Iskunvaimentimet katsastuksessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja linis51, 15.7.2010.

  1. linis51

    linis51 3rd gear

    Kävin 65 Chevellen kanssa leimalla ja takaiskarit ei meinannu kelvata. Kerroin että ehkä 10.000 ajetut on alla, niin vaihdettiin mittalaitetta ja saatiin tulokseksi 40 %. Tämä kelpasi ja auto meni läpi.
    Tosin katsastusmies valitti että kun on ilmaiskarit, niin ei näe vuotavatko öljyä?

    Nyt hämmästyin kun katsoin lappuja uudestaan. Viime kesänä alle laitetut etuiskarit oli 45% ja 47% Näillä on ajettu 2700 kilometriä.
    Tavalliset iskarit merkkiä en muista mutta US-partsista ostettu.

    Mitä nää katsastuksessa oikein mittaa?

    Millaset pitää iskareittein olla että on 100%. Koivuhalko?
     
  2. textex

    textex 1st gear

    njoo

    Omassa moparissa samanlaisia kummallisuuksia,mutta katsuri sanoi va,että kun edessä vääntövarret ja takana lehtijouset,niin testin tulos ny näyttää mitä sattuu.
    (Kaikki iskarit alle 10000km ajetut)
     
  3. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    saman suuntaista infoa sain takalehdistä muinoin kun kävin astroa leimaamassa...

    aikansa jyryytteli ja sitten se katsuri vaan totes notta vitut näitä lehtiä ikinä saa tällä koneella näyttämään luvallisia arvoja ja löi leiman paperiin...
     
  4. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Mä avauduin muistaakseni "surullinen katsastus"-topikissa, tuosta testeristä. Täysin huuhaa laite. :wc: Faijan taunuksen iskareita joskus kehuttiin katsurin toimesta hyviksi, vaikka ei sillä autolla uskaltanu ajaa pienimpääkään töyssyyn kävelyvauhtia kovempaa, ku iskarit pohjas niin rankasti et ne koivuhalot olis varmaan ollu parempi vaihtoehto.. :rotfl:

    Mut kuten sanoin, laite on täysin turha. :wc:
     
  5. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Joo kyl se iskarintestauslaite on ihmeellinen värkki.Kaveri naureskeli,kun sen auton iskarit on parantunu vuosi vuodelta sen testerin mukaan. :lol: :lol:
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Iskarittesti on täyttä höpö höpöä, ne laitteet on ihan arvontakoneita. Oon korjannu ja säätänykkin niitä työkseni joskus ja omaa autoa käytin testimuulina ja arvot heitti samalla autolla ihan miten sattuu. Myös rengaspaineet ja autossa oleva kuorma vaikuttaa oleellisesti. Suurin osa myös katsastajista tietää laitteen olevan ihan spedeilyä ja se on vain pakollinen osa katsastusta.

    Eli rengaspaineet alas jos pitää saada prosentteja, myöskin kuorma parantaa tulosta!
     
  7. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Joo, oon kuullu et uudetkin kaasuiskarit näyttäny testerin mukaan heikkoja arvoja. Oli varmaan hyvä keino nostaa katsastuksen hintaa "tilapäisesti" hankkimalla kalliit testerit.
     
  8. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mun harraste autoista ei oo mitattu kun kerran tai kaks ja hyvät arvot tuli vaikka edessä aiva loput pumput käyttö autossa meleko löysä etupää silti 60-65 arvoa näyttää
     
  9. 69

    69 Gearhead

    Rengaspainetta alentamalla saa paremman tuloksen.
     
  10. Bukero

    Bukero Gearhead

    Nuo testerit on lähinnä hankittu helpottamaan oik/vas vertailua... ja se lehtijousipakka on sisäisesti "kitkaa" sisältävä kokonaisuus joten iskaritesteri on pihalla koko hommasta.Lehtijousitus (useampi kuin yksi lehti) pärjää huonommillakin iskareilla kun taas ilmajousitus vaatii huippuvaimennuksen.
     
  11. linis51

    linis51 3rd gear

    Tossa kävi mielessä ajatus että testaako näitä autossa kiinni olevia iskareita kukaan niinku työkseen. Onko jollain firmalla mittalaitteet?

    Vois käydä hakemassa lapun että joko on kunnossa tai sitten ei.
    Vähän niinku noitten pakokaasu arvojen kanssa. Käyttiksessä oon aina ottanu huollosta lapun että kunnossa on. Se kun ei maksa mitään. (sisältyy hirveeseen huoltolaskuun) :eek:
     
  12. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ei niitä pysty ajattelemallasi tavalla testaamaan, kellään ei ole kattavasti iskareista arvoja ja hylkyrajoja. Samaan autoon tarkoitetut erimerkkiset iskarit antavat erillaisia arvoja...

    Ainoa, mitä tuossa pystytään testaamaan, kuten aiemminkin on mainittu, on akselikohtaiset erot vaimennustehossa. Ja kuten myös on mainittu, sitä testeriä pystyy huijaamaan...


    Turhaa kett... eikun rahastusta koko testaus :poff: Tosin eipä tuo katsastuksen taso muutenkaan kovin vakuuttavaa ole :odroll:
     
  13. T&S

    T&S Gearhead

    Trans Sportin katsastukseen viedessä muutama vuosi sitten olin hiukan huolissani iskaritestistä kun takaiskarit on aika lopussa. Inssi testasi iskarit ja tuli autosta ulos sanoen että taitaa olla takana ihan uudet iskarit kun näyttää sataaprosettia, no en kehunut uusiksi kun altapäin sen olisi kuitenkin nähnyt, en kertonut myöskään että takapyöristä oli vain puolet testilevyn päällä :rotfl:
     
  14. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    :eek: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :poff:
     
  15. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    tuonne surullinen katsastus-topikkiin jo avauduinkin, kun pistivät uusimaan iskarit. noh olihan siellä toinen etupumppu menossa. inssin mukaan edessä oli molemmin puolin 17% ja takana 40% ja 15% muistaakseni. toisessa etupumpussa 15-20mm tyhjää pitkäksi vedettynä, mutta vain alaspäin. öljypumput siis. toinen puoli oli aivan timmi mutta yläpään mutterit niin jumissa että piti rälläkällä silputa että irtosivat. takana iskarit oli aivan vireessä! siellä oli gabriel kaasut, samanmoiset tuli siis joka nurkkaan uudet. vanhat painuivat alas aivan yhtä jähmeästi kuin uudet ja samaa vauhtia ylös, ei klappia pitkäksi vedettynä. tarkastin sitten rengaspaineet, kun muistelin lisänneeni paineita kun vein lavalla jumalatonta kuusitukki kuormaa. huonomman iskarin puolella 3bar ja paremmalla puolella 2,4bar. otan nuo iskarit mukaan uusintanäyttöön ja avaudun iha nvarmasti niin että konttorin päällikkökin kuulee
     
  16. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    Ite jouduin just pari päivää sitte sanoo että ajahan ne renkaat siihen levyjen päälle kokonaan kun limoa katsastelin :D En ollu etukäteen aatellu että miten se vaikuttaa tulokseen :D jos oisin tienny että se parantaa tulosta niin oisin vaan vihellelly vieressä 8) mutta menihän nuo kyllä hyvin läpi.
     
  17. mke77

    mke77 Gearhead

    joku kevyt peräinen(siis auto :rotfl: ) näyttää usseest miinusta...joku suzuki alto o -7 :rotfl: :rotfl: lehtijouset ja köykäne....

    vuosia aikaa maksoivat mazdan iskarit kun vaihdettiin ne tammikuussa, ja omistaja vei matukan katastukseen toukokuussa...näytti kuulemma katsastus ukon mielest "liian vähän"(oiskos ollu v-22 ja o-27) ja mei vaihettiin taas uudet ja katastukseen....konttori makso nää uudet iskaritja vaihto työn :wink:

    isot paksut kummit ja rengas paineet alas...tulos o aina hyvä...vaik toinen ois uus, ja toine vuotanu tyhjäks :mad:
     
  18. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    Niinpä niin. Iskarintestauslaite on oikeesti akselistontestaus vatkuttaja :eek:
    Yleisimpien mallien tulokset perustuvat renkaasta testilaitteen levyyn kohdistuvan painon (massa) muutokseen. Testitulos prosentteina on siis lukuarvo miten hyvin rengas seuraa levyn liikettä.
    Laite siis mittaa massan ja sitten ravistuksen aikan massan muutoksen ja laskee siitä tuloksen prosentteina.
    Ja sitten astuu peliin so called thing: ammattitaito.
    Eli miten tulkitaan tulokset.
    Itse pidän lähtökohtana että samalla akselilla ei saisi olla yli 30% eroa, huomioon otettavia asioita on kuitenki aika paljon.
    - rengaspaine (0,3 bar ero on aiheittanut jopa yli 50% eroja riippuen autosta)
    - rengas koko, umpikumituuninki saa aikaan hyvin pieniä arvoja vrt, 235/75R15 pehmeäkylkinen perusrengas
    - paino ero testauksessa (yleensä 1 ukko kyydissä, eroa 30-50kg?)
    - jousituksen rakenne, lehti, kierre, vääntösauva, aiheuttaa isoja eroja tuloksen määrään
    Kokemus on osoittanut että oikeasti huonon iskarin kuulee testissä erilaisesta "lotina" äänestä jo ennen kuin testeri edes kerkee laskea tuloksia.
    Mun mielipide on että jos pelkän testi tuloksen perusteella katsastaja hylkää iskarin (kun ei siis ole vuotanut tai muuten selvästi havaitavaa tehottomuutta heilutettaessaa käsin) niin se edellä mainittu ammattitaito on hiukan kadoksissa :eek:
     
  19. sami

    sami Gearhead

    eikä kokonaispainoltaan yli 2,5t vehkeitä tartte ajaa iskaritestiin...
     
  20. Newbie

    Newbie 3rd gear

    Maanantaiksi pitäis vielä vw caddyllac leimalle ja kaikki iskarit aikalailla finito, takana lehdet eessä tolpat, minkälaiset paineet kannttais laittaa että menis "varmasti" läpi? (tosiaan perähän on perkeleen kevyt) :eek:
     

Kerro tästä muillekin!