.
    Jos ei ole, niin niin viimeistään sit tietää että kylmäaine on vähissä.
     
  18. B 49

    B 49 Gearhead

    Ohi aiheesta,mutta mitäs Makke on mieltä ilmastointilaitteen kompuran käyttämisestä ilmajousien kompurana?Kyseessä olisi Yorkin kompura.
     
  19. Zed

    Zed 1st gear

    Kiitos sulle Makke , ei taida olla paljon freonia systeemissä enää . Täytyy käydä täyttämässä kunhan ensin löytäisin miksi ei tuu virtaa kompuraan . Siihen isompaan aluminisen pöntön (en tiedä millä nimellä menee) liittimeen tulee virtaa , muttei kompuran liittimeen enää . Pitää vähän selvitellä miten johdot menee ja mihin häviää .

    On muutenkin vähän ongelmia sähkön kanssa . On varmaan entisellä omistajalla ollut käytössä erillinen soitin ja joku vanha NMT-puhelin ja johtoa löytyy niin perkeleesti tuolta hanskalokeron takaa . Nyt polttaa sulakkeen koko ajan ja sähköpeilit , keskuslukitus ja mankalta häviää muisti .

    Siinä on selvittämistä :sad:


    Zed
     
  20. makke

    makke 1st gear

    Vailkuttaisi siltä, että tuo pönttö on kuivain ja siinä on kyljessä kiinni painekytkin. Koska järjestelmässä ei ole tarpeeksi kylmäainetta , niin paineraja on auki.
    Sen jälkeen taas virta kulkee sen painekytkimen läpi kompuralle kun ainetta on tarpeeksi.
     

Kerro tästä muillekin!