Imperial

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Anonymous, 14.11.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tietääkö kukaan Joensuun suunnalla olevasta kuuskymppisestä sinisestä Imperialista? Liittynee jollakin tavalla siellä aikaisemmin olleeseen kuuskakkosen omistajaan? Tai lähipiiriin.

    Entäs sitten Lemin suunnalla (Lappeenranta -Imatra)huhun mukaan olevasta aidosta Suomi kuus-seiskasta?

    Onko tässä foorumissa kellään Imperiaaleja tai havaintoja ko. merkkisistä laitteista?

    Itellä niitä on pari.

    Simo
     
  2. Simo

    Simo 1st gear

    No taas tuo viesti tuli nimettömäksi.. ei kuulemma voi mitään?
     
  3. ajk81

    ajk81 1st gear

    En ainakaan täällä lpr:n suunnalla ole nähnyt enkä kuullut, mutta on hyvin mahdollista että täällä sellainen majailisi.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Haminassa sininen 64 4dht melkein suomiauto.
     
  5. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Kyllä Imperiaaleja on Suomessa yllättävän paljon, lähinnä 57-66 väliltä ja muita harvassa. Ittellä on 57 2d projekti.
     
  6. Simo

    Simo 1st gear

    Juu, Imperialeja Suomessa on tiedossa toistasataa, eri asteissa olotiloissa. Lähetinkin juuri Jaakkolan Mikalle sinne Turkuun muutamia Oregonissa ottamiani 57:n kuvia, myös sellainen yksisilmäinen kyklooppi.
    Mielenkiintoista kuulla autostasi, mistä se on peräisin ja kauanko ollut sinulla? Hesassa oli se musta 2d Hussolla myytävänä, mutta nykyistä omistajaa en tiedä.
    Siellä Turussakin on näin ulkomuistista ainakin keltainen kuusykkönen, 59 2d Silvercrest ja Jaakkoloiden pari viisseiskaa.
    Oletko käynyt http://www.kolumbus.fi/imperial sivuilla. Onkohan siellä kuva myös sinun autostasi?


    Simo
    67 Crown avo
    60 LeBaron
    74 Dart Custom 318
    76 Aspen Custom Coupe 360
     
  7. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    No näköjään on. Kas kummaa. Kyllä vaunu on edelleen tallessa, pirukaan vaan ei tiedä koska sitä tulee laitettua.
    Se NOX-54 (61 4dht) on kaverini auto, ja ihan asiallisessa kunnossa.
     
  8. Simo

    Simo 1st gear

    Kyllä autoja on, mutta ihmetyttää miksi niitä ei kovin paljoa näy eri tapahtumissa?
    Lisäksi koko merkki on osittatutunut kovin huonosti tunnetuksi.
    Esim. yhdeltä 62 avon omistajalta oli joku joskus kysynyt miksi hänen IMPalassaan on cadillacin takavalot? Tosin linssit olivatkin 59 cadistä, mutta kysyjä ei sitä todellisuudessa kyllä tunnistanut.
    Näitä juttujahan riittää lähes loputtomiin, myös USA:n puolella asia on samoin. Tosin yleisimmin merkki sekoitetaan Chrysleriin, vähän samoin asia lienee Lincolnin kohdalla, jotka lienevät Suomessa rekisteröity Fordeina. Kuten myös Mercury?
    Mutta edellä olevasta voisi päätellä, että Imperialistien tulisi aktiivisemmin lähteä liikkeelle kesätapahtumiin ja kokoontua näkyvästi ryhmäksi.

    Simo
     
  9. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Joo, pitää paikkansa tuo eri merkkien sekottamnen. Mullakin lukee rekisteriotteessa merkki Ford ja malli Lincoln MKV
     
  10. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Kuopion tasolla seisoo xxx-vuotta ulkona kullanvärinen 62? Crown 4d ht...
     
  11. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Kuopion lahella olevasta 4d HT:sta olen kuullut, en ole nahnyt mutta myos vuosimalli -63 on mainittu? Nuo ovatkin hyvin samanlaisia, kuuskolmosia taitaa olla vaan vahemman. Lie sama auto joka oli uitettu jenkeista uustuonnin aikaan eika edes rekisteroity Suomeen ajot tehtiin siirtokilvilla. On ollut ulkona siita lahtien = ainakin kymmenen vuotta? Eika kuulemma tarvitse yrittaa ostaa...
     
  12. Simo

    Simo 1st gear

    Kuuskolmosia on tiedossa vain muutama, mutta kuuskakkosia sen sijaan "runsaasti".
    Kuuskakkosen takavalot ovat erilliset, kromatut putket lokasuojan päällä ja kuuskolmosen takavalot taas ovat pystymalliset ja upotettu lokasuojan päähän, vähän kuin 65 Valiantissa.

    Simo
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Omat havaintoni Imperialeista Suomessa. Kymmenkunta vuotta sitten Turussa pyöri musta 4-ovinen -69? Imperial.
    -80 luvulla oli myös musta -60 Suomi? Imperial Porin lähellä. Paikka oli muutamia kymmeniä kilometrejä Porista etelään. Siellä oli useampiakin amerikan autoja pihassa ja jonkinmoinen verstasrakennus. Tietääkö kukaan tätä paikkaa? Onko vielä olemassa?
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onhan tuo aika selvä, miksi noita ei kaikki harrasta: tosi eksoottisia/ osin heikkoja teknisiä ratkaisuja: osassa kardaani käsijarru, painonappiautomaatti, kallis hemikone, huono lataus ym. luetteloa voisi jatkaa PITKÄÄN. Rakenteet ovat monimutkaisia, kromi- ja eteenkin painevaluosia on tuhottomasti, kuten muitakin vrt. perus-Chevy tai Ford. Osien hinnat ovat järkyttäviä, eikä uustuotantoa liene suunnattomasti? Noita ei alunperin ole ollut ilmeisesti kovin paljoa Suomessa eli ei ole "perinteitä". Eikä tuollaista viitsisi rakentaa, sehän pitäisi entisöidä...
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    >Onhan tuo aika selvä, miksi noita ei kaikki
    >harrasta:

    Vai on selvää..

    >osin heikkoja teknisiä ratkaisuja:

    Heikkoja ratkaisuja Yhdysvaltain yhdestä huolellisimmin valmistetussa autossa Lincolnin ohella?

    >osassa kardaani käsijarru,

    Mitä vikaa kardaanikässärissä on?

    >painonappiautomaatti,

    Tämähän on hieno ja toimiva systeemi!

    >kallis hemikone,

    Hemikone oli vain '50-luvulla, mutta se on kestävä kuin mikä..

    >huono lataus ym.

    Vaihtovirtalaturin tullessa vuonna '61 ei latausongelmista voi tässä yhteydessä puhua..

    >luetteloa voisi jatkaa PITKÄÄN.

    Puhut bullshittiä ilman kunnon perusteluja.

    >Rakenteet ovat monimutkaisia, kromi- ja >eteenkin painevaluosia on tuhottomasti,

    Ja muissa vanhoissa jenkeissä ei ole kromia eikä sinkkivaluosia? '58 Oldsissakaan..

    >kuten muitakin vrt. perus-Chevy tai Ford.

    Ei voi kaliista loistoautoa verrata halpoihin peruskäyttöjenkkeihin. Miks täytyy?

    >Osien hinnat ovat järkyttäviä, eikä >uustuotantoa liene suunnattomasti?

    Ei kannata pihtailla kuin ladamies, jos alkaa harrastamaan loistoautoja.. Kanattaa tsiikata sitten jotain muuta alaa kehiin..

    >Noita ei alunperin ole ollut ilmeisesti >kovin paljoa Suomessa eli ei
    >ole "perinteitä".

    Imperiaaleja oli Suomessa pieniin valmistusmääriin katsottuna suhteellisesti enemmän kuin muualla Euroopassa.

    >Eikä tuollaista viitsisi rakentaa, sehän >pitäisi entisöidä...

    Se on taas pitkä miinuspointti vai??
     
  16. TimoL

    TimoL Gearhead

    Auto-Expert Ekroosilla Tuusulassa on ollut jo pitemmän aikaa myynnissä '65 Crown Coupe ja ainakin kuvien perusteella siistin näköinen. Kyllähän suurin arvostus taitaa olla noilla fifties Impeillä, mutta itse pidän paljonkin tuosta panoraamalasisesta saippuakotelosta - noh, ehkäpä osaksi siksi, että omistan '65:n kolmisatasen. Hinnasta voi olla monta mieltä, mutta minusta ei pahan hintainen...jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, niin kuvia mm. http://www.nettiauto.com (pitää hakea Chryslerina) & http://www.auto-expertekroos.fi/vinfo.asp?vid=JZX64
     
  17. Simo

    Simo 1st gear

    Porin suunnalla aikanaan ollut musta kuuskymppinen oli Nätkinin Veksalla Luvialla ( n. 10 km Porista Rauman suuntaan. Sen auton sanottiin olen Alkon entinen, rekisteri taisi olla MTZ-90.
    Auton nykyisestä olinpaikasta ei varmaa tietoa. Saattaa olla edelleen Jossain Aitoon suunnalla minne aikanna meni.
    Korjaamo / romuttamo on siirtynyt toiseen paikkaan Poriin.

    Simo
     
  18. Simo

    Simo 1st gear

    Tuohon Imperiaalin harrastamisen ongelmaan näyttikin jo tulevan varsin tyhjentävä vastine, ettei siihen juuri ole lisättävää. Paitsi, että vaihtovirtalaturit tulivat vuoden 60 alusta kesken mallivuoden. Eikä siinä tasavirtalaturissakaan tunnu mitään erityisempää ongelmaa olevan. Omassa kuuskymppisessäni sellainen on, koska auto valmistunut '59 puolella.

    Tuo juttu kuulunee samaan sarjaan, kuin jostakin syystä myös usein Aspeneista sanotaan, kuten myös V8 magazine artikkelissaan teki. Eli huonoja autoja, koska vesipumppu vuotaa, laatikko luistaa, startti ei pyöritä, öljyvalo palaa jne. Tälläisia vikoja ei liene missään muissa loppuun ajetuissa vehkeissä ? :smile:

    Simo
     
  19. fisu

    fisu Gearhead

    jep, kyllä tasavirtalaturi ajaa asiansa siinä kuin vaihtovirtakin.
    kaikkihan tietysti hajoaa aikanaan jos niitä ei huolleta.
    pioneerissa on originaali laturi ja startti(ei solenoidia) ja ne on asennettu jo v.-60.
    http://groups.msn.com/fisu/shoebox.msnw ... &PhotoID=3

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: fisu 2002-11-19 12:09 ]</font>
     
  20. koni

    koni 1st gear

    Hiukan aiheen sivusta:
    Ihmetyttää tuo ihmisten suhtautuminen tasavirtalatureihin niin, ettei niillä muka voi ajaa. Tuskin kukaan olisi sellaista autoa uutena 50-luvulla ostanut johon joutuu kokoajan apuvirtaa pyytämään. Ihan varmasti ne on silloin toiminut = toimii nykyäänkin kunhan vaan ovat kunnossa. Itsellä oli taannoin '60 Buick talviajossa tasvirtalaturilla, tyhjäkäynnilläkin latasi ihan hyvin lämppäri täysillä, valot ja pyyhkijät päällä!
     

Kerro tästä muillekin!