ilmastointilaite

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja vet77, 18.11.2002.

  1. vet77

    vet77 Gearhead

    Miten kyseinen vehje toimii ja mitä osia siihen kuuluu?
    Omassa autossani on ollut ilmastointi, mutta joku edellisistä omistajista on poistanut sen.Lämmityslaitteen putket on liitetty suoraan kennoon - seuraus: puhaltaa kokoajan lämmintä ohjaamoon. Välissä on tietääkseni ollut vesiventtiili?
    Nyt pitäisi saada homma toimimaan. Vaikka vielä jättäisinkin ilmastoinnin tekemättä, mutta ainakin lämppäri toimintaan!
    Niin, kone on Chevy 350 ja auto Corvette -77.
    Miten muuten on, onko ilmastoinnin osat autokohtaisia vai jotenkin yleismallisia?
     
  2. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kaikissa GMän autoissa pitkälti samat osat kone huoneen puolella poikkeuksena letkut. Vetessä ilamstoinin kanssa alipaine toiminen vesiventtiili mikä tuskin saa singnaalia kun ilmastointi revitty matkaan ,tarkista konsolissa olevasta säätimestä onko alipaine vuotoja ja reagoiko yleensä mihinkään .pitää olla joko auto käynnissä tai sitten "mitty vac" alipaine pumppu jotta saat alipainetta järjestelmään. sitten on vesiventtiilin lisäksi koelaudan allaolevassa kotelossa erikseen vielä vaijeri toiminen patoläppä jolla saadaan ohjattua ilma ohi lämppärin kennon. Mulla oli sama ongelma 69ssä ja jätin koko vesiventtiiliin veke ja varmistin että läppä oli tiivis. Eli mulla kiersi koko aika vesi kennossa niinkuin ilmastoinnittomissa veteissä ollut ennen vanhaan. Osta koteloon uuden tiivarit ja säädä kohdalleen niin ei paina turhaan kuumaa ja lämppärikin toimii hienosti.
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    BRC-1 kirjoitti:

    "Mulla oli sama ongelma 69ssä ja jätin koko vesiventtiiliin veke..."

    Olen ihmetellyt samaisen venttiilin tarpeellisuutta dodgessa, sillä ventiilli suljetaan vain ilmastointi/lämmityslaitteen off- ja max vent-asennoissa. No, kumpaakaan asentoa ei kannata käyttää, max-venttiä ei varsinkaan pitkiä aikoja.

    Mitäköhän haittaa olisi, jos nakkaisi mäelle koko ventiillin ja tulppaisi sen alipaineletkun, joka ohjaa venttiiliä kiinni-auki?
     
  4. vet77

    vet77 Gearhead

    Se vesiventtili on tästäkin poistettu, vesi
    kiertää kennossa kokoajan. Kennon jälkeen on
    se vaijeritoiminen läppä, se pelaa ok. Sen vieressä on aukko josta (mielestäni) lämpö silti kulkee, pitää vielä tarkistaa tuo.
    Alipaine putkista yksi oli irti, mielestäni alipaineella ohjataan vain ilman suuntauksia, mutta siis myös venttiiliä (muutakin?).
    Kone siis ei tarvitse tätä lämppärin kautta olevaa vesikiertoa?
    Mikä ilmastoinnissa luovuttaa kylmää autoon?
    (Jossain jenkkijutussa nimetty "evaportor"-
    siis mikä?) Sen täytynee olla jossain lämmityslaitteenkennon lähellä.
    Onneksi on pitkä talvi aikaa ihmetellä...
     
  5. kane

    kane 1st gear

    Eiköhän täältä asiantuntijoitakin löydy...mutta yritetään:
    -kompressori
    -kuivain (alum.värinen lieriöpönttö)
    -kennosto (jonka läpi puhaltaa sisälle)
    -lauhdutin (vai jäähdytin) keulalle
    -yhdistävät putket

    Vesikierto on vain lämmitystä varten (oma kennosto) ja esim. caprice -86:ssa on myös alip. hana joka sulkee vedenkierron lämmityskennostoon vain max asennossa (off asento??) olettaisin syyksi mahdollisimman tehokkaan ilmastoinnin jossain Floridan alamailla...

    Joku viisaampi vois kertoa miten systeemi toimii...
     
  6. makke

    makke 1st gear

    Se kennosto sisällä on nimeltään höyrystin.

    Listasi oli aika hyvä, mutta termari / orifice tube unohtui. Ja putket voivat olla myös letkuja.

    Meni kerrankin oikein, se on nimen omaan lauhdutin. Ja onkin sitten ainut lauhdutin mitä autosta löytyy, loput on jäähdyttimiä (mm. öljynjäähdytin)
    Lauhduttimessa tarvii tapahtua faasi, kuten ilmastointilauhduttimessa. Eli kaasu muuttuu nesteeksi.

    En nyt ala ilmastointijärjestelmän toimintaperiaatetta selvittämään, on meinaan niin pitkä sepustus. Halukkaat voivat googlata vaikka hakusanalla "car air conditionin" tai "car AC" tai "car a/c", niin johan alkaa lontooksi löytymään tekstiä ja jos jonkin moista kaavakuvaa itse järjestelmästä ja sen toimintaperiaatteesta.

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2002-11-18 12:19 ]</font>
     
  7. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ilmastoiduissa vanhemissa autoissa vesiventiili on vain apuna tehostamaan ilmastoinnin toimintaa. Eli vielä vetestä,se läppä on se joka ohjaa kylmää/kuumaa. läpässä ja kotelossa on ne tiivisteet joiden kunto olisi hyvä tarkastaa jos ei tunnu toimivan.
     
  8. vet77

    vet77 Gearhead

    No niin, kiitos vinkeistä.(erityisesti se google idea,pitäisi aina katsoa...)
    Mun vetessänihän nyt ei ole ollenkaan lämmityslaitteenkennoa! Joku ääliö on pistähyt veden kiertämään ilmastoinninkennossa! Ei sulje läppäkään!
    Täytyy varmaan hommata se oikea lämmityslaittenkenno ja katsella sitten...
    Että tälläistä...
     

Kerro tästä muillekin!