Ilmoitus osa kadonnut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Elämää nähnyt Jouko, 12.6.2009.

  1. Auto pitäisi katsastaa ja mahdollisesti sitten myydä. Mutta rekisteriotteen ilmoitus osa on kadonnut. Tekninenosa on kyllä tallessa auton hanskalokerossa. Saako katsastusasemalta uuden otteen? Vai onko ainoa mahdollisuus avata ranteet ja hypätä kalliolta :wink:
     
  2. sani

    sani 1st gear

    Älä nyt semmoista mietti.Nou hätä.Mulla käy usein noin.Saat uudet paparit.Nyt en tarka muista saako katsastuskonttorilta tilattu uudet.Itse käytän IF vakutusyhtye ja he saa tehdä sellaiset hommatMaksa tietenkin saman verran kun autoa ostaessa jotain kymppin paikeella.
     
  3. jake74

    jake74 1st gear

    katastuskonttorilta saat uuden ilmotus osan. joudut täytää lapun että minne on alkuperäiset paperit kadonneet.
     
  4. Classic1964

    Classic1964 Double Gearhead



    :poff: kuin tuhka tuuleen... :wink:
     
  5. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Ostin tossa jokunen viikko sitten yhen pommin mistä oli paperit kadoksissa.
    Luovarin kanssa kats.konttorille, 25e kiitos ja näkemiin.
    Paperit tuli postissa, joku parin päivän karenssi oli välissä ettei heti saanu papereita mukaan...

    Kallista paperia, muttei ny sentään kalliolta kannata hypätä :)
     
  6. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Mä sain ihan samantien konttorilta mukaan uudet paperit kun pulitin ton 25e ja ei tarvinnut tietää muuta kuin auton rekisteritunnus ja oma nimensä :D
     
  7. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mää oon kans ostanu joskus ajoneuvon mistä se ilmoitusosa on kadonnu. Kyllä mää sen nimilleni sain semmosilla luovareilla eikä mitään ongelmia, mutta entä jos käviskin niin että myyjä oliskin mulkku ja myiskin sen ajoneuvon sillä alkuperäisellä ilmoitusosalla jollekin muulle???? Eli siis jos ostais ajoneuvon josta ilmoitusosa "kadonnu" ja kun yrität mennä hakemaan sitä nimiisi niin sanotaan vaan että ei se edes ole enää myyjän nimissä vaan jonkun muun.....
     
  8. rane58

    rane58 Double Gearhead

    -Tossahan on rikolliselle mielelle tilaisuus.. :eek:
    Kuinkahan virhe sitten oikaistaan ja kenen toimesta? Auton omistaja onkin "entinen" omistaja... :odroll:
     
  9. RB-440

    RB-440 1st gear


    Tuommoisesta tapauksesta taisi olla lehdessä juttua vuosi pari sitten. Mikäli oikein muistan, ostajaehdokas oli vienyt myyntiauton koeajolle ja oli samalla retkellä onnistunut siirtämään sen omiin nimiinsä. Jos en väärin muista, niin taisipa olla niin, että autossa oli koeajolla rekisteriote mukana, ja omistajan vaihdos onnistui peräti konttorilla, kun ilmoitusosa oli "kadonnut."

    Mitä tulee tohon paperien katoamiseen, niin viime syksynä liikennekäytöstäpoistoon pistäessäni en löytänyt yhden oman autoni ilmoitusosaa mistään. Konttoriltahan sen sai, mutta muistaakseni piti ensin todistaa henkilöllisyys, täyttää katoamisilmoitus ja siten sai uudet paperit, joilla sai sitten ilmoittaa auton seisontaan, että sai kolmannet paperit. Ja kaikkihan ne laput tietysti maksoi sen normaalin rekisteröimistoimenpiteen.
     
  10. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Pieni rahansäästövinkki näin taan... korjaan lama-aikaan. Kun myyjä hakee uuden otteen se maksaa 10,50. Sitten ostaja menee laittamaan omiin nimiin, niin se on taas 10,50 eli yht. 21 euroa. Säästyy neljä euroa, jotka voi laittaa vaikka sukkahousuihin kasvamaan korkoa.
     
  11. Barracuda-65

    Barracuda-65 3rd gear

    Vanhassa nissanissa oli katsastus tulossa ja edellisessä katsastuksessa katsastusmies kirjoitti mustekynällä rekisteriotteen taakse et pitää ajovalon umpio vaihtaa kuluvan kuun viimiseen päivään mennessä. Eihän sitä sit tullut tehtyä kun romikeselta ei löytynyt sopivaa ja uusi vastaava oli lähes puolet auton hinnasta. Joten menin konttorille ja sanoin et pitäis auto katsastaa mut on ote hävinnyt, uus ote maksoi n.10€ ja jälleen ystävällinen katastusmies kirjoitti otteen taakse et pitää umpio vaihtaa, sitemmin on koko auto vaihtunu :rotfl: Mut säästö oli parin sadan € luokkaa. :odroll:
     
  12. A.McBill

    A.McBill Gearhead

    Tänään menin vaihtamaan vakuutusyhtiön katsastuskonttorille ja siellä täti sano että pitäs olla ilmoitus osa mukana... aijaa no sitten kotia ettimään.
    Jep! ei löytyny ja takas.
    Piti täyttää katoamisilmoitus ja siihen kirjoitin että kadonnut muutossa ku en muuta keksiny.
    Uus ilmoitus osa johon selvitys vakuutusyhtiön vaihto ja taas uudet paperit kouraan.
    Sitten täti sano että 20,40€ kiitos.

    Kätevää eikö totta?
     
  13. PK

    PK 1st gear

    Tuohon koeajolla tapahtuneeseen omistajanvaihdokseen sen verran, että kuka (yksityinen) uskaltaa antaa autonsa koeajoon ilman, että menee mukaan. Tuohan on suoraa ongelmien kerjäämistä, ja sitten on turha itkeä jälkeenpäin. Tämä maailma on valitettavasti sellainen, että tyhmyydestä sakotetaan. Varsinkin Suomessa kuvitellaan vielä, että ihmiset on rehellisiä ja toiseen voi luottaa.

    Nykyään ei muuten taida pystyä noita vikoja hävittämään uudella otteella, kun kirjautuu tuonne AKE:n järjestelmään ne konttorilla havaitut viat ja puutteet ja onpi siellä ilmeisesti seuraavaan katsastukseen asti.
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei ole itään järkeä ostaa autoa "josta ilmoitusosa on kadonnut", jos haluaa tulla kusetetuksi. Ei ainakaan mitään muutamaa sataa arvokkaampaa. Omistaja kyllä saa uuden, kunhan vain hakee..
     
  15. Savo

    Savo 1st gear

    En mie oo tuommosia joutunu ikinä täyttämään. Oon vaan marssinu asemalla että uus rekisteriote kiitos. Kysyneet vaan että missän entinen on oon vastannu että empäs tiijä, siksi tulin uuden hakemaan.

    Kattoneet vaan ajokortin ja että nimi täsmää ja avot.
     
  16. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    muistaakseni tännekin joskus joku rekisteröityi ja sanoi että 30000e auto lähti noin, tjsp. Mää ainaki menisin itte kyytiin jos joku haluais koeajaa jotain kalliimpaa autoa (jos mulla edes olis niin kallista autoa myynnissä)
     
  17. Fordmieesss

    Fordmieesss 2nd gear

    Lainaanpa vanhaa viestiketjua omaan käyttööni. Eli, olisi tilanne jossa myin erään auton eräälle henkilölle, sanotaan vaikka häntä vaikka Markuksi. Koska olen tällä hetkellä (ja olin jo auton myyntihetkellä) ulkomailla, ulkoistin myyntitapahtuman kaverilleni. Jätin kakkososan, jossa oli nimikirjoitukseni, kaverilleni ja hän tekikin kaupat Markun kanssa.

    Ongelma tuli eteen siinä vaiheessa, kun Markku oli marssinut katsastuskonttorille kakkososan kanssa, ja oli käynyt ilmi että tuo kakkososa oli vanha eikä minulla ole hajuakaan missä oikea kakkososa on.

    Ja siitä päästään itse kysymykseen: millaisia käytännön mahdollisuuksia minulla olisi näin ulkomailta käsin saada tuo myymäni auto tuon Markun nimille? Pitääkö minun tilata Trafilta uusi kakkososa, lähetyttää se tänne valtameren taakse, raapaista nimi alle ja postittaa se takaisin Eurooppaan vai onko jotain yksinkertaisempaa tietä? Voinko esimerkiksi kirjoittaa valtakirjan, jolla valtuutan vaikkapa auton myyneen kaverini signeeraamaan uuden kakkososan, tai voiko auton siirtää konttorilla uuden henkilön nimille ihan vain kauppakirjan voimalla? Entä mikäli valtakirja/kauppakirja tms. dokumentti käy virallisen kakkososan tai edes nimikirjoitukseni korvikkeeksi, voiko tuo olla skannattu versio, vai tuleeko minun todella lähettää asiaankuuluva paperi etanapostilla katsastuskonttorin hämmästeltäväksi?

    Mikäli jollakulla on pitävää faktatietoa asiasta, olisin kiitollinen tiedoista!
     
  18. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Ei tarvitse välttämättä alkuperäistä kakkososaa

    http://www.trafi.fi/filebank/a/13206638 ... a_B122.pdf

    Tuollaisella luovutustodistuksella kun tekee kaupat, ostajan mennessä tekemään omistajanvaihdosta, katsastuskonttorilla peritään maksu kaksinkertaisena (katoamisilmoitus 2. osasta) ja paperit jäävät kaniin viikoksi.

    Ja eiköhän tuo originaaliversio tarvinnut olla, eli ei skannattua.
     
  19. Crash_

    Crash_ 3rd gear

    Mihin kaniin jää paperit viikoksi??

    Mä oon ostannu ja myyny useamman kikottimen juuri noilla "vanhan aikasilla" eli ei oo 2 osasta ollu tietoakaan. Korotettu maksu tulee kyl konttorilla.

    Ehkä paras ja halvin keino? Pyydät kaverias täyttää ton "vanhan aikasen" ja rustaa sun nimmari siihen ja sillä paperilla sit konttorille uus omistaja
     
  20. Ck

    Ck Gearhead

    Jää nykyään kaniin eli konttorille viikoksi paperit tossa tapauksessa.
     

Kerro tästä muillekin!