Iskunvaimentimien lähettäminen jenkeistä

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Hyytiäinen, 18.10.2016.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Tänään rekisteröidyin Finn-US:lle ja sieltä tuli vahvistus virtuaaliosoitteesta sähköpostiin samalla sekunnilla.

    Tilaamalla suoraan Summitilta tai Rockautosta Suomeen lienee ihan eri saumat saada tavarat perille. Rahtikoneisiin menevää tavaraa tuskin screenataan yhtä tarkkaan kuin lentomatkustajien matkatavaroita, koska rahtikoneilla terrorismin uhka on aika mitätön. Vai tietääkö joku yhtään tapausta, jossa terroristit olisi pommittaneet rahtikoneen taivaalta?

    USPS:lläkin taitaa olla eri kuljetusehdot yrityksille ja yksityisille. Voi olla että kaasuiskarit saa kulkemaan kun yritys ne lähettää. Ja vaikka ei olisikaan ehtojen mukaista, niin jos lähettäjänä on iso tunnettu firma, voi kontrolli olla vähäisempää, kuin jos yksityishenkilö Ben-Hussein Al-Hamid haluaa lähettää kaasutäytteisiä metallisylinterejä Pakistaniin.

    Hyvin voisi tulla paketti minunkin lähettämänäni perille kun en kerro USPS:lle tarkkaan mitä siellä on, mutta pakettien hintataso yksityisille on aivan älytön. Alle sadan taalan ei iskariparia lähetä yksityishenkilö Suomeen.

    TSA:n ehtoja tarkemmin tutkittuani taidan ottaa ilmaiskarit mukaan lentokoneeseen. Nuo takaiskarit pitäisi olla TSA:lle ok, ja jos jäisivätkin matkalle nihilistin tarkastajan ansiosta, niin ne maksoivat vain 60 euroa. Tosin sitten pitäisi ostaa Suomesta vastaavat 220 eurolla tai tilata uudet Jenkeistä Suomeen, jolloin hintaa tulisi Rockautosta luokkaa 140 euroa veroineen. Hauskaa sinänsä, että yhdet iskarit roskiin + toiset uuteen tilaukseen jenkeistä on edelleen halvempaa kuin ostaa iskarit kerran Suomesta tai postittaa nuo ostetut iskarit itse Suomeen ja maksaa rahdit ja verot. :)

    Kaasuiskarien kanssa en lähde tuuriani JFK:lle kokeilemaan. Kolmella viime reissuilla mulla on ollut matkatavarana sähkökitara pakattuna huolellisesti vaneriin ja kuplamuoviin, muutama valaisin ja ihan tavallisia auton osia. Joka kerta on laukku avattu ja kamat tarkistettu. Koskaan ei ole mitään kiellettyä mukana ollut, joten mitään ei ole hävinnytkään. Mutta kaasuiskarit on TSA:n ohjeissa yksiselitteisesti kielletty, joten jos tarkastaja on yhtään tehtäviensä tasalla, niin osat jää lentoasemalle. Kaasuiskarit maksoi 160 euroa pari ja vastaavat maksaa suomessa 560 euroa pari, joten en ole kovin innokas ottamaan sitä riskiä että jäävät matkalle. Sen verran köyhiä sitä ollaan.

    Järkeviksi vaihtoehdoiksi jää kaasuiskarien palautus myyjälle ja osien tilaaminen suoraan Suomeen tai jo ostettujen iskarien lähettäminen Finn-US:lle, josta rahtaus Hämeenlinnaan ja sieltä tavalla tai toisella kotiin.

    Nuo rahtihinnat on tosiaan vähän erit yksityisille kuin yrityksille. Rockautosta saa nuo kaasuiskarit suoraan kotiin 35 euron rahtikuluilla. Taidanpa siis palauttaa iskarit Rockautolle (maksaa $9,99 + $4,46 rahteja eestaas) ja tilata saman tien samat iskarit Suomeen. Tulee nopeammin ja halvemmalla kuin lähetellä Texasiin Finn-US:n rahdattavaksi. Tullit ja alvithan menee joka tapauksessa jos en kanna näitä itse rajan yli. Sähläyskuluineen, tulleineen ja alveineen tälle kaasuiskarihankinnalle tulee Suomeen toimitettuna kokonaishintaa 260 euroa, joka on kuitenkin alle yhden iskarin kotimaan hinnan. Satasen siis tulee lisähintaa siitä, että en lähde kokeilemaan onneani lentokentälle.
     
  2. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tuo varmaan fiksuinta tosiaan tilata ne itse sieltä kotiin.:cool:
     
  3. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    onpas menny vaikeeksi, viimeviikolla tuli rockautosta lentopaketti joka sisälsi muun ryönän lisäksi 4 kpl kaasuiskareita, en kyllä ole edes uumoillu että rikkoisin lakia painaessani add to cart...
     
    1purehell tykkää tästä.
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites tuleeko kaasuiskarissa se teräspanta ympärillä, jos ne ostaa tiskiltä?

    Entäs tuleeko ne postitettuna se teräspanta ympärillä?

    Oisko tossa se ero?



    Sikku asiaa miettii, niin voi pikkasen paniikin aiheuttaa ilmassa, kun kaasuiskari poksahtaa paineen vaihtelun vuoksi, pullauttaa propaanit tavaratilaan ja saa jostain releestä kipinän
     
  5. stana

    stana 3rd gear

    Teräspanta? Propaanit? Miten mulla on harhakuva että typpeä olisi käytetty jossain iskareissa?
     
  6. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Typpeä niissä on aina. Eli ei poksahda, lämpölaajaneminenkin on vähäistä.
    Ja ostaako kukaan enää nykyisin muita kuin typellä paineistettuja iskareita (ns "kaasuiskareita")?
     
  7. stana

    stana 3rd gear

    Onko niitä edes juuri muita?
     
  8. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Tässäkin keskustelussa on mainittu "ilmaiskari"... Tosin sellaista en autossa tai itseasiassa missään muuallakaan ole koskaan nähnyt käytettävän.
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Kaasu iskari ei poksaha lentokoneen ruumassa ja jos se pullahtaa on kone jo muutenkin tulessa. Minkähänlainen iskunvaimennin sisältää propaania,tuosta kuulisin mielelläni lisää.
     
  10. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mitä se paineilmalla täytettävä iskari sitten käyttää?
     
  11. Tweety-81

    Tweety-81 3rd gear

    Se paineilmahan ei täytä iskaria vaan ilmapussia iskunvaimentimen ympärillä, eli ei vaikuta vaimennukseen vaan kuormankantokykyyn.
     
  12. arskazone

    arskazone Gearhead

    Hyytiäinen:
    "Kaasuiskarien kanssa en lähde tuuriani JFK:lle kokeilemaan."
    -Mites olis kampiakseli kainalossa tonne kentälle ja video tuubiin.Veikkaan aika ripeästi
    olis vattallaan:)


    "ostettujen iskarien lähettäminen Finn-US:lle, josta rahtaus Hämeenlinnaan ja sieltä tavalla tai toisella kotiin. "
    -Hämiksen kaukokiidollehan noit finn-us kontit puretaan,sieltä saa kyllä tavaroilleen ihan
    haluamansa jatkorahdin kiidolla tai MH.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Propaani oli vaan esimerkkinä, et joskos niitä ei saa kuskailla räjähtävän kaasun vuoksi


    Joskus tullut iskarit postissa teräspanta ympärillä, kun tiskiltä ostettuna niissä on se muovipanta

    Mikähän siinä sit on syynä, et kaasuiskareita ei saa kuskata lentorahtina, jos ne on kaikki täytetty räjähtämättömällä vaarattomalla kaasulla?
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    No yhtä hyvin niissä voi olla vaikka taistelukaasua sitten jos ruvetaan esittämään fiktioteorioita.
     
  15. BBC

    BBC Guest

    Kannattaa pierrä hulluna ennen kuin menee JFK. Voivat evätä koneeseen pääsyn, jos huomaavat että jätkä vetänyt aamupalalla liikaa 4min munia ja on räjähdysvaara.

    Luulen että kone katkeaa jos jumbossa samalla penkkirivillä istuvat pieraisevat samaan aikaan ja seläntakana istuva rättipää räjäyttää kotitekoisen pommin, kun ei hoksannut että olisi voinut räjäyttää koneen pelkällä 7 -puhelimella.

    Eikö sinne matkalaukkuun ole mitään arvokkaampaa ostettavaaa kuin jotain hikisiä iskareita?
    Semmoista jossa oikeasti pärjää kun tuo matkatavarana. niin ja ei ne mitään kuitteja ole ikinä kysellyt jos nyt tavaraa ei ole urakalla laukut täynnä. Niitä ei paskaakaan kiinnosta.
     
  16. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Paineistettua typpeähän noissa kaasuiskareissa käytetään, tarkoituksena vähentää iskarinesteen kuplimista ja vaahtoutumista kovassa käytössä. Itse iskunvaimennus perustuu käsittääkseni ihan samanlaiseen hydraulinesteen virtaukseen kuin "tavallisissa nesteiskareissa".

    Ja ilmaiskari on tosiaan vain nimitys tasonsäätöiskareille, joissa säätö perustuu paineilmaan. Niissäkin iskunvaimennus toimii hydraulinesteellä.

    Lentokielto ei synny kaasun vaarallisuudesta, vaan kaikki paineistettu kaasu on lähtökohtaisesti kiellettyä lentokoneissa. Esimerkiksi paineilmasäiliöistä todetaan Trafin sivuilla seuraavaa:

    Pienet happi- tai ilmapullot sallitaan vain lääkinnälliseen käyttöön ja vain lentoyhtiön luvalla. Kuljetus tehdään joko käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä matkatavaroissa. Esimerkiksi sukeltamisvälineinä käytettävien tyhjentämättömien pullojen kuljetus on kielletty
    .
     
  17. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Kuukausi sitten tuli reissu tehtyä, ja nuo takaiskarit tuli muiden osien mukana laukussa ilman ongelmia. Lappua ei laukusta ainakaan löytynyt, eli ilmeisesti tällä kertaa ei laukkua oltu avattu, vaikka kaikenlaista epäilyttävän muotoista siellä olikin ;)

    Koska läpivalaisulaite tuskin erottaa kaasu- ja nesteiskareita toisistaan, päättelisin tästä että kaasuiskarit olisi läpäisseet seulan ihan yhtä hyvin kuin nämä ei-kaasuiskaritkin. Mutta virhehän se olisi tarkastajalta ollut.
     

Kerro tästä muillekin!