Impala jurina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Salkkii, 10.1.2018.

  1. Salkkii

    Salkkii 1st gear

    Elikkä semmoseen kyselisin vinkkiä kun 60km/h ajaa niin jurisee impala jostakin ja muilla nopeuksilla ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Mikäköhän voisi olla tämä aiheuttaja? Itse epäilisin ristikoita mutta onko perää tässä epäilyssä?
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Onko X-runkoinen?? Onko jousitusta laskettu???Tuntuuko vedätyksessä?? ...jos 3 x kyllä, niin melko tyyppivika, johtuu 2-osaisen kardaanin kulmista. .... joku viisaampi saa kertoa miten korjataan, itse en saanut vakio-osilla ( siis ei mitään 1 osaista kardaania/leikkaa/hitsaa menetelmää...) ja säädöillä (pinion kulma jne) poistumaan. Vaivasi vain eniten vedätyksessä.
     
  3. Salkkii

    Salkkii 1st gear

    On x-runkoinen, mutta ei laskettu ja tuntuu myös silloin kun veto ei ole päällä elikkä kun vauhti tippuu tuohon 60 kohille.
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    OK... tarkasta ristikoiden kunto ja tarkasta myös sen kannakelaakerin kunto; usein siitä kannakelaakerista menee se kumi sököksi ja varsinainen laakeri pääsee nojaamaan kannakkeen metallirunkoon tai voipi olla se kannakelaakerin kehyksen jalka revennyt hitsisaumastaan ja kehys nojaa auton runkopalkkiin....jurisee varmasti....
    Rungon X-ristikon alta ne 2 pulttia pois, kardaani irti perän yokesta (varo ettet pudota niitä ristikon kuppeja, vedä teipillä ympäri kiinni) ja otat koko akselin pöydälle ja takastelet siinä koko paketin. Jos ja kun uusit sitä keskimmäistä ristikkoa niin varmistu että se väli-yoken spooritus menee just samaan asentoon kun se oli.... jos ristikot menee "väärään vaiheeseen" niin se akseli jurisee tekisit mitä tahansa... Shop Manualista löytyy niiden ristikoiden oikeat asennot... (nehän voi olla nytkin pielessä ???)

    http://www.chevytalk.org/fusionbb/showtopic.php?tid/247340/
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  5. Bat ass

    Bat ass Gearhead

    Kannatinlaakeri aiheuttaa tuollaista, samalla kannattaa tarkistaa nivelet, ja huom ! tarkista että nivelet myös liikkuvat, joskus törmännyt sellaiseen joka oli totaalisen ryytynyt, ja aiheutti aikamoista tärinää, myös pinionin mutterin löystyminen aiheuttaa samantapaista jurinaa, samoin jos pinionin laakerit aivan finaalissa, mutta pinionin viat yleensä kuuluu kaikissa nopeuksissa
     
  6. Salkkii

    Salkkii 1st gear

    Jees. Täytyypi tsekata. Kiitoksia:odcool:
     
  7. julmajari

    julmajari Gearhead

    Miten tuo kardaanien vaiheisuus tarkistetaan, mulle ei avautunut noista linkeistä asia.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Etu ja takapätkän ristikot ei kuulukaan aina olla samassa linjassa. Se, missä ne pitää olla, on mallikohtainen juttu.
     
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Jos nyt muistan oikein, niin se väliristikkohan on spooreissa sen etukardaanin takapäässä, laakerin jälkeen. Vaiheistus on oikein jos etukardaanin etupäässä olevat kiinteät silmukat on vaikka vaakatasossa niin myös sen spooreissa olevan yoken silmukat on vaakatasossa......eli samassa vaiheessa.

    http://what-when-how.com/automobile/universal-joints-automobile/

    Katso kuva fig 26.11
     
  10. nuffield

    nuffield Gearhead

    Muistaakseni näissä x-runkosissa letukoissa se booritus väliristikolla semmonen ettei käy kun yksin päin eli ei voi väärin asentaa.
     
  11. julmajari

    julmajari Gearhead

    no pitää tutkia kun vaihdan kannatinlaakerin.
     
  12. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Näin on, mutta kardaani on voitu "ryssiä" esim. laatikkotyypin vaihdon ja siitä seuranneen lyhennyksen yhteydessä...
     
  13. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Näin oli ilmeisesti tehty mun ex-korinvaihto avossa.....siinä kyllä spoorituksen sai mihin tahansa asentoon asennettua, eli mistä lie ne osat oli peräisin???:confused:o_O
     

Kerro tästä muillekin!