Iskutilavuuden pienentäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ftw-, 7.7.2013.

  1. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Eli haluat pienentää moottorin iskutilavuutta muutoskatsastukseen, ja sitten myöhemmin suurentaa moottorin kokoa salaa? Tämä nerokas suunnitelma esitellään nyt sitten suositulla keskustelupalstalla. Edistääköhän tämä omavalmisteiden ja rakentelusäännösten muuttumista enemmän harrastajaystävälliseen suuntaan? En tuomitse, mutta kuitenkin. En itsekään ole aina mennyt ihan täysin 110% kaidalla tiellä katsastuksissa. En ole yhtään vähemmän kiero, ehkä jopa enemmän.... Meinaatko laittaa sitten lopuksi tuuletukset, kuinka katsastusmiesten huijaus onnistui? Älä ota vakavasti, mutta mieti asiaa muiden harrastajien kannalta.
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Onneks tää virtuaalirakentaminen ei ole laitonta....ja voihan sitä kaiketi suljetulla radalla ajaa isommalla koneella kuin otteessa lukee....siis kun valitsee luokan oikein. :wink:
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    oldsin pikkulohkolla koneen ulkonäön pysyessä kokoajan samana tilavuuden voi siis melko vapaasti valita "vain" 22x cid ja 450 kuutiotuuman ikkunassa,
    paitti jos laittaa isoplohkon kampuran ja kustomimännät niin saa aikalailla vielä enempi,

    ja tohon ei tarvita kuin kaksjapuol moottoria koneistuksineen.

    Ja näin tuli tsekattua miten hyvin poissuljentamenetelmä toimii :lol:

    ja, että huijaamisella saatu "hyöty" riippuu enempi siinä miten paljon on pokkaa ja reserviä.

    Päätämmä täältä tästä aiheesta tähän.
     
  4. -TH-

    -TH- Gearhead


    :) ei tosiaan vaikuta hyvältä tällänen.
    Miksi ei kuitenkin hakisi luvat suoraan jollekin isommalle koneelle, ei varmaankaan maksa niin paljoa kuin teetättää osia siellä täällä ja kuitenkin sitten se erikoismitoilla tehty kone olisi "vain" leimalla käymistä varten, kannattaako sellanen homma? Miksi hukata aikaa ja varoja ym. Koneeseen jota ei edes halua tai joka ei nappaa, koska tilavuus on mitä on?
     
  5. Mutku

    Mutku Gearhead

    Hojohojo. Topikki on vieläkin perin mielenkiintoinen!

    Hmm, silläkin uhalla, että en vastaa suoraan alkuperäiseen kysymykseen, niin kirjailen seuraavia aivopieruja:

    - mutulla olen nyt sitä mieltä, että semmoista Jenkki-V8 -lohkoa ei löydy, jossa isosta veekasista saadaan järjellisillä kustannuksilla destroukattua noin 3,5 - 3,7 litrainen "pieni" kone.

    --> järjettömän kustannuksen tie, mutta ah niin ihana toteutustapa olisi putkittaa lohko sopivaa porausta varten ja teettää custom-iskuinen kampura. Tässäkin ajatuskuviossa taidettaisiin luiskahtaa viranomaisten pykäläviidakossa omavalmisteiden tai poikkeuslupien suohon?

    - toivon kovasti kuitenkin olevani väärässä. Eli toivon, että kohta joku taluttaakin linkin kehiin, jossa esitellään joku halpa ja hyvä "ihmeellinen kauan kadoksissa ollut esim. AMC- tai Buick-pohjainen konstruktio", jossa johonkin joskus jossain mallisarjassa tarjolla olleeseen noin 400cid pataan voidaankin muljauttaa joku vanhan noin 240cid-koneen kampura.

    - moottorinlohkon numeroiden eli koneen numeroidensa siis pitäisi olla ymmärtääkseni alunperin sen pikkutilavuuksisen moottorin numerot. Ja myöhemmin leimansaannin jälkeen yönkäsmässä kunnon moponvirittäjä sitten hihitellen swappaisi sopivan pitempi-iskuisen kampuran lohkoon. Eli hopp ja hei, täten päästäisiin isoihin tilavuuksiin ja "numerot natsaa", eli kone on ulkoisesti paperien mukainen, eli tässä virtuaaliesimerkissä 3,5 - 3,7 litraa.

    - kuinka paljoa tavoitellaan? Siis kuinka suurta iskutilavuutta? Mutulla olen sitä mieltä, että pikkusen yli noin viiden litran tilavuus olisi yönkäsmän miehelle mahdollista, jos kaikki sujuisi kuten elokuvissa?

    - silti olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että yksi toteuttamiskelpoisimmista vaihtoehdoista olisi hommata (poikkes?)luvat 3,5 litran Olds/Buick/Rover-kasiin, ja yönkäsmässä hihitellä se 5-litraiseksi. Numerot natsaisi ja Euro lentäisi!

    :)

    - tai ylimaallinen poikkeusluvan tie: vaikka "10 litran Donovan" sama tien! Sori jos ja kun en osaa vastata ekan sivun alkuperäiseen kysymykseen. Heh. Kun en halua sanoa, että idea on tuhoon tuomittu. Kun sitä se ei ole.
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead


    Rikoksen suunnittelukin on laitonta. :lol:
     
  7. Mutku

    Mutku Gearhead

    Jees, häkki heiluu jo :rotfl:

    Tässä taas yksi iskuporaus-linkki pankkiryöstäjille:
    http://users.erols.com/srweiss/tablersn.htm#Ford
     
  8. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Mielestäni erittäin mielenkiintoisen outo projekti. Mitä jos laitetaan muutama sylinteri pimeäksi. Eikö se pudota iskutilavuutta parhaiten?
     
  9. sbf

    sbf Gearhead

    [​IMG]
    Pontiacin tyyliinhän sen vois tehdä.
    sanoo totuudenmukaisesti perusteluiksi kasilohkon käytölle ettei noita puolikkaita enään löydy.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos olis vastaava rojekti mietinnässä niin en epäilis käyttää Roveria, niinkun on jo ehdotettukin. Siinähän ei ole mitään varsinaista vikaa, kevyt kone ja tehoo saa kyllä mukavasti, ei kaiketi ihan nollabudjetiilla mitään ihmeitä kuitenkaan jos siitä on kyse?

    Eikös tuollasta Rooveria ole jotain 120hp versionakin, senhän sit joutus ahtaan samaan moottorinvaihtokatsastukseen että siitä sais sallitut 180hp(vai paljonko on mahkut prosenttien mukaan?) vaikka keskipakoahtimella....
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Toi koko moottorin tilavuussääntö on ihan naurettava pykälä. Mitä se "liika" tilavuus muka siinä ongelmia taikka vaarallisuutta tekee? Moottorin paino verrattuna vertailumoottoriin on minusta tärkein ja perusteltavissa oleva ehto, sen jälkeen teho. Mutta tilavuus? :eek:

    Hullua tosiaan, että vaihdettavan moottorin pienentäminen on todistettava, mutta kukaan ei varmaankaan vaadi todistusta siitä, että onko siellä Roverin koneessa edelleen 3,5 litraisen sisuskalut, vai uudemman ja suuremman version. Pääasia on, että numerot täsmää...
     
  12. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Joo nollabudjetilla ei yritetä päästä. Fordin omat v6 moottorit ei tule kyseseen,ohc:n joutuisi ahtamaan ja se on silti vaan ohc. Mites noi roverin lootat kestää tehoja? Manuaaliahan niihin ei vissiin kovin helposti löytyny jos oikein muistan.
     
  13. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Joo jännä on että pienempi tehoista isoa moottoria ei saa laittaa..
     
  14. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Voisi olla inssin ilme näkemisen arvoinen kun tuollaista viritystä menis vakavissaan leimaamaan :D
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    työkone, loput pytyt kompurana. :lol:
     
  16. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Tämäkin prokkis senverran edennyt että ens kesä mennä tarralapuilla kun sattu olemaan sopiva tekniikka jouten jolla ei oo mitään asiaa leimalle edes poikkeusluvilla. Täytyy tässä tän vuoden aikana laittaa poikkeuslupahakemus vetämään vähän pienemmälle sbc:lle jos sen 305 sais sinne jotenkin perusteltua.
     
  17. isoatlas

    isoatlas Gearhead

  18. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Mahtavaa,eli jotain toivoa on.
     
  19. elmer

    elmer 3rd gear

    Re

    Heitämpä tänne: mistä nykyaikana -83 stw granadaan löytyy johtosarja yms osaa?
    Onko Saksan oldcars.de voimissaan?
     
  20. isoatlas

    isoatlas Gearhead

Kerro tästä muillekin!