Ilmausnippa jumissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja umpio, 10.8.2015.

  1. umpio

    umpio 3rd gear

    En pikaisella haulla löytänyt, joten kysytäänpä taas. 2002 Silveradossa ei yksi takajarrujen ilmausnippa suostu aukeamaan. On liotettu erinäisillä mömmöillä jo jonkin aikaa, ilman tulosta. Lämpöä ei oikein tuohon uskalla antaa, ja kulmatkin alkavat antautua nipasta jos oikein vääntää/paukuttaa. Mitenkäs vastakierretappi nipan sisälle? Vai pitääkö jotenkin porata pois, jos pitää niin miten?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Itse oon noi aina avannut ensin pitkällä hylsyllä, joko katkeaa tai aukeaa.
    Jos on jumissa niin lämpöä niin että hehkuu ja auki.

    Jos menee poikki, ei oikein muu auta kuin ottaa pöydälle, joko hitsata lopputumppiin isompi mutteri.
    Jos ei sekään auta, niin poraamaan loppu pois ja sen verran naftisti ettei jää kuin kierteen ulkoharja kierteisiin.
     
  3. OpaS

    OpaS Gearhead

    Kehnona mutterinhitsaajana ehdotan kuitenkin, että kun sen ilmausruuvin nyt ensin saa väännettyä poikki, hitsaa siihen prikan eikä mutteria. Sitten siihen prikkaan voi hitsata jonkun latanpätkän tms. mistä vääntää.
     
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    oli nyt niin tiukka ettei lähtenyt edes hitsillä,mureni vain joten poralla pois,kierretapilla kierteet ja pultti kuparitiivisteellä tilalle.
     
  5. OpaS

    OpaS Gearhead

    On muuten se porausvaihe ratkaisevasti helpompi, kun jättää välistä vastakierretapin katkaisun sinne ilmausruuvin reikään.
     
  6. hapa58

    hapa58 Gearhead

    Ilmausruuvia ei kiristetä hampaat irvessä, kun se seuraavaksi avataan projekti aloitetaan kiristämällä nippaa. Vanhempi asentaja opetti aikoinaan.
     
  7. RooZe

    RooZe 2nd gear

    joskus oon tehnyt niinkin että esim jumiutuneen pultin ympäriltä kunnolla kuumaksi ja siinä vaiheessa uittaa öljyssä. käryää toki jne mutta rasvaa painuu hiukan lopulta kierteillekin. sitten lämpöä ja nitkutusta.. kiehuva rasva kierteissä irrottaa tehokkaasti :D
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    nippa "punaiseksi" ja toi edellä mainittu on totta, että nipan asennuksessa se jätetään niin löysälle kuin mahdollista ja se ei ole juurikaan enempää kuin hylsystä väännetty sormikireys.
     
  9. jrasi

    jrasi Gearhead

    Sevillessä oli yksi nippa jumissa, ennen kuin katkaisin, laitoin nipan ympärille mustan mutterin ja liimasin isolla virralla miggiliimalla kiinni, sitten annoin hetken jäähtyä ja väänsin irti. Lähti kuin itsellään...
     
  10. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Jos nurkat menee pyöreeksi niin oon joissain onnistunu tempomaan pienemmän torxhylsyn nipan päähän. Ei oo lipsunu ja nippankin irronnut...
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Sen kun tietäis aina milloin se lähtee katkeamaan...
    Tai no tuntee sen, mutta silloin ei se mutterin hitsaus auta.

    OPAS, hyvä noinkin.
    Itse hitsaan yleensä katkenneeseen pulttiin ensin pikku pallon päähän ja sen jälkeen mutteri ympärille ja isolla virralla kiinni.
    Kuumenee sen verran että lähtee kyllä.
     
  12. jrasi

    jrasi Gearhead

    Noita mustia muttereita on vielä mukavampi hitsuutella, kuin sinkittyjä.
     
  13. soppa79

    soppa79 Gearhead

    Miksi ette Vaihda koko sylinteriä, yleensä melko edullinen osa
     
  14. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Itse ainakin hommaan uudet sylkät aina,jos vähänkään jumiaa/nippa on jumissa (siis jos vaan uudet sylkät saa jostain...kaikkiin autoihinhan ei se uusien sylinterien löytyminen välttämättä ole ihan "yhdenkäden" juttu :wink: )....Laitan AINA ilmausruuvin kierteisiin joko kuparitahnaa,tai alumiinitahnaa....Ja lopuksi "hautaan" sen ilmausruuvin kokonaan vaseliiniköntin sisään :-? ....Jonka johdosta se ilmausruuvi lähtee seuraavalla kerralla nätisti auki 8)
     
  15. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mullakin on edessä toisella puolella jo vuoden muhinu vaseliini klöntin sisällä ilmausruuvi, eikä vaan aukea tai en siis uskalla vääntää niin kovaa et olis vaara katketa, muhikoon nyt vielä toisen vuoden kun ei ole akuuttia tarvetta saada auki kun kaikki toimii.
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Voishan sen uuden sylinterin joka kerta vaihtaa, kuten sen letkun, putken ja muut osat.
    Mutta helpompaa, edullisempaa ja nopeampaa on vaihtaa pelkkä nippa ehjään sylinteriin.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Moneen käyttistötteröön kun on remonttia tehnyt niin sellanen Sievert nestekaasutöhötin on ollut riittävä. Taittelee vaan vaikka millin pellistä suojan nipan ympärille ettei tarvitse niitä alustan/jarrujen osia lämmittää mitä ei halua.
    Pariin kertaan lämmittää sen nipan niin lämpimäksi mitä tuolla saa ja sit hetken kun se on jäähtynyt niin CRC:tä tai WD40:iä nipan juureen. Jos ei tuolla tokene niin sit sen mutterin hitsaa siihen, sillä lähtee mutta luonnollisesti vaatii uuden ilmausnipan....
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sitäpaitsi tossa silveraadossa taitaa olla levyt takana, satula ei ole enää kympin juttu.
    Mullakin on tuolla autoissa ainakin kaksi katkennutta nippaa satuloissa, että ihan ajankohtainen topikki. Niin, ja sitten on ne sylinterit minkä vaihtamiseksi saa purkaa koko navan laakereita ja vetoakseleita myöten. Niitäkin olis yksi odottamassa...
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Miten jos poraa torxia pienemmän reiän (sopiva ei taida kestää suoriltaan) ja sit punaiseksi, koppaa sen torxin sinne nipan-reikään ja jäähdyttää jonka jälkeen kiertää nipan irti

    Tätä vois kokeilla ennen sitä viimeistä eli poraamista ja uudelleen kierteyttämistä


    Kylmiltään torxia ei kannata sinne reikään hakata tarttuu vaan lujempaa se nipan jämä :oops:
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    eikä aukeekaan, anna toholla lämpöä niin johan lähtee, ei ne sylinterin kummitkaan siitä ehi kärsiä.

    pillit tai toho on toisiks tärkein työkalu alustan käikäleitä avatessa, tärkein o maltti, mutta pari vuotta olis mun makuuni jo melko pitkä aika odotella. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!