Imusarjan muokkaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja cutlass cruiser, 12.5.2015.

  1. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Onko kenelläkään kokemusta miten vaikuttaa kaksitasoimarin plenumin keskustan avaaminen käytännössä....
    Olen koittanut asiasta löytää keskusteluja ja mittaustuloksia, mutta aika laihoin tuloksin....oikeastaan homma päätyy joka kerta tähän samaan videoon:
    https://www.youtube.com/watch?v=i2DvnoHWagk

    Ja ton perusteellahan näyttäisi että temppu kannattaa....
     
  2. LPV

    LPV 3rd gear

    Pontiac-guru Jim Hand kertoo tuosta kirjassaan, "How to build max perf. Pontiac", että homma toimii melko hyvin. Mullahan ei oo sitä kirjaa nyt just käsillä, kun oon töissä. Hand on tehnyt testejä sekä virtauspenkissä, että dynamometrissä ja stripillä myös. Kertoo kirjassa, että moottori alkaa imeä isommilla kierroksilla tuosta raosta lisää seosta. Eli kakstaso-imari muuttuu osittain 1-tasoiseksi yläkierroksilla. Hand ajeli yli 1800kg painoisella '71 LeMans STW:llä 11.32 varttimaililla. Imusarjana 455ci ja sittemmin 473ci koneessa oli Edelin Performer RPM muokattuna. http://www.pontiacstreetperformance.com ... 5jh99.html ja http://www.pontiacstreetperformance.com ... 5jh00.html
     
  3. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kyllä se varmaan vaikuttaa koko kierrosalueella....ja tossa linkittämässäni videossa vaikutus oli nimenomaan ihan siellä alakierroksilla.
    Ja voisi kuvitella että se vaikuttaa myös tyhjäkäyntiin ja alipaineisiin....
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    voisko tota ajatella niin että tekis sen välikannaksen poiston ja testais, ja jos ei kyvyt parane niin hitsais lapun takaisin? Kun varmasti muusta kokoonpanosta riippuvainen asia.
    Jotenkin olisin kuitenkin skeptinen sen suhteen että merkittävää parannusta syntyisi, olisi jo jonkun imusarjavalmistajan tarjoama vaihtoehto, vai nou?
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Välttämättä sitä ei kannata kokonaan poistaa, vaan vaikka 2-4cm madallus.
    Eikös joku Edelbrockin imusarja olekin tollein jo muokattu.
     
  6. valtope

    valtope Gearhead

    Eikös ton voi koittaa helpommin laittamalla open-spacer tyyppinen välipala, vaikka esim. 10mm. tai 1/2", tai mitä nyt sattuu olemaan saatavilla.

    Eikös ne juuri niin tee sen tolla videollakin !

    SBC versiossa, Edelbrock RPM:ssä on kannas ylös asti, mutta esim. RPM Air Gap:ssä se on just koneistettu about 3/8 - 1/2" alas
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Oletinkin että se korotuspala on jo kokeiltu tai sitä ei voi kokeilla korkeus tms. syystä.
     
  8. valtope

    valtope Gearhead

  9. saresks

    saresks Gearhead

    [​IMG]

    tuli tuommoinen väsättyä halpis nelireikäkorokkeesta kun super suckerit maksaa niin paljon ja tuo oli hauska muotoilla. No eihän se sopinut enää nätisti RPM:n kanssa, joten käsijyrsin käteen ja 13 mm kannasta alemmas ja pyöristykset, ihan kattellessakin aikaansaannosta tuntuu jo tehokkaammalta:

    [​IMG]
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vaikka tuosta sopivassa kobinaatiossa on hyötyä varsin alhaallakin, niin periaatteessa se voi kuitenkin huonontaa tyhjäkäyntiä ja alipaineita.
    Puoliskojen yhdistämisellä kun menetetään yksi 2-tasoisen perusajatus eli imutahdissa olevan sylinterin imukanavan eristäminen yhtäaikaa overlapissa olevan sylinterin imukanavasta. Tämä kun on juuri se alipaineita heikentävä tekijä, ja erityisesti isoilla nokilla. 1-taso sarjoilla vaikutus on tietysti selkein.

    Itse tein oman käyttöauton air-Gappiin juuri päinvastaisen ratkaisun eli peitin tasoja yhdistävän aukon.
    Eräässä toisessa keskustelussahan kerrottiin alipaineista tarkan TBI:n menneen sekaisin kun siihen oli asennettu air-gap sarja, ja syy on todennäköisesti juuri tuossa yhdistetyssä plenumissa.
     
  11. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Tämä tuli kokeiltua ja ei se ainakaan mun moottorissa toiminut.....alavääntö heikkeni selvästi....muuten ei taida eroa olla....eli pitää korjata ennalleen....
     

Kerro tästä muillekin!