IS Sierran tekniikka 1969 Escorttiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jake, 22.9.2012.

  1. Jake

    Jake Gearhead

    Pihalta löytyy kaksilitrainen IS Sierra vm.1988 ja tallista vm.1969 Escortti kaksilitraisella kaasari OHC:llä. Tarkoituksena olisi siirtää Sierran tekniikka Escorttiin. Fyysinen siirto on tietenkin helppo, ovathan samantyyppisellä tekniikalla. MUTTA tarkoituksena olisi ottaa Sierrasta kaikki tarpeellinen talteen ruiskumuutosta varten, joten jos joltain löytyy tietoa muutoksesta, otettaan vinkkejä ja neuvoja vastaan.
    Mitä itselle tulee mieleen kysyttävää, on että kannattaako ruiskun ohjausta alkaa toteuttaa sierran boksilla vai siirtyä suosiolla johonkin tarvikeohjaimeen ?

    Kiitos jkaikesta tiedosta jo etukäteen !!
     
  2. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    joskus oli projektina pistää iS sierran tekniikka '74 taunuksen keulille. suht simppeli riippuen mitä koneelta haluaa. iS:än ruisku on siitä helppo siirtää kun sen johtosarja on erillään auton omista piuhoista, repii vaan sen boksin esiin ja siirtää koko hoidon toiseen koppaan. mitä siitä orkkis boksista saa irti onkin sit toinen asia. tuo projekti jäi kesken kun yks kaveri osti väkisin tekniikanluovuttajan multa pois ja toinen sälli vaihtoi tanarin customcruiseriin. onko sulla kaasari-ohc lohkonumerolla 20 vai 205? jos saisit leimattua omavalmiste mosana, meinaan jos tehoista tulee porua
     
  3. smuige

    smuige Gearhead

    Helpoin tapa olis ottaa is:än moottorinohjaus sellaisenaan ja tyytyä idioottivarmaan 115hp:aan, tai sitten rupee tappelemaan jälkiasennusruiskujen kanssa jolloin rahaakin rupeaa palamaan ihan eritavalla ja saavutettu hyöty on? Olettaen että sitä is:än konetta ei muuten olla sen kummemmin virittelemässä? Orkkisruisku+ruiskun virinokka+peltisarja niin siinä "ihan kiva" ja toimintavarma setti. Sierran L-jetronic on senverran yksinkertainen laite siirtää toiseen koppaan että jollei se onnistu niin voi suoraan unohtaa ne jälkiasennusruikutkin. Sierrassa on muistaakseni ulkoinen bensapumppu ja suodatin jotka aika helposti saa laitettua esen tankin kanssa, kannattanee tosin laittaa siihen orkkistankkiin isompi lähtö ja samalla kun tankki on poissa niin tekee sen paluuputkenkin siihen. 88 sierassa eitaida edes olla lambda-anturiakaan joten siitäkin selviää helpolla. Hommaat ihan ensalkuun sierran sähkökaavion ja selvität ENNEN kuin purat mitään että mikä menee mihinkin ja merkkaat ne ja teet sopivat liitokset sitten eseen. Luonnollisesti sitten sulakkeilla ja releillä ja asiallisilla liitoksilla. Mikään ei vituta kun yritää setviä jälkiviriteltyjä sähköliitoksia kun joku ei toimi.
     
  4. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Helpon tuosta tekee tosiaan se että autossa on ruiskun johtosarja erikseen. Ja ruiskun johtosarja on käytännössä siinä imusarjanympärillä, mm. lämpötila anturikin on imusarjassa eli ihmeitä ei tarvita. nimim: joskus tuollaisen tehnyt, ajanut ja katsastanut mutta vähän jäi kesken..
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Helppoa kyllä, mutta ihmettelen kovasti että MIKSI laittaa tota is:n ruiskutekniikkaa? Vastaavaa hyötyä siitä ei ole. vakiona pelaa - virityskäytössä suht turha.
     
  6. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead


    Harrastukseksi :odroll:
     
  7. smuige

    smuige Gearhead

    vanha auto uudemmalla ruiskutekniikalla on ihan pikkasen miellyttävämpi ajaa kuin joku viritelty kaasari peli. Avaimesta käyntiin ilman ryyppypelleilyä, toimii heti ja vie tuollaista escorttia ihan kivasti eikä kulutuskaan ihan huonoimmasta päästä.
     
  8. Jake

    Jake Gearhead

    Escortissa on lohko halki ja sitä on hitsattu nippuun (no on koneella hitsauksen jälkeen ajettu 10 000 km....) ja tuollaisen sierran ilmaiseksi sain, niin siitä se ajatus sitten lähti... Escort on toiminut kesäisenä käyttö/harrasteautona, jolla työmatkaakin ajetaan ja ruiskutekniikka tuntui ihan hyvältä ajatukselta käytttötarkoitusta ajatellen bensatalouden kannaltakin (ainakin unelmissa... :oops: ). Tarkoitus ei ole suuremmin viritellä, kaasarikoneesta tulisi kuitenkin jo olemassa oleva 4-2-1 peltisarja.Joskus on ajatuksissa käynyt kyllä turbottaminenkin ja ainakin ruiskun imusarjaan saisi ahtoputket helpommin kiinni kuin kaasariin. Jälkiasennusruiskukin ei ole niin iso kynnys, ainakin megaruikkijasta on jonkin verran kokemusta.

    Auto on ollut mulla jo yli 20 vuotta,joista viimeiset 15 vuotta 2 litran tekniikalla ja 5-vaihteisella laatikolla joten jotain uutta olisi keksittävä...
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mitäpä tuossa on miettimistä jos tekniikan luovuttaja seisoo jo pihassa ja Escossa kone aikansa elänyt...eiköhän tuo ole aika simppeli bolt-on juttu.
    Mitään katsastamistahan tuossa ei edes ole, mitä väliä sillä on onko -69 Escossa Taunuksen vai Sierran kone kunhan tilavuus on sama 2.0L

    Sinulla on ennestään siinä jo 5-vaihteinen laatikko ja jopa Megasquirt tuttu...olisin sinuna jo nostamassa sitä Sierran konetta paikalleen :wink:
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    Helpoin tapa olis ottaa is:än moottorinohjaus sellaisenaan ja tyytyä idioottivarmaan 115hp:aan, tai sitten rupee tappelemaan jälkiasennusruiskujen kanssa jolloin rahaakin rupeaa palamaan ihan eritavalla ja saavutettu hyöty on? Olettaen että sitä is:än konetta ei muuten olla sen kummemmin virittelemässä? Orkkisruisku+ruiskun virinokka+peltisarja niin siinä "ihan kiva" ja toimintavarma setti. Sierran L-jetronic on senverran yksinkertainen laite siirtää toiseen koppaan että jollei se onnistu niin voi suoraan unohtaa ne jälkiasennusruikutkin. Sierrassa on muistaakseni ulkoinen bensapumppu ja suodatin jotka aika helposti saa laitettua esen tankin kanssa, kannattanee tosin laittaa siihen orkkistankkiin isompi lähtö ja samalla kun tankki on poissa niin tekee sen paluuputkenkin siihen. 88 sierassa eitaida edes olla lambda-anturiakaan joten siitäkin selviää helpolla. Hommaat ihan ensalkuun sierran sähkökaavion ja selvität ENNEN kuin purat mitään että mikä menee mihinkin ja merkkaat ne ja teet sopivat liitokset sitten eseen. Luonnollisesti sitten sulakkeilla ja releillä ja asiallisilla liitoksilla. Mikään ei vituta kun yritää setviä jälkiviriteltyjä sähköliitoksia kun joku ei toimi.
    Senverran täytyy oikaista ettei sierrassa ole L-jetroniccia vaan eec-iv moottorinohjaus, siinä on toki samanlainen ilmamäärämittari kuin jetronicissa.
    vakioruiskun saa suht toimivasti muuteltua niin että kestää ahtaa päälle kilon ja likemmäs 300 hummaa ottaa koneesta.
     

Kerro tästä muillekin!