Imperialin mittareista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja tombo, 10.1.2013.

  1. tombo

    tombo 1st gear

    Tollanen -60 Imperial on kyseessä ja ongelma on "lisämittareiden" toimimattomuus. En oikein tiedä mistä / miten jatkaisin vian etsintää, kun olen tutkinut että "signaali" mittareille tulee (siis lämpö,polttoaine ja öljynpaine), mutta mittareiden neulat ei osoita minkäänlaista elon merkkiä. Jossain kohden sain polttoaine- ja lämpömittarin neulat nousemaan kun "arvoin" johtoja mittaristoon, mutta silloin ne nousivat tappiin samantien kun käänsi virrat päälle. Auttakaa epätoivoista, muuten jää kohta vaimo ja kaks alaikäistä vaille harrastusten rahoittajaa ;)
     
  2. tombo

    tombo 1st gear

    :D No en nyt vielä ihan epätoivoinen ole :D Kiitos kovasti! Mulla on Imperialin kirja ja sen perusteella ne johtoen paikat tarkastikin. Ongelma on pikemmin siinä, että en keksi mistä jatkaa, kun kaikki on "periaatteessa niin kun pitää", mutta mittarit leikkii mykkäkoulua vaimo parinviikon ryyppyputken jälkee.
     
  3. Toke

    Toke Gearhead

    oiskos sieltä regulaattori menny? Niille mittareille ei saa laittaa 12V sähköä tai ne kärvähtää. Joko hommaat jostain uuden regulaattorin tai sitte jos kolvi pysyy kädessä niin hakee regun ja jäähdytyslevyn ja askartelee ite. Ainakin -64 syslerissä mitareiden jännite piti olla n 5 V luokkaa.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Onks ne nyt lisämittarit vai orkkikset?

    Toi regu tarttee vaihtaa, siin se vika piilee todennäköisesti. Uus jotain monia kymppejä..
     
  5. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Näissähän on samanlainen Electrolumicent systeemi kuin 1966-67 Chargereissakin eli liekö tässä kyseessä nyt murheet auton alkuperäisten mittareiden kanssa vai jälkeenpäin asennetuista tarvikemittareista??
    Mikäli puhumme näistä alkuperäisistä niin murheena voi olla tämä "Power pack" tai jännitteenmuunnin(n250v),miten vain.
    Mahtaako kysyjällä toimia "mittarivalot"systeemissä?
    Jos toimii niin oletettavasti toimii toi muuntajakin ja jos ei niin ehjiä,korjattuja ja jopa uudella nykytekniikalla tehtyjä löytyy kyllä ebaysta tai suoraan USA:sta ellei värkkää itse näistä inverttereistä mitä markettienkin hyllyillä tai teetä jossain elektroniikkaliikkeessä tms.
    Itsellä oli PAAALJOOON murheita koko systeemin kanssa ja monia vuosia yritin itse pähkäillä+korjata yleismittarin+kolvin kera sekä pariin otteeseen lähetin radiokorjaamoonkin Suomeen....huonoin tuloksin!!
    Viime talvena systeemi(koko mittaristo) lähti 3kk USA reissuun näitten erikoispajalle ja tuli ehjänä takaisin huollettuna ja maksoi mitä sovittiinkin.
    Homma toimi ja hintakin piti eli nyt on ehjä,läpikäyty mittaristo.
    Case closed,niinkuin telkkarissa ilmaistaisiin ja voi keskittyä muihin murheisiin.
    Mikäli vika on näissä alkuperäisissä Imperialin mittareissa eikä virtalähteessä niin maadoitus on yleisin murheenaihe!!
    Toinen on oikosulku jossain mittaritaulussa joka maattaa jänniteen ja eihän se mittari tietty sitten toimikkaan...
    Sitten myös se perinteinen vika eli mittariston käämi on palanut eli avaa kunkin mittarin taustakotelo ja kurkkaa miltä näyttää yleismittarin kera.
    Wanhuus(50v) syynä kun eivät ihan takuun piikkiin enää mene eikä tehtaalla taidettu ajatella ihan näin pitkää käyttöikää=)
    Kaavioita ja infoa löytyy netistä kun haeskelee Electrolumicent sanalla,The Gauge Doc ja vaikka Imperial Gauge repairing tms ko autojen USA merkkikerhoista.
     
  6. tombo

    tombo 1st gear

    Anteeks! Siis kyseessä on alkuperäis mittarit(polttoaine, öljynpaine ja lämpö). Mittarivalot ja niiden kirkkauden säätö toimii. Jos yksi mittareista on oikarissa/käämi palanut, vaikuttaako se niin, että muutkaan mittarit ei silloin pelitä?
    SIIS mitä? Takuu EI ENÄÄ voimassa? Swiddu, mua on huijattu :D
     
  7. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Siinä tapauksessa virtalähde,siis se "Power Pack" luultavasti kunnossa ja mittarissa/mittareissa jotka ei toimi on käämi yksinkertaisesti palanut/lanka poikki,yhdistyshäiriö kontakteissa tms.
    Jos mittaristo systeemi on jostain kohdin oikosulussa niin ei pala mittarivalotkaan koko systeemissä vaikka vain 1 mittari olisi oikkarissa eli maihin menee ja lopputuloksena pimeys.
    Avaat viallisiksi epäilemäsi mittarit ja mittaat käämit sekä ihan katsot onko lanka poikki,yhdistysmurheita tai hiiltynyt kökkäre sisuksissa.
    Korjauksena uusi käämitys,poikkinaisen langan tinaus jos näet mistä poikki tai yhdistämisen estävän hapettuman tms poisto.
    Joskerta johdot on ok ja niihin tulee jopa virtaa sekä maadoituskin kunnossa(koita laittaa ylimääräinen vaikka hauenleuoilla kokeeksi)niin eiköhän se siitä ja ellei niin lähetät korjaamoon USA:an/hommaat sieltä ehjät kas kun et tosiaan oikein voi laittaa tilalle ns tavallisia 12v mittareita(joita kyllä löytyisi edullisestikkin) ja täältä kotimaasta aika heikkoa tuo tietotaito näihin tai varaosiakaan lie turha etsiä.
    Ainakaan jos aiot ulkonäön+alkuperäiset kytkennät säilyttää,soveltamalla tietty onnistuu mikä vain virittelemällä tarvikemittaripaneelin erikseen,jos moinen kelpaa ja annat originaalien olla koristeena.
    Näissä Electrolumicent jutuissa ei oikein halvoin+helpoin ratkaisuin tahdo päästä tavoitteeseen(Suomessa) ja hienomekaanikon hommaa koko touhu siltäkin osin että tarviisi nähdä kunnolla mieluusti suurennuslasin kera hyvässä valaistuksessa siinä keittiönpöydällä=),näppärät pienet sormet must eikä mieluusti täriseviä käsiäkään tinaushommissa ynnä muussa pienten osien purkamisessa-kokoamisessa+tarvii tietää mitä tekee!! eikä käämiminen oikein onnistu itse(joo,joillain voi onnistuakkin)vaan ei ihan aloittelijan hommeleiksi ehkä helpointa.
     

Kerro tästä muillekin!