Ilokaasut ahdettuun euroon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja moonlight-tuning, 27.7.2007.

  1. moonlight-tuning

    moonlight-tuning 1st gear

    Loppu meijän foorumilla tietotaito niin itken sitten tänne, elikkäs ahdettu neloskone, (ahdot max 0,9) NX:n märkäsetti, eli neljä suutinta joissa jokaisessa bensa ja NOS puoli, yksi suutin per imusarjan "kanava"

    Onko väliä jakoblokeista (NOS ja bensa) suutiimille menevät putket että onko yhtä pitkät vai eripitkät ?

    Sitten tosta bensanpaineesta kun tuolla alempana olevassa topikissa vähän sivuttiin, toinen ruiskun pumppu ja koko linja vai mitenkä ? Kun vakiopumpussa tuskin riittää potku ensin omille suuttimille ja sitten nuille NOS suuttimille ja millanen paine noille suuttimille ?

    Ja jos kiinnostaa niin autohan on edelleen toi Saba ja koko stoori on tuolla: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33471
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei oo kauheesti välii pituuksilla, vetää vaan ne aika lyhyinä. Yleensä noi sarjat käyttää ihan kaasaripaineita, mä vetäisin sähköpumpun ja oman linjan. Ei tarvi mikään hemoton pumppu olla, että se pelkät kaasut ruokkii.
     
  3. moonlight-tuning

    moonlight-tuning 1st gear

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tollaset suuttimet ja jakoblokit :eek:
    Mutta yli 1 bar oltava että pysyy ahdon yläpuolella ??
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Pitäis olla paineensäätö, niinku varsinaisella bensapuolellakin. Eli tuottoa pumpussa pitää olla kuitenkin reilusti, siis painetuottoa, Varmaan joku perusruiskupumppu, ja painesäätönen regu paluulinjaan.
     
  5. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Osta isolohko jenkki ja lopeta turaaminen.
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ottaako noin pataan kun saabi pätkii sun isolohkos???

    :rotfl:
     
  7. reve

    reve Gearhead

    Jos autosi bensajärjestelmä on 3bar regulaattorilla, niin ota bensanpaine suoraan sieltä kaasujen bensapuolelle ja valitse bensasuuttimien koko 3bar järjestelmän mukaan (taulukoita löytyy netistä hakemalla tai tsekkaa vaikka NOS:n 3bar EFI-sarjojen taulukoista sopiva alkuarvaus suuttimille). Silloin selviät yhdellä bensajärjestelmällä ja kaasujen bensajärjestelmän paine pysyy vakiona imusarjan paineeseen nähden (kuten on tarkoitus).

    Jos bensapumpusta loppuu tuotto, niin laita toinen rinnalle tai päivitä se yksi isompaan. Koska auto on ilmeisesti saab, niin niiden K-jet turbo malleista löytyy aika tehokas suoraan sopiva bensapumppu, joka puskee yli 3l/min 3bar peruspaineella + 1,5bar ahdoilla. Jos tarvitset tätä enemmän, niin laita kaksi tai hommaa joku tehokas aftermarket-pumppu. Järjestelmä kannattaa koevirtauttaa ja katsoa että bensaa tulee paineenalaisena tarpeeksi (regulaattorin paluuletku kanisteriin, kompressorilla regulaattoriin haluttu ahtopaine, pumput käyntiin ja määrän mittaus. Pumppujen tuotto laskee jännitteen mukana. Ottamalla virran pumpuille toisesta käyvästä autosta mittauksen aikana, saat selville todellisen tuoton oikealla latausjännitteellä).
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mitä noita EFI-NOS sarjoja olen jonkun verran tutkaillut ja muutaman nähnytkin...niin yleensä niissä se bensa otetaan solenoidille sieltä suuttimien jakotukista eli Fuel Rails:sta...

    Ruiskuissa on aika usein sellanen paineenmittausventtiili jakotukissa joka poistetaan ja tilalle liitetään lähtö NOS:lle.

    Omaani jos laittaisin niin ottasin sen juuri Fuel Rails:sta...

    Ruiskuautoissa on yleensä tuottoa sen verran että se riittää ja aika monessa sarjassa tulee boosteri pumppu linjaan avittamaan vakiopumppua.
    Toisaalta jos autoon on laitettu tuotoltaan tehokkaampi pumppu virittelyn takia jo muuten,niin luulisi sen riittävän.

    Suuttimien koko täytyy tietysti suhteuttaa paineeseen ja virtauksen mukaan kuten jo tuossa kerrottiinkin.

    Kovasti ovat erilaiset N2O-sarjat kehittyneet viime vuosina...merkkejäkin on monia perinteisen NOS:n lisäksi.
    Nykyisin on saatavana jo sarjoja joissa N2O-suuttimet tulevat alkuperäisten sähkösuuttimien ja imusarjan väliin...kätevää ei tarvitse porailla mitään reikiä imusarjaan. 8)
     
  9. moonlight-tuning

    moonlight-tuning 1st gear

    Okei, koitan tolla systeemilla että otan tosta kiskosta pidemmällä banjolla bensalähdön, joku rajakatkaisin bensanpaineeseen olis aika hyvä ratkaisu tai sitten pitää laskeskella tota tuottoa tosissaan ja kokeilla, kun se on tollasessa kuulemma laaki ja vainaa jos bensanpaine romahtaa ?
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, jonkunlainen painekatkaisin, joka katakasee kaasusolenoidilta virran, jos piane laskee liian alas, on ihan hyvä henkivakuutus. Toisaalta, se taas lisää sitten systeemin monimutkaisuutta ja vikaherkkyyttä.
     
  11. reve

    reve Gearhead

    Toi painekatkaisijahomma on vähän hankala toteuttaa kun bensanpaine riippuu ahtopaineesta. Katkaisijan pitäisi olla paine-erokatkaisija, joka olisi bensatukin ja imusarjan välillä.

    Jos auton ruiskusysteemissä on bensanpaineen loggaus ja map-anturi, niin sitä kauttahan tuon saa toteutettua, jos ruiskuboksissa riittää vaan järkeä.
     
  12. moonlight-tuning

    moonlight-tuning 1st gear

    Joo, jos sen haluaa ihan tarkaksi, mutta nyt on kyse miltei vakio moottorista niin ei siihen nyt koko maailma kaadu jos se kajahtaa, ajattelin jotain sellasta kun peruspaineet ilman ahtoa on noin 3,5 ja ahdolla jotain pikkasen enempi (ei ole sellasta mittaria että näkisi ajon aikana) niin rajakatkaisija voisi katkaista vaikka kolmen kohdilla jolloin täystuholta saatettaisiin selvitä ?
     
  13. moonlight-tuning

    moonlight-tuning 1st gear

    [​IMG]

    Tohon kohtaan suuttimet.

    [​IMG]

    Poraamista varten pisteet

    [​IMG]

    poraus

    [​IMG]

    reijät

    [​IMG]

    jengat

    [​IMG]

    suuttimet

    Koko stoori on tuolla Saabclubin foorumilla jos kiinnostaa
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Hyvältä näyttää... 8)
     
  15. Aksu900

    Aksu900 1st gear

    Gayjetin pumppu ei muuten passaa näin "uuteen" ogsatkuun suoraan enää, menis tankkikin vaihtoon että sen kunnolla saa. Tuommosia walbron pumppuja oon muutamia asennellu, passaa pienellä dremelöinnillä ja piisaa kohtuullisen pitkälle jos ei tarvi käyttää mahottoman suuria paineita; http://www.futurez.fi/webshop/product_details.php?p=142
     
  16. gotnos

    gotnos 1st gear

    Olenko missannut jotakin? Miten systeemi voi toimia, jos ilokaasujärjestelmän bensanpaine muuttuu ahtopaineen mukana?
     
  17. reve

    reve Gearhead

    Bensan paine-ero pitää olla vakio imusarjan ja syöttöpuolen välillä, että virtausmäärä pysyy vakiona. Eli bensanpaineen pitää nousta ahtopaineen mukana lineaarisesti. Muuten bensamäärä pienenee sitä mukaan kun ahtopaine nousee. Kaasujärjestelmän paine on puolestaan niin korkea, että sen virtausmääriin ei pieni imusarjan painevaihtelu vaikuta mitään.

    Vaparissa riittää bensanpaineen vakiona pitävä säädin, kun kaasuja ei käytetä kuin läpät auki jolloin imusarjassa on vakiopaine (=noin ilmanpaine).
     
  18. moonlight-tuning

    moonlight-tuning 1st gear

  19. yyvee

    yyvee 1st gear

    Pakko on sanoa että hyvältä näyttää! Toivottavasti alkaa pelaamaan ilman isompia ongelmia. 8)
     
  20. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Pakko kyllä sanoa että ihan sama montako pyttyä on,voima on kaunista!!!
    Todella hienoa työnjälkeä ja hattua nostan.
    Tsemppiä projektiin!!!
    Ja ankeina hetkinä muista:Tunnelin päässä on valo jota poliisisetä vilkuttaa!!! :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!