Induktio lämmitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja caprice305, 9.12.2011.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Okei, miksi noissa puhutaan DC volteista?
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Siinä on se elektroniikka juu, jolla saadaan se induktio aikaan DC sähköstä. Näppituntumalla tommonen 1000W maksimiteho tuntuu kellosepän tarpeelta. Siis induktiokuumennuksessa. Voin olla väärässä, kun en omaa kokemusta noista. Tietty joku ruostunut mutteri ei johda lämpöä ulos kovin tehokkaasti just sen ruostekerroksen takia, joten voihan sillä saada jotain aikaankin.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    1000w taitaa olla jonnin sortin minimi. Valmiit työkalut on usein 1500-1800, tommoseen autotallikäyttöön. Ei kuitenkaan sen enempää.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Shoppailin lisää, tuo 1000w on aika yleinen teholuokka harrastajakäyttöön, ja olipa yksi 12v akkukäyttönen mallikin missä teho 840w.

    Eli takaisin kysymykseen, onko kukaan tehnyt toimivaa vehjettä tuollaisesta muutaman kympin piiristä? Kenties jopa 24 volttisena. Kelojaha saa myös kaupasta kun tilaa.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    sanosin kanssa paria tollasta induktiohärveliä käyttäneenä että pienet kaasupullot on parempi valinta ja niillä tekee paljon muutakin kuin vain lämmittää. Niillä voi hitsata, juottaa, leikata yms. Toki ei voi ihan joka paikkaa lämmittää niillä mutta jossain autossa ei kovin hirveesti sellasia paikkoja ole mihin ei saa kaasuliekkiä ja missä joku pultti olisi jumissa. Toki jollei tarvi muuta kuin lämmitystä niin ei kannata kallista asetyleeniä ottaa vaan ihan nestekaasu hapen kaveriksi.

    Ainakin suomessa on saatavissa tollasia 10l pulloja jotka ostetaan "omaksi" ja sitten voi käydä vaan vaihtamassa kaupassa täyteen kun tyhjenee, siten kun joku grillikaasukin.
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ei noiden nyt miljoonaa pitäisi maksaa, olisko kympin-kaksi? https://www.instructables.com/id/DIY-Induction-Heater/

    You will need:
    Tai vaikkapa tolla reseptillä toinen: https://www.rmcybernetics.com/science/diy-devices/diy-induction-heater
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Muokattu: 27.8.2018
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo juuri noita tarkoitin ja taisin linkatakin, eli olisko joku tehnyt tollasta valmismodulia hyödyntäen satunnaiseen autotallikäyttöön sopivan vehkeen. Ei sitä tartte irtokomponenteista kasata eikä tosiaan ole kallista elektroniikkaa.

    Eihän käyttökelpinen laite muuta vaadi kun jonkin sortin kotelon tolle modulille, virtalähteen, ja kuparikieppejä voi tehdä itse tai ostaa.

    Virtalähteeksi aattelin pari auton akkua sarjaan tai vaan yksi. Tai sitten erillinen virtalähde jostain.

    Kustannukset pitäs olla alle satasen jos ei akkuja laske.

    Mutta tilaampa tuollaisen valmiin ZVS modulin ja ymppäilen siihen muut lisukkeet ja katson mitä tapahtuu.

    Juutuupissa on tietysti testailtu noita joten ei ihan kylmiltään tartte lähteä kokeileen.
     
    Muokattu: 28.8.2018
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vanhus unohti taas tän nykysysteemin vaikutuksen hintoihin. Vaikka pitäs olla tuttu ala... Äkkiä ne painuu olemattomiin nuo hinnat. :odoops:
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  11. maddis

    maddis Gearhead

    En ole valmista laitetta nähnyt. Hintakin lie sitten heti eri. Noita päitä muuten näyttäs löytyvät mm. puuilosta. Onhan ne tietysti kalliimpia kuin pelkkää kuparilankaa kieppi, mutta niissä tulee mukana kuumankestävä eriste ettei ole heti oikosessa. Tietysti näppärä henkilö tekee senkin itse.

    On siellä näkyy itse lämmitinkin.

    https://www.puuilo.fi/epages/puuilo...acetedSearchProducts&SearchString=induktiopaa
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Ei se eristys oikosta varten ole, vaan ettei kuumennettava kappale kuumenna kierukkaa.
     
  13. maddis

    maddis Gearhead

    Ala siitä väittelemään, mutta keloissa nuo erikset on juurikin oikosulkuja varten. Kierukan suojelu lämmöltä on se toissijainen tarkoitus.

    mm. Täällä ihan valmistajan puolesta mainitaan mitä varten tuo eristys on:
    https://www.acrossinternational.com...Insulated-Vertical-Induction-Coil-IHVC908.htm

    "This coil is height adjustable with an insulation sleeve to prevent sparks or short circuit caused by work piece touching the copper tube."
     
  14. JKF

    JKF Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    Joskus tuli testailtua tuollaista pientä kinukkien 120W laitetta.
    Kyllä tuokin kummasti sai M8 pultin hehkumaan n. 30s lämmityksellä. Toki eihän tuo käytännössä mihinkään riittäsi jos pultti olis jossain kiinni, mutta tässä oli kaavailtu käyttötarkoituskin vähän eri.
    Tätä kokeilin suoraan 12V akulla. Jos tuo teho olis luokkaa 10 kertainen, niin vois kuvitella, että olis jo käyttökelpoinen vehje esim. jumittuneiden pulttien irrotukseen.

    Vastaava järeempikin kinuvehjekin olis hommattuna, mutta ei ole vielä jaksanu kokeilla. Siihen olis nestejäähdytysvermeetkin hankittuna valmiiksi, niin vois tehdä induktiosilmukan esim. ohuesta kupariputkesta. Jotta tuosta sais täyden tehon pihalle, niin tarvittaisiin n. 40Vdc ja 50A virtalähde.
    Kolme 12V akkua sarjassa olis tietysti yksi vaihtoehto, mutta vähän hankala käytännön sovelluksessa.

    Nämähän on kai hieman ronkeleita virtalähteen suhteen, jotta värähtelypiiri lähtee toimiin.
    Mitenkähän joku puikkoinvertterikone virtalähteenä, että minkälaista jännitettä ne mahtais tuupata pihalle?
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Noissa hitsivehkeissä pyörii nuo jännitteet 30-60V kieppeillä.
     
  16. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    dieselin hehkuista tein 12v lämmittimen
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Saitko nyt kuitenkin mahtumaan ne hehkut pyllyysi lämmittämään, kun suomi24:lla kyselit, että mikä rasva olisi siihen parasta?
     
    sdfsd tykkää tästä.
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Dont mess with teh kät
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kai tummeli toimii hehkussakin?
     

Kerro tästä muillekin!