imuaaltoahtaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mururua, 20.2.2005.

  1. mururua

    mururua Gearhead

    Elikkä mistä mitoitus ohjeita imuputkien pituudelle ym.tietoutta aiheesta.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Siis tarkoitat samaa asiaa jota käytetään Pro Stock autojen moottorin imusarjan mitoituksessa vai?

    Melkoista salatiedettä...imusarjojen muotoja peitellään varikollakin ettei salaisuudet paljastuisi...

    Sinänsä hieno idea,imusarjaan saadaan imumoottorissa "ahtopaine" pelkästään imukanavien loistavalla muotoilulla polttoaineilmaseoksen massaa hyväksi käyttäen...
     
  3. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Tuo mitoitus on melkoista laskentaa, imukanavan pituudet, tilavuudet, plenumin mitat ymym pitäisi ottaa huomioon.
    Monet ohjelmat tekevät homman helpommin, ainakin engine analyzer pro osaa laskea.

    Periaatehen menee jotensakin niin että:
    imutahdin aikana erittäin nopeasti virtaava ilma/bensaseos virtaa sylinteriin. Imuventtiili pätkäistään kiinni "lennosta" ja seurauksena tästä tuo nopea virtaus kimpoaa "pulssina" takaisin imisarjan plenumia eli kokoojaa kohti.
    Plenumissa käy vastaavalla tavalla, ilmamassa/ilmapulssi tmv kimpoaa kohti imuventtiliä.
    Ja tässä kikka: Jos pulssi onnistutaan ajoittamaan niin imuventtiili aukeaa juuri kun resonanssiaalto saavuttaa lautasen niin teoriassa voidaan saada aikaiseksi jopa 0.5bar ahtopainetta vastaava täytössuhde imutahdille.

    käytännössä vaan ensimmäisen (kimmoke) aallon hyädyntäminen vaatii todella pitkän imukanavan, muistaakseni omaan voortiin mitta olisi ollut 68cm.
    Lyhyemällä imusarjalla voidaan hyödyntää toista tai kolmattakin "kimmoketta" mutta luonnollisesti resonanssipulssin voima heikkenee joka kerta kun aalto edestakaisin poikkoilee, ja kolmannen pulssin jälkeen alkaa hyöty olla jo teoriassakin nollan luokkaa.
     
  4. lake ender

    lake ender Gearhead

    Moottoritekniikan oppikirjoista löytyy ihan oikeaa tietoa, ei se mitään salatiedettä ole.
    Kierrosalue, jolla toi lievä ahtaminen saadaan aikaiseksi on aika kapea. Esim. Chryslerin long ram imusarja oli mitoitettu n.3500 rpm kohdalla antamaan parhaimman täytöksen.
     
  5. mururua

    mururua Gearhead

    Kiitokset vastauksista. En ole rakentamassa mitään, vaan yritän tässä saada itselleni asian päähän. Kenties tulevaisuudessa intoa riittää moiseen kyhäilyyn, mutta nyt yritän löytää teoriaa ja matemaattisia kaavoja aiheesta.
    Jos on ideoita niin lähetelkää viestiä. :odroll:
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Samanlaista lasekntoa se on kun pakosarjan mitoituksetkin, netistä löytyy sillekin kaavoja. Mouppareissahan käytettiin 60-luvun alussa noita sono-ram imusarjoja sekä isolohkoissa, että kutosessa, joilla pulssit oli tuunattu tietyille kierrosluvuille.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    Heh, kovin miehekkäät nuo kasin imusarjat. :)
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Komeet systeemit, mutta vois kyllä väittää, että näistä pässinsarvista ei ole katuautossa niin suurta hyötyä, ettei joku Edelbrokin moderni kompromissisarja ajaisi käytännön katuautossa ihan samaa asiaa.
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä niistä hyötyä on sillä alueella mille ne tehty on, mutta hyötyyn nähden varmasti ollut suhteettoman kallis systeemi, hankaloittanut huoltoa ja vaatinut rutkasti tilaa.
     
  10. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Voisi urakka kusta venojen säädössä...
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oliskos antaa mitään nettiosoitteita noista laskukaavoista.
    On muuten komiat nuo käärmeet tossa miehille tarkoitetussa moottorissa. :eek:
    Että kiitosta vaan taas. Tuntuu tulevan vastauksia aika nopeasti .
     

Kerro tästä muillekin!