ilokaasua eurokilkuttimeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tuning & Styling', aloittaja mg, 10.7.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    ja sit poijaat ei mennä tunkemaan siellä autotalleissa puhdasta happea koneeseen lisätehojen toivossa...pamahtaa kuulemma oikeen kunnolla,moottorin palasia seinillä ja silleen!
     
  2. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    joo ei kannata kokeilla :smile: kyl me yks mopo leikkautettiin komiasti kiinni kaasuhitsivehkeillä.. happihana vain auki ja pyssy kaasarin perseestä sisälle. vähän aikaa vonkui makeesti mutt sitten ku painoi sitä polttoleikkaus nappulaa, siis lisähappisuihkua niin KRRROLRORLRKSK!!! kuului. mäntä oli sulanut ja valahtanut pytyn aukkoihin parista kohtaa ja kiertokanki oli tullut männän päästä läpi tappeineen päivineen.

    Että siitä vaan kokeilemaan.
     
  3. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Palaa muuten hieno teräsvillä puhtaassa huoneilmassakin, joskus ammattikoulussa pälkähti päähän iso teräsvillä kieppi kädessä että -Tämä pallaa hyvin!
    Sytkällä tulta, ja sai takoa rullaa kummasti lavuarissa että sai sammumaan.

    Eräällä tutulla oli joskus mopossa pieni happipullo, ja se toimi ihan ok, hapen syöttö pitänee kai olla aika pienellä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: J-M Partanen 2002-11-04 22:30 ]</font>
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    [/quote]
    Tietääkö kukaan milläkähän perusteella ilokaasua pidetään polttoaineena ja miten siitä voi erikseen järkevästi verottaa? Mitenkähän on tällaisiissa bi-fuel autoissa, missä on erikseen maakaasusäiliö ja sen tilalle vaihtaisi ilokaasupullon ja laittaisi kaasulaitteet toimimaan "hieman" eritavalla? Olisiko se sitten laillista/rekisteröitävissä)?

    _________________
    First to go, last to know.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Driver81 2002-11-01 10:50 ]</font>
    [/quote]

    Joo, laita vaan bi-fuel autoon ilokaasupönttö sen maakasun tilalle. Gasumilla (Fortumin maakaasua myyvä tytäryhtiö) oli pari vuotta sitten Suomessa 2 kpl bi-fuel Volvoja koekäytössä täällä ja joutuivat maksamaan niistä 20-kertaisen diesel-veron (n. 70 000 mk / vuosi / auto), kun ei poikkeuslupahakemus mennytkään läpi. No onhan isoilla firmoilla varaa. Diesel-vero muuten iskee päälle sähköautoillekin täällä Perä-Pohjolassa. Eli olkaa varovaisia niissä polttoainekokeiluissanne ettei Isoveli pääse tekemään kalliita verotustulkintoja.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juttu oli aikoinaan V8-Magazinessa. Jollain taliaivolla oli näyttelyssä (en muista kaupunkia) esillä ihan siististi rakennettu jenkki"sportti", tais olla Duster jossa ilokaasut. Sitten näyttelyn sulkeuduttua päätti siinä hallista lähtiessä näyttää poistuvalle yleisölle kuinka Duster lähtee. Dusteri piirsi ilmeisen pitkään, mutta sitten tuli suomalainen petäjä tai sähkötolppa eteen ja koko komeus katkes kahtia!

    Ja siinä jutussa annettiin tosiaan ymmärtää, että tämän ääliön temppu oli se viimeinen pisara joka aiheutti välittömän ilokaasun käyttökiellon tieliikenteessä. =(
     
  6. Driver81

    Driver81 2nd gear

    No ei ihmekkään jos noita maakaasuautoja ei oikein Suomen tieliikenteessä näykkään. Tosiasiassa en ole varmaan moista edes nähnyt kuin muutaman kerran. Tuli vain ajatusleikkinä mieleen.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No eipäs! Kaasujuttu on vuosia vanhempi ja tapahtui yöaikaan jossain pohjoisessa (Kemi?) kun känninen kuski nuorisoa kyydissä törkkäsi kaasut päälle kaarteessa ja puuhun meni. Siinä tuli muutama raato, tuossa Dusterijutussa ei kukaan kuollut! Huomioitavaa on että kyseiseen asconaan ei olltu tehty MITÄÄN parannuksia alustaan, kaasut vaan koneeseen. Kyllä tästäkin oli juttua kasissa mutta paljon aikaisemmin.
     
  8. jundek

    jundek 1st gear

    Tämän päivän tilanne konttorilla on seuraava:
    Mitään ilokaasulaitteiston osia ei saa olla kytkettynä konehuoneeseen eli jopa ilokaasulaippa kaasarin alla ilman putkia on laiton!

    Kaikki erikseen ei kielletyt polttoaineet ovat sallittuja kun ajoneuvosta on suoritettu dieselvero ja muutoskatsastus on suoritettu

    Myös ns.Bi-Fuel autot ovat dieselverotettuja.
     
  9. Sumu

    Sumu Gearhead

    Entä jos dieseliin asentaisi ilokaasut?
     
  10. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Törkäkkääs paristo teräsvillaan (ainaki 9V) niin syttyy aika iloisesti liekkeihin.
     
  11. Alexik

    Alexik 1st gear

    Sarjassamme lekentaarisia urbaaneja tarinoita. Vähän niinkuin se suihkuhävittäjän motti kiinni autossa. "Se tapahtui ihan varppina isän kummin kaiman kaverin enon poikapuolen serkulle vuonna 1 ja 2".
    Jossain varmasti joskus jotain tapahtui mutta se on jo aika päivää unohtunut eikä sillä enää ees ole legendan kannalta väliäkään oikeastaan.
     
  12. Motorhead

    Motorhead 1st gear

    No ei nyt sentään....
    Kyllä se siellä Kemissä tapahtui ja vuosi oli 1985.
    Tutkijalautakunnan tutkimuksien perusteella hallinan menetyksen aiheutti ilokaasun tuoma lisäteho.
    Kuskin veressä oli huomattava määrä alkoholia.Hmmm.....

    Ilokaasun käyttö liikenteessä kiellettiin 1986,perusteena juuri tuo em.onnettomuus. Heti perään tuli Lääkintöhallitukselta ilmoitus,että ilokaasua ei saa edes myydä kuin yrityksille,jotka tarvitsevat sitä toiminnassaan.

    Niin ja se Duster-homma ei tosiaan liittynyt tähän,vaikka olikin Veekasissa samoihin aikoihin,kuin nämä kaasujutut.
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Näinhän se nimenomaan oli, hauska huomata että on muitakin "kalkkiksia" jotka muistaa vielä tuon ikäisiä juttuja.

    Vika oli tosiaan kaasujen vaikka:
    1. kuski oli kännissä
    2. kaasut tökättiin päälle keskellä kaarretta
    3. autoon ei ollut siis tehty mitään alustaparannuksia
    Toki silloin pitää kaasut kieltää täydellisesti ja kaikilta. :sad:
     
  14. Motorhead

    Motorhead 1st gear

    Vai kalkkiksia...puhu kuule vaan omasta puolestasi :razz:
    No ei kun oikeesti mä olen kyllä aika junnu vielä näissä kuvioissa,kolmenkympin kriisikin väijyy vasta jossain puolen vuosikymmenen päässä :grin:
    Olen vaan tainnut aloittaa tän alan touhujen seuraamisen vähän keskimääräistä nuorempana.
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jaa, sä et siis silloin suunnitellut vielä oman autosi piristämistä? :-o
     
  16. pentastar*

    pentastar* 1st gear

    Suomessa ilokaasun käyttö on kielletty tieliikenteessä, MUTTA ei kisakäytössä. Esimerkiksi GTi lehdessä (en nyt muista numeroa) oli kakkoskoppaseen golfiin laitettu ilokaasujärjestelmä kisakäyttöä silmällä pitäen. Kys. auto oli American car/Euro tuning showssa viimevuonna. Olihan siinä muitakin muutoksia mm. kisoissa toinen ajovalo helevettiin ja kartiosuodatin sen aukkoon :smile: lähinnä varmaan rajoittavana tekijänä hinta meillä rakkaassa suomessa... :odroll:
     
  17. WSE

    WSE 1st gear

    Nostetaanpas vanhaa topikkia; Selvittelen asiaa mielenkiinnosta koskapa joidenkin henkilöiden kertoman mukaan minulla voi olla jotain kyseiseen tapahtumaan liittyvää tallessa.
    Elikkä tapaus on sattunut Kemissä, 1985, Mäntylänkadulla / Lapintiellä (?) Mäntylän sillan läheisyydessä (?) Autona on ollut Ford 17m (? ei mikään ascona ?).
    Kaikki lisäinformaatio asiaan on tervetullutta.
     
  18. omega16

    omega16 1st gear

    tämän tapahtuessa ilokaasut olivat vielä sallitut ja kyseessä ei todellakaan ollut mikään mainitsemasi ääliö vaan ihan kokenut kuski...t.tapauksen ja siihen johtaneen tilanteen nähnyt katselija
     
  19. j_tapio

    j_tapio 1st gear

    Ei kun ei! Ilokaasulaitteet ei ole milloinkaan olleet katukäytössä sallittuja.
    Ja tuon 1986 päättyneen tutkimuksen jälkeen valvontaa tehostettiin merkittävästi ja katsastusasemia kehotettiin kiinnittämään näihin huomiota ja hylkäämään ilokaasuihin viittaavat laitteistot... sekä kaasua myyville tahoille tuli uudet ohjeet.
     
  20. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Kyllä niitä tuohon aikaan oli ihan leimatuissa vehkeissä. Eli eivät silloin olleet kielletyt.
    Ihan oikeesti.
     

Kerro tästä muillekin!