imusarjan(imukannen) vaikutus ruiskukoneessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja coupe 74, 9.3.2005.

  1. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    ruutta suunnitteilla ja tarkoitus tehdä imusarjaan suuttimille paikat(sbc ja kaikille sylintereille oma suutin)

    eli kannattaako aihioksi ottaa mahdollisemman hyvin virtaava yksitaso imari vaikka koneen käyttöalue tuleekin olemaan n. 1500-5000rpm

    käsittääkseni imukanavien muodot ei ruutalla varustetussa ole niin nuukat kuin kaasarilla eli väännöt ei häviäisi alaalta vaikka imusarja olisi tarkoitettu korkeammille kierroksille?? meneekö metsään?

    kannet on rpm, ja nokan alue muistaakseni 1500-5000rpm...
     
  2. kerosene

    kerosene 1st gear

    ei kaytannon kokemusta.

    Lueskelen parhaillaan muutamaa kirjaa ja niiden perusteella yksitaso on ko. tapauksessa huono valinta. Epatasainen imu kaasarin lapi tai vaarin eri sylinterien valille jakautuva polttoainen ei ole ongelma, mutta ilma edelleen kayttaytyy kuten kaasarikoneessa.

    Heikki
     
  3. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Kyllähän imusarjan muodolla ruiskussakin on merkitystä vääntöön, vaikka imukanavissa virtaakin vain ilmaa. Monipisteruiskussa nimenomaan on osakuormalla tyypillisesti enemmän seoshajontaa sylinterien kesken, kuin yksipisteruiskulla tai kaasarilla johtuen epätasaisesta ilman virtauksesta. Lyhyillä ja suurilla imukanavilla tuo epätasaisuus varmasti korostuu. Suurella kuormituksella etu kääntyy monipistesuihkutuksen puolelle.

    Omassa kesäautossani on hyvin virtaava yksitasoimusarja, jossa jokaisessa imukanavassa on suihkutussuutin. Ajettavuus on ihan kohdallaan, parempi kuin vastaava imusarja kaasarilla ja tyhjäkäyntikin on koneen viritysaste huomioiden siisti. Mutta vääntöä alakierroksilla ei ihmeemmin ole, tosin se ei ollut tavoitteenakaan. Edellisellä moottorilla huomasi pienen alaväännön heikkenemisen, kun vaihtoi Holley 650 DP:n ja TorkerII:n VictorJr:ään ja ruiskuun.

    Jos alavääntöön ja taloudellisuuteen pitäisi panostaa, laittaisin itse TPI-tyyppisen, pitkillä imukanavilla varustetun monipistesuihkutuksen.
     
  4. Chevellecoupe64

    Chevellecoupe64 1st gear

    Imukansi!!!!!!

    Samat ajatukset on pyöriny päässä paripäivää,kun piti päättää mikä imukansi SBC 383+megasquirt+extraspark päälle laitetaan.On tullu muutama kesä ajeltua Ellun Performer RPM kannella ja tykään sen antamasta alaväänöstä,tosin takanakit ei tykkää,kaasarina on ollu 650DP tai 800DP .kasisatasella tietenkii ala vääntö kärsiii mut se yläalue..... :lol: sitä vaaaaaan kyytiä tullee ...tulee niiku Duraselpupusta ilotalossa...nonii.Joten kuskasin performerin AM-Works Martkaiselle joka tökkää siihen ruiskujen rejät valmistaa fuel railit ja tekee niille kiinikkeet ja on selvasti edullisempi kun valmis Holleyn Stealth FI kansi(yks taso=huono alavääntö+tyhjäkäynti)Sille Martikaiselle ei tarvii neuvoo mitä teet ,se tietää ja osaa ja jälki o huippuluokkaa,se mainostamisesta.
     
  5. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Re: Imukansi!!!!!!

    öö..olisko hinta arviota??? :eek:

    tais olla jopa alle 300$ tuo stealthin IMUKANSI :oops:
     

Kerro tästä muillekin!