Imuilman esilämmityksestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja KajS, 12.9.2003.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Dodgessa (ramvan B250 318)on se alipainetoiminen imuilman esilämmitys, eli TBI:n alipaine imee sen imuilmaläpän pienemmälle ja kone saa pakosarjan päältä esilämmitettyä ilmaa. Se alipaineletku kiertää sellaisen "säätimen" (ilmeisesti bimetalliviritys) kautta. Siis kun on tarpeeksi lämmintä "säädin" päästää ilmaa läpi ja kone saa viileämpää ilmaa.

    Asiaan: Mietinkin, olisiko tyhmää vai ei ohittaa talveksi se "säädin"? Eli kone saisi aina alipainetilanteesta riippuen haluamaansa ilmaa. Se esilämmityshän kytkeytyy pois päältä, kun on "low vacuum" tilanne: esim voimakas kiihdytys, tyhjäkäynti yms.

    TBI vaikuttaa olevan aika vaativa tuosta imuilman esilämmityksestä: kulutus laski, kun taannoin vaihdoin ne imuletkut tuoreisiin.
     
  2. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Tuota. Letukassa tuo systeemi ottaa kyllä alipaineen imusarjasta, eli tyhjäkäynnillä se kyllä toimii. Luulisin että Dodgessakin se on, tai ainakin kuuluisi olla noin.
    En tekisi mitään "virityksiä" tuohon systeemiin ellei se ole rikki.
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Se pilli on Throttle Bodyn juuressa. En tee virityksiä, tuli vain luova hetki, ne menee ohi ja tapahtuu paluu arkeen.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Yksi syy sen esilämmityksen käytöön on sellainen, että kylmä ilma = kostea ja lämmin = kuiva. Kuiva ilma ei jäädytä läppiä pienillä kierroksilla mutta kostea jäädyttää. Läppien kohdalla saattaa olla pakkasta 20-30 celsiusta tyhjäkäynnillä ja se ilma mikä siitä menee läpi jäähtyy myös mutta kuiva ei jäädy. Lisäksi imusarjaa lämmitetään pakokaasulla, imukanavien ympärillä on kuuma vesi eli pyttyihin menevä ilma on suht. vakiolämpöistä tulee se sitten esilämmitettynä tai ei.

    Ja kaikki tuo tarkoittaa ettei sen muuttamisesta ole tehollista hyötyä, mutta haittaa tulee heti kun ilmat kylmenee.

    Mitähän unta sitä on viime yönä nähny?? kun tollasta tekstiä heti aamusta pukkaa!
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    "Mitähän unta sitä on viime yönä nähny?? kun tollasta tekstiä heti aamusta pukkaa!"

    maanisdepressiivikon persoonan kääntöpuoli...

    Ajattelin (siis eka virhe) sen bimetallisäätimen olevan "tarpeeton", kun on kylmempää. Eli imuilman esilämmitys olisi kyllä täysillä mukana, mutta vaan alipainetoimisena, ilman by-passia.

    Tätä se arkipäivätäysraittius teettää. Menen kotiin lukemaan Chiltonia...
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itellä letukassa on se alipaineletku kytketty kaasarin alaosaan, eli saa imusarja-alipainetta. Ottaa vaan pirulainen ilman pakosatsin päältä, vaikka kone on kuuma. Tarkottaako sitä, että se pieni nippeli(bi-metalli-säädin?) putsarikotelon sisällä on paskana ja voiko sille kotikonstein tehdä mitään? Se kyllä näyttää ihan hyvältä.. Se läppä itessään kyllä näyttää toimivan; kun alipaineet on pois, jousi painaa sen niin, että otetaan kylmää ilmaa.
     
  7. ajw

    ajw Gearhead

    mutta ei kait sillä mitään merkitystä ole, jos sen läpän lukittaa talveksi lämpöasentoon? vuotaahan se haitariletkukin jo sen verran, että tulee jonkunmoinen seos...

    tämä siis siihen, että toimiiko alipainesäädin vai ei > ei sillä mun mielestä ole mitään merkitystä onko imuilma lämmintä - eiköhän pääasia ole, että kurkut pysyy sulana ja kone käynnissä?!?
     
  8. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Muistaakseni sen termostaatin asetusarvo on aika kuuma, eli varmasti talvella ottaa kaiken pakosarjan päältä. Jopa kesäkeleillä lämmitetään. Tehon kannalta huono, mutta seos on tasaisempi ja putkesta tulee kukkasia :)
     
  9. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Nimetön olin minä.. :oops:

    OK, kiitoksia! Täytyy vaan hiukan rukata säätöjä, että käy ton lämpimän ilman kanssa yhtä hyvin kuin kylmän, niin jos tuo kulutuskin siitä laskis. Jos laskee, niin jokunen hepo on talvikelillä varaa hukata..
     

Kerro tästä muillekin!