Ilmavirta vs. flektin tuottama ilmavirta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja HT, 1.3.2015.

  1. HT

    HT Gearhead

    Onko jotain taulukkoa olemassa vai osaako joku laskea minkälaisen ilmavirran saa ajoviima aikaan vs. flektillä tuotettu (olkoon se sitten visko tai sähköinen)? Tuntuu vaan että ainakin yli 50 km/h nopeuksissa flektistä ei voi olla hyötyä, haittaa jopa.
     
  2. valtope

    valtope Gearhead

    ei ole ihan yhtä laskukaavaa, koska muuttujia mm.
    - "sähköflektin" CFM luku
    - viskosta hyötyä yleensä paremmin, jos tunneli käytössä
    - keulan "muoto" + pinta-ala, josta ajoviima menee sisään
    - moottotitila => miten, ja mistä sieltä tulee ilma pois

    karkeesti, mitä parempi keula/ ilma tulee pois konehuoneesta, sen vähemmän sähköflektistä/viskosta on hyötyä ajossa.

    yleensä fektiä tarvitaa juuri sillon, kun ajoviimaa ei ole.

    sori, jos sotkin
     
  3. HT

    HT Gearhead

    Näinhän se varmasti on mitä kirjoit, moni vaikuttaa. Se vaan että joko esim 50 km/h on varmasti esim "6000" cfm, jos ilman pääsy syylärille on suhteellisen vapaa.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Yks heksa kerran soitteli kun Astron kone rupes keittämään ~80 vauhdissa, het kun hiljensi niin lämmöt laski.
    No tutkiessa selvis että siihen oli yhdessä virmassa laitettu tavis propelli väärinpäin pyörivään veespumppuun. Eli tossa nopeudessa ilma ei liikkunu kumpaankaan suuntaan :rotfl: .
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Eikös se riipu siitäkin että onko puhaltava vai imevä flekti.
     
  6. HT

    HT Gearhead

    Onhan näitä kaikenlaisia kuullut. Luin eräältä palstalta kun kaverilla oli lämpöongelmia koneessa ja oli oikein pantu sähköflektit molemminpuolin syyläriä, oli vaan molemmat puhaltavia...
     
  7. HT

    HT Gearhead

    Kun nyt tuota alkaa miettiä, niin eikös se mene näin:
    Syylärin pinta-ala: esim 45 cm * 70 cm = 0,315 m2
    Auton etenemä matka tunnissa: esim 50 km = 50000 m
    = 0,315 x 50000 = 15750 m3/h

    Tämä tietysti optimitilalle, jossa syylärin läpi täysin vapaa virtaus.
    Normaalisti varmaan voidaan kertoa luku 0,7-0,5 luvulla. Jolloin saadaan kuitenkin 8000 m3 joka on 4700 CFM. Eli aikamoinen flekti pitää olla joka voittaa ilmavirtauksen yli 50 km/h nopeuksissa.

    Meniköhän oikein...? :odroll:
     
  8. valtope

    valtope Gearhead

    kyllä varmaan noin, sillä edellytyksellä, että se kaikki ilma menee konehuoneesta läpi, mutta huonoimmillaan konehuone on "pussi", johon ei mahdu ilmaa, kun se on jo täynnä. => ilma ei mene myöskään läpi syyläristä.
     

Kerro tästä muillekin!