Imperial LeBaron 1973 - nuoren miehen ensimmäinen oma auto

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja ImpJay, 25.7.2019.

  1. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Ajattelinpa rohkaisevan palautteen perusteella näpytellä tännekin enemmän tosta Moparista.

    Näin käy, kun pikkupoikana menee Ruotsin-laivalle. :D Eräänä kesänä vuonna miekka ja kivi joku toi laivalla kokonaan sinisen 69 4d ht LeBaronin Suomeen, joka jätti lähtemättömän jäljen. Kyseisen episodin jälkeen päätin, että on pakko saada 69-73 Imperial kun rahkeet riittävät. Ensin oli yllättäen tarkoitus hankkia kaksiovinen, mutta realism iski viime kesänä, joten tyydyin tällaiseen monioviseen nyt alkajaisiksi, mutta sehän tarkoittaa autokannan lisääntymistä taas jossain välissä.:cool:

    Viime kevät kului ahkerasti Nettiautoa tutkien, jonne putkahtikin tämä valkoinen 73. ``Toi on makee`` ajattelin, kun katsoin kuvia valkoisesta autosta mustalla vinyylillä ja vihreällä sisustalla. Toukokuussa sitten soitin myyjälle, joka tulikin esittelemään Imperialia Jumbon parkkikselle, tosin jahkailin vielä kuukauden ennen kauppojen tekemistä, josta en kertonut kotiväelle mitään kuin vasta parin viikon kuluttua.

    Ajokortin sain 16.11. viime vuonna ja seuraavana päivänä (lauantai) sain isältä kyydin myyjän luo, mistä lähdin ekalla omalla autolla liikenteeseen, tietysti sivulasit auki ja monimonikymppiselle aina vähän väliä happea reilummin tarjoten.

    NZF-85 on tuotu maahan 1999 ja minä lienen neljäs suomalainen omistaja.

    Tekniikka ei ihan vakion tasolla ole, sillä moottorin lohko on vuosikertaa 73, mutta muuten se on suurimmalta osin vuoden 67 palikoilla kasattu ja löytyypä myös syvempi öljypohja. Vaihteistokin on jossain välissä ollut palasina, sillä tiivisteet ympäriinsä on vaihdettu ja propullinen öljypohja on syvempi. Fender tagissä ei ole koodia D91, mutta lukko löytyy kuitenkin, joten joku aiempi omistaja lienee halunnut leikkiä.

    Varusteissa löytyy: ``pakolliset`` tehostimet, sähköpenkit, -sivulasit ja -tuuletusikkunat, tiltti/teleskooppiratti, keskuslukitus, ym. Harmi vain, että tuplailmastoinnin etuyksikkö ja ABS-jarrujen anturit on otettu pois.


    Joka sortin näprättävää löytyy, mutta kyseessä on sentään ihan siistikuntoinen hankinta. :)

    Aluksi ehdin myydä Imperialin omat kapselit, koska ajattelin 67-69 vastaavien olevan hienomman näköiset. Lahden Mopar Meetistä ja cruisingista kotia kohti ajellessa yksi paukahti irti ja vei fender skirtin mennessään, jonka takia ostinkin Belgiasta 72 LeBaronin kapselit.


    Iso Akuman akku ja sen alla olleet laudat vaihtuivat eilen Turpakäräjillä nimimerkin @Fileeraus kanssa päittäin group 27 -luokan akkuun, joka on alkuperäinen tämän ikäluokan C-korisissa.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 10.10.2019
    mukko, MadMike, 12345678910 ja 21 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Hyvältä toi sun autos näytti ja mukava nähdä että, nuorempikin sukupolvi on sittenkin kiinnostunut myös näistä 70 fullsize mopseista. Eikä ollenkaan huono valinta ekaksi autoksi ylipäätään, noita kun ei kaikille riitä.
     
    MadMike, redneck1, isalmela ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Abs jarrujen anturit..? :odeek:
     
    Pertti K tykkää tästä.
  4. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Hienompihan se 4d on, etenkin jos on ht.

    Niin ja täydet pisteet asenteesta ja rohkeudesta tehdä niin kuin sydämessä (munissa?) tuntuu!
     
    12345678910, isalmela, pom ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Sure-Brake eli ABS-jarrut olivat tarjolla Imperialiin optiona 71-73.
     
    MadMike, maxvo2, mikaa7146 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    @HendriXXX

    Onko ok, jos hyödynnän kicks-ass-saittia?
     
    Nyypäle66 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  7. hla

    hla 3rd gear

    Samaa mieltä PerttiK:n ksnssa, neliovisuus on vaan plussaa.
     
    12345678910, Inlinee, pom ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

  9. palontie

    palontie Gearhead

    Itseäni kanssa enempi miellyttää 4dht.
     
    ImpJay ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  10. jariha

    jariha Gearhead

    Komia imperial on;)
     
    ImpJay tykkää tästä.
  11. Nyypäle66

    Nyypäle66 Gearhead

    On se nätti :)
     
    ImpJay tykkää tästä.
  12. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    isalmela ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  13. Olaviman

    Olaviman 1st gear

    On komea pirssi! Itselläni on -71 New Yorker, myöskin neliovinen ht. On tullut tutustuttua c-bodyjen tekniikkaan ja yksityiskohtiin melkoisella antaumuksella, joten jos apuja tarvitset, niin laita viestiä.
     
    Gary Grand, isalmela ja ImpJay tykkäävät tästä.
  14. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Juu, käytä vaan! Sitä varten se on että sitä käytetään.. ;)
     
    ImpJay tykkää tästä.
  15. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Ompa muuten pirun hieno pirssi prkl!! :)
     
    ImpJay tykkää tästä.
  16. hantta

    hantta Gearhead

    Aikoinaan ht- c koppaisen omistaneena sanoisin, että about vm 69 eteempäin neliovinen on ainakin yhtä hyvän näköinen, kuin 2 d tai avo ;)
     
    Gary Grand, pom, ImpJay ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. ramman

    ramman Gearhead

    On kyllä hemmetin hieno auto. Isot Moparit on kyllä hienoja.
     
    ImpJay tykkää tästä.
  18. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Briiffaus edellisen tallikauden puuhista.

    Maalissa oli siellä täällä parannettavaa, mutta ensi talvena täytyy maalata kerrankin oikealla sävyllä:
    [​IMG]
    Kuskin puolen penkki ei liikkunut edestakaisin tai korkeussuunnassa katkenneen kykimen johdosta, joten Ohiosta täytyi tilata koko kolmen namikan paneeli:
    [​IMG]
    Toinen C-pilarin tyyny piti iskeä takaisin paikoilleen. Tällaiset asennettiin lenkkimäisten kahvojen kanssa neliovisiin LeBaroneihin 69-75:
    [​IMG]
    Jo muutaman palstalaisen kanssa onkin ollut juttua C-pilareiden ruostekupruista. Ulkonäkö ja ennen kaikkea kunto parani tönköstä liimasta huolimatta, mutta tältä näytti aluksi:
    [​IMG]
    Loistoautoon kuuluvat alas taivutet pakoputkien päät, mutta ostaessa putket oli vedetty suorina aavistus puskurin alle, jonka pintaan olikin muodostonut mustat läntit:
    [​IMG]
    Etuovipahvit käytin irti, jotta pellin pinnalle sai roiskesuojan väsättyä kumpaankin oveen:
    [​IMG]
    Takakontissa oli pintaruostetta siellä täällä, joten ei muuta kuin rusteentappajamaalia päälle. Ruiskulla sitten tasainen pinta talvella:
    [​IMG]
    Ajovalojen luukut nousivat ylös, mutta jäivät aina ``puolitankoon`` sammuttaessa. Tällikaverin avulla kytkimet pelaavat ja luukut liikkuvat kunnolla, mutta, mutta...
    Valojen ollessa sammuttamatta virran ollessa päällä rele kojelaudan sisällä pätkii ja naksuu sekä valojen sammuttamisen jälkeen sähkömoottorin päällä oleva rajoitinkytkin paukkuu, eli luukut kiinni en vielä ajele.
    [​IMG]


    Tässäpä vielä tunnelmakuva, jossa taustalla on uudempi F-sarjan Voortti mittakaavana:
    [​IMG]

    Faijan kanssa tätä(kin) tulee laiteltua.
     
    Muokattu: 25.7.2019
    redneck1, rb, Gary Grand ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Faihess61

    Faihess61 1st gear

    Hei,mulla on tuohon sun Impukkaan Body service manual ja Chsssice service manual CD jos kiinnostaa
     
  20. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Kiitos tarjouksesta, mutta molemmat löytyvät jo.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!