Iskunvaimentimet katsastuksessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja linis51, 15.7.2010.

  1. Dart-74Black

    Dart-74Black 1st gear

    Eikös olis fiksumpaa vaan uusii ne iskarit ja viedä sitten vasta leimalle. Vai ootko tekemässä autoa myyntiin :soosoo: Ei kai ne volkkarinkaan osat nyt niin kalliita ole vai... Kukin tietysti tehköön tyylillään :wc:
     
  2. Newbie

    Newbie 3rd gear

    Jos niitä iskareita haluaa vaihtaa niin kunhan olis leima niin vois esim. ajaa tallille, kilvetöntä autoa kun nyt vaan sattuu oleen vittumaista liikutella eikä siirtokilvetkään ilmasia ole. (-18c näyttää mittari niin ei tossa pihallakaan huvita mennä vaihtaan) En ole tekemässä myyntiin, vaan jos talven sais kituutettua ja keväällä paalaukseen.
     
  3. Aako

    Aako 1st gear

    Ja vielä niin, että jos ajetaan, niin tulos ei saa vaikuttaa katsastuspäätökseen!
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Ei tartte testata joo, eikä kaikki testeri ota edes niin painavia autoja.

    Mut jos sen silti ajaa ja testeri antaa esim 50% eri arvon kun toinen puoli (sen kuulee jo äänestäkin) niin kyllä sellasen jo voi laittaa vaihtoon. Oli se sitten 2 taikka 3 tonninen auto.
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ai että meinaat ettei yli kaksjapuol tonnisia saa hylätä iskareista, vai?
     
  6. mopsiboy

    mopsiboy 3rd gear

    Kävin viime vuoden puolella katsastamassa käyttöauton (Hyundai sonata), johon olin vaihtanut uudet iskarit joka nurkkaan viikkoa aikaisemmin. Tasan pitivät, mutta takanä näytti vain 40%. Kysyin sitten, mistä mahtaa johtua, johon katsuri sanoi, että he käytännössä katsovat vain eroja (vasen/oikea), koska tulos riippuu renkaista ja painosta. Olisi varmaan antanut paremman tuloksen jos takaluukussa olisi ollut 100 kg tavaraa.

    Vaihdoin edellisessä katsastuksessa hyvin läpi menneet iskarit, kun ei uskaltanut enää moottoritiellä tehdä reippaita ohituksia auton vaappumisen takia. Eli ei katsastuksen mittalaitteet ihan todellista kuntoa kerro.
     
  7. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    varkauden käsityö :wc: konttorilla vaihdattivat ehjät iskarit nissan sunny van 850kg painavaan ja 600kg kantavuutta takana lehtijouset ja ilmanpainetta pikkusen yli 2 ettei o kuormaa kyytissä renkaat lysyssä.

    eikä se hujoppi norpanpoika meinannu päästää uusilla iskareilla läpi eikä edes uskoo kun sanoin että pitäis vähentää ilmaa ja niillä laitoksella oli rengaspaineen tarkistus mahdollisuus mut piti ajaa räntäkelissä kiertämään pari huoltsikkaa joilla näytti mitä sattuu...
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Varaat konttorille ajan, käyt näyttämässä ja otat sen vikalistan. Ajat tallille sen korjattavaksi.

    Ne puuhalaput nyt ei kovinkaan paljoa kustanna, voithan myös puomilla hinata sen.


    Myy mieluummin mulle se caddys kun oot eroon haluamassa, maksan enemmän kuin STENA :wink:
     
  9. Ck

    Ck Gearhead

    Eri asemilla on myös erilaisia mittalaitteita, henk koht kokemuksen mukaan Maha:n laitteet on selkeästi parhaimmat, sitten tulee cartec ja viimeseks bosch. On niitä varmaan montaa muutakin mutta näistä on kokemusta.
     
  10. Aako

    Aako 1st gear

    En tiiä, viittiskö edes vastata noin tyhmään kysymykseen... En tainnu sanoa, ettei iskareista saa hylätä, vaan sen testerin tulos ei saa vaikuttaa katsastupäätökseen... tahtoo suomeksi sanoa sitä, että iskarien kunto on todettava jollakin muulla konstilla, kuin sillä testerillä..
     
  11. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ookko ihan tosissas?
    Ja kysympä vaan että kuka sen kieltää?
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    Auton omistaja voi kieltää testerin käytön, kun koneellinen testi ei kuulu yli 2.5 tonnin kokonaispainon omaavan ajoneuvon vuosikatsastukseen. :lol:

    On suht tarpeetonta hytkyttää parin tonnin painoista autoa värisevien metallilevyjen päällä, koska se värinä katoaa jo renkaaseen, niin kannattaisi ehkä keskittyä toteamaan iskunvaimentajien todellinen kunto jollain muulla konstilla tai käyttää se aika muuten hyödyllisesti puutteiden tai vikojen etsintään.
     
  13. Aako

    Aako 1st gear

    Juuri näin, omistaja voi kieltää sen testin, kerran sitä ei kuulu tehdä yli 2500 kiloselle vehkeelle, tosin enempi siinä käersii se testeri, kuin testattava :D
    Kerran koitin käyttää iskaritestissä ommaa lankkukylkeä ja testijonossa seisoskellessa tuli testaaja ja kysäisi akselipainoja, ne kerrottuani, tuumas, että mee pois, ei me ala vehkeitä särkemään...
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Eipä taida omistaja voida kieltää, kun sitä testaamista ei ole missään kielletty.
    Sitä vain ei tarvitse tehdä yli 2,5 tonniselle autolle.

    Tai tottakai voi kieltää, katsastus vaan saattaa olla hylätty tai keskeytetty jos oikein kovasti kielletään....
     
  15. Ck

    Ck Gearhead

    Se nyt on aika mennyttä aikaa että painellaan nurkista ja hylätään iskari sen takia. Kyllä mä mieluummin ajaisin sen siihen testeriin paino se mitä hyvänsä ja testaan jos kone antaa. Meillä ainakin kone ilmottaa jos on liian painava. Koeajon perusteella hylkääminen on monessa tapauksessa aika hankalaa.

    Mä en oo montaa autoa vielä noissa testereissä ajanu, ehkä yhteensä 1900-2000 enkä muista yhtään ehjää iskaria joita olis kone hylänny. Eikä siihen niitä koneen lukemia tarvi, sen näkee jo silmällä miten se rikkinäinen iskari sitä pyörää vatkaa.
     
  16. audiq

    audiq Gearhead

    Tuskin voi hylätä sen takia, että testiä, jota ajoneuvolle ei tarvitse tehtä jää suorittamatta.

    Minun autot kyllä saa ajaa testiin, ei sillä, mutta ei silti oikein huvita maksaa kymmentä euroa siitä, että joku kone lätkyttää rengasta. Se aika kun on jostain fiksummasta hommasta pois.
     
  17. Ck

    Ck Gearhead

    Eikö se kuulu hintaan vai pitääkö siitä jossain maksaa erikseen?
     
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    Noista iskaritesteista on omakohtasia kokemuksia ...
    5G Caminolla menin leimalle ,Edellispäivänä oli laitettu uudet sensatrackit alle niin kats-setä meinas antaa hylsyn iskareista :eek:
    Cadillac meni liput liehuen läpi syynistä vaikka vain 1 iskari oli toimintakuntoinen :odroll:
     
  19. audiq

    audiq Gearhead

    Kuuluu kuuluu, mutta eikös asiakas maksa sen hinnan? :eek: Jos laskee, että katsastus kestää 15 minuuttia ja se maksaa noin 50 euroa + 23e päästöt, niin tulee siinä parin minuutin renkaan lätkytykselle hintaa.

    Audin iskareista tuumasi lätkytyksen päätteeksi katsimies, että just just vielä kelpaa. -Oli muutaman viikon vanhat Konit ja jouset autossa alla.
     

Kerro tästä muillekin!