"Iso Atlas"

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Rubberduck, 24.4.2003.

  1. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Escortin perä sitten otti ja rivahti. Rengas on joskus ajettu veto päällä penkkaan ja siinä vääntynyt vetari tuhosi laakerin. Osia etsiessä "isot pojat" väittivät perän olevan iso Atlas. Tähän liittyen pari kysymystä:

    1. Missä Fordin korissa ko. perää esiintyy ('71 1300 GT Esco?)? Perä on laipasta laippaan n. 124 cm leveä. Helpottaisi vetarien etsimistä...

    2. Käykö kyseinen välitys (n. 5.1) johonkin muuhun murikkaan. Huhu kertoo jostain 17M:n perästä...

    Kiire ei ole... :grin:
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Eikös niitä ollut Capreissa? Suosittelen CRSC:n classic Ford osastoa, siellä on aiheesta enemmänkin tietäviä.
     
  3. A.N

    A.N Gearhead

    Taunuksissa on myös, muistaakseni 2 litrasessa on jo iso atlas.
    Taunus kerhon sivulla on keskustelupalstalla juttua isosta atlaksesta. http://sun.ylojarvi.fi/taunus
     
  4. OpaS

    OpaS Gearhead

    Escorttiin sopiva iso Atlas persus on "baby Atlas", eikä sitä ole ollut vakiona missään mallissa.
    -> jos se Escortin perä on takaapäin purettavaa mallia, se on joko pikku Atlas (ihan eri juttu kuin Baby) tai sitten Caprin iso Atlas.

    Eyeball Productsin vanhoista keskusteluista löytyy mun kirjoittamaa juttua...
    Atlas perä
     
  5. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    #¤%&&# näiden vehkeiden kanssa!

    Mutta eiköhän noiden mainitsemiesi ohjeiden kanssa joku tolkku löydetä tuollekin perälle. Iso kitos!
     
  6. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Jostakin muistan lukeneeni että vuonna -69 oli saksassa escon perien tuotantolinjalla ongelmia ja kun escoja piti saada linjalta ulos, akseleiksi tungettiin isoja atlaksia. Virallisestihan noita isoja atlaksia on escoon saanut vain RS-dealereiden kautta varaosina.
     
  7. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Erittäin hyvä, ellei täydellinen
     
  8. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Isoja atlaksia on myös taunuksissa. Periaatteessa kaikisa 2.0 ja isommilla moottoreilla varustettuista taneista sellainen pitäisi löytyä mutta jälleen kerran tuotannollisista syistä ainakin 2.0 OHC moottorisissa autoissa on myös pieniä akselita. Mulla on sekä 2.0 OHC että 2.3 V6 tanet joissa molemmissa on iso atlas akselit ja ovat olleet jo tehtaalta.
     
  9. OpaS

    OpaS Gearhead

    Taunuksessa on isoa Atlasta myös juu, mutta ei välttämättä kaikkein helpoin Escorttiin soveltaa :smile:

    Vähänpä ehkä olen tuolla harhaanjohtavasti kirjoittanut noista V6-Taunuksien atlaksista - pointti on siis se, että kutosen peränä on voinut olla myös pikku Atlasta, eli harvempivälityksiset eivät aina ole isoja Atlaksia -> tuskin niitä on tuotanto-ongelmien takia isojen Atlasten tilalle laitettu, kun kutosen välitystä ei taida olla missään muussa pikku Atlaksessa?


    Muuten, kun Escorttiin etsii perää, kannattaa ottaa huomioon, että vaikka "Atlas" onkin sama kuin "Salisbury", ralliäijät yleensä puhuvat "Salisbury-lukoista" englantilaisten "Timken" -perien yhteydessä, koska itse asiassa perän valmistaja on GKN Salisbury!

    Eikö olekin kivaa terminologiaa :grin:
     
  10. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Aivan, sama "vika" kuin mk3 caprin akselissa eli turhan leveä.

    Mikäs välitys kutos moottoriseen sitten kuuluu? Ei taida olla Välityksellä juurikaan merkitystä, niitä kun voinut jo autoa tilatessa valita erilaisia.

    Täytyisi näköjään laittaa aina viittaus lähteeseen ja kenties sivunumerokin? Mutta kun en millään muista kaikkien hyllyyn eksyneiden opusten nimiä ja kirjoittajia.
     
  11. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Esko oli ja meni mutta Atlas jäi. Täytynee siis etsiä joku Tanarin perä ja hankkia siihen sopiva pikkuisen leveämpi auto... :grin:
     
  12. poikelin

    poikelin Gearhead

    jos sulla on escoleveydellä iso atlas niin älä halvalla sitä ainakaan myy. vetareita kyllä rallijehuilta löytyy jos tarvii. Oliko perässä vielä lukkokin?
     
  13. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Ei ollu lukkoa sisällä, vitosen pintaan oleva perävälitys kylläkin. Itsekin luulen että perä on itsessään arvokkaampi kuin se hylsy minkä alla se ostaessa oli...
     
  14. poikelin

    poikelin Gearhead

    Jos myyt perän niin ostajia löytynee cossuklubin sivuilta Classic Ford-osastolta.
     
  15. OpaS

    OpaS Gearhead

    No onkos se nyt sitten iso Atlas?
    Kyllä niitä ostajia täältäkin löytyis :grin:

    Taunuksen perässä on sitten kiinnikkeet aika lailla erilaiset, mutta voihan ja saahan niitä itsekin rakennella. Mulla olis tuolla takapihalla kuusen alla 2.0 Taunuksen iso Atlas, jossa on vetopyörästö poljettu loppuun...

    Sitten Tero_S, ei tartte repiä niitä aanuksia, sillä:
    Nämä on mun mielestäni kaksi eri asiaa - en epäile, etteikö tuotanto-ongelmien takia 2.0 OHC-moottoriseen olisi laitettu pikku-Atlasta. Mutta mun peräni on vuodelta 71, silloin ei 2.0 OHC:tä ollut vielä edes keksitty (tai no...). Kutosen välityshän on 3.44 tai 3.45, kun taas 2.0 OHC:n on 3.75 tavallisesti.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Perien leveydessä tuntuis olevan eroa kun tein kerran kaverille taunuksen vetarista escorttiin sopivan. Taunuksen vetari on noin 25mm pitempi ja pyöränlaakerin jälkeen paksumpi eli "Päätylevyä" joutui modifioimaan. Pooripäästä pala pois ja rälläkällä poorit jatkettiin. Ja niitä escortin vetareita ei tuntunut olevan koko mailmassa enää jäljellä.
     
  17. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    joo, toi on selvästikin ollut 52" leveä perä kun escossa on tietääkseni 50". Siksi se 25mm pituusero molemmissa vetareissa.
     
  18. v_valtteri

    v_valtteri 1st gear

    Onko isotatlakset kovissakin hinnoissa ja onko sen välitykset helppo muuttaa?
     
  19. OpaS

    OpaS Gearhead

    No se hinta riippuu vähän siitä mihin autoon sopivasta perästä puhutaan.

    Välityksen vaihtaminen on sitä vaikeampaa mallia. Eli takakautta vetopyörästön irrotus ja aina välysten ja kosketusten säätö. Enkkuperään sitten taas vaihdetaan usein se koko "carrier" eli klimppi joka sisältää pinionin +veto/tasauspyörästön, mikä se nyt sitten onkaan suomeksi...
     
  20. v_valtteri

    v_valtteri 1st gear

    NO jos kyse olisi MK3 Capriin sopivasta perästä.
     

Kerro tästä muillekin!