ilokaasua eurokilkuttimeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tuning & Styling', aloittaja mg, 10.7.2002.

  1. mg

    mg Gearhead

    ja asiaan:
    mites katastusmies reagoi ilokaasu vehkeisiin konehuoneessa ?..
    onko se iha laitonta ?
     
  2. Eyetech

    Eyetech Gearhead

  3. Repeli

    Repeli 1st gear

    Vissiin ilokaasuvehkeet eivät ole laittomia, itse pullo on.
     
  4. mg

    mg Gearhead

    näin se on;
    eli voipi asentaa suuttimet ja linjat pullolta niille, mutta pullo ei saa olla kytkettynä missään vaihessa.
    ainakaan katsastuksessa.
     
  5. -TAPSA-

    -TAPSA- 1st gear

    no joo..ei muuta ku asentamaan ja konttorille..katsotaan mitä poijjaat sannoo..:grin:
     
  6. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    jos ne ei ole sallittuja katsastuksessa niin ei ne silloin ole sallittuja tieliikenteessäkään. parempi muistaa se asia.
     
  7. Alistus

    Alistus 1st gear

    Mites on jos on ennen kieltoa katsastanut auton jossa on ilokaasut? Eihän ne katsastusmihet niitä voi poistattaa jos ne ennen kieltoa siellä ollut ja ne lukee rekisteriotteessa. Ainahan ilokaasut ei ole ollut kielletyt.
     
  8. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Todennäköisesti koskee takautuvasti kaikkia, ja tuskimpa siellä otteessa on mainintaa ilokaasulaitteista? Eli mites todistelet että ne on siellä aina olleet?
     
  9. Alistus

    Alistus 1st gear

    Tämä oli ihan vaan ajatus asiasta kun oli kommentti että tieliikenteessä kiellettyjä. Silloin kun ilokaasut on ollut laillisia niin niitä ei oletettavasti ole merkitty mitenkään erityisesti rekisteriotteeseen. Nyt kysynkin onko kenelläkään tiedossa tämmöisiä ennen kieltoa rakennettuja ilokaasu autoja?
     
  10. country sedan

    country sedan Gearhead

    Ilokaasujen katukäyttö kiellettiin joskus 80 luvun loppupuolella. Muistaakseni oli myös jotain puhetta siitä, että kaasu on verollinen polttoaine (älkää kysykö miksi) eli kaasu autosta olis joutunut maksaan dieseliveron, mutta siitähän päästiin kieltä- mällä koko touhu. Ei ole vaikea kuvitella, että laittomalla (sillä sitähän ne kaikki on) kaasu autolla kun jää tienpäällä kiinni huomaa vielä maksavansa ties kuinka moninkertaiset tiiseliverot. Sillä ei ole väliä jos auto on joskus kaasuilla leimattu, nykyään ne on laittomia.
     
  11. Alistus

    Alistus 1st gear

    Kiitos tiedosta eli ilokaasut eivät voi missään tapauksessa olla tieliikenteessä lailliset.
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    ...ja kaasujen kieltoonhan oli siis ihan muut syyt kuin veronkierto. Tästähän on ollut juttua täällä aiemminkin....
     
  13. Wesku

    Wesku Gearhead

    Mun autossa on ollu kaasuvehkeet 80-luvulla, ei oo merkintää missään.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joku tais kännipäissään vetää ilokaasuautolla suoralla tiellä mäkeen...
    Tuo taisi ainakin edesauttaa kieltämistä...kele
     
  15. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Tietääkö kukaan milläkähän perusteella ilokaasua pidetään polttoaineena ja miten siitä voi erikseen järkevästi verottaa? Mitenkähän on tällaisiissa bi-fuel autoissa, missä on erikseen maakaasusäiliö ja sen tilalle vaihtaisi ilokaasupullon ja laittaisi kaasulaitteet toimimaan "hieman" eritavalla? Olisiko se sitten laillista/rekisteröitävissä)?

    _________________
    First to go, last to know.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Driver81 2002-11-01 10:50 ]</font>
     
  16. Cammer

    Cammer 1st gear

    Ainakin se olisi laitonta, jos kerran ilokaasu polttoaineena katuautossa on laissa merkitty laittomaksi. Samahan se on jos narahdat polttoöljyllä ajamisesta, veromätkyt siitäkin tulee vaikka diisselille tarkoitetussa järjestelmässä sitä käytätkin.
     
  17. skyhigh

    skyhigh Gearhead

    Ilokaasut kielletty joskus 80-luvun lopulla, kuten täällä jo todettukin. Syynä muistaakseni Kemissä sattunut onnettomuus, jossa euroauto kiihdytyksessä karkasi käsistä, kylki edellä tolppaan ja katki koko auto. Tutkimuksissa autosta löydettiin ilokaasulaitteet. Viranomaisten kanta siihen veroasiaan oli silloin kyllä se että ei aiheuta veroseuraamuksia, koska ilokaasu ei todellakaan ole mikään polttoaine, vaan moottorissa lisähappea antava aine, joka mahdollistaa lisäbensiinin syötön sylinteriin. Itseasiassa sitä lisäbensiiniä pitääkin syöttää ilokaasua käytettäessä moottorivaurion välttämiseksi. Tästä tapahtumasta oli silloin veekasissa juttu.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin että rähädys lämpötila ei nousisi liian korkeelle sen takia luulisin että tuota bensaa työnetään apinan raivolla sileteriin :smile:
     
  19. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    paremminkin siksi ettei räjähdystä pääsisi tapahtumaan lainkaan :smile:
     
  20. skyhigh

    skyhigh Gearhead

    Paremminkin siksi että kytkettäessä pelkkä ilokaasu päälle ilman lisäbensaa, seos on aivan sairaan laihalla ja ylimäärä on puhdasta happea eikä ilmaa. Ja puhtaassa hapessa palaa teräsvillakin niin että kipinät lentelee, saati sitten alumiini. Tuloksena mäntään tuuletusreikä. Ja lisätehoahan sillä ilokaasulla on haettu, ei lisätehoa ilman lisäbensaa.
     

Kerro tästä muillekin!