Iso-D ja asuntovaunu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja wili, 15.4.2002.

  1. wili

    wili 3rd gear

    Kertokaas, miten kannattaa tehdä. Kesällä lyödään vanin perään vaunu. Onko loikkari käyttökelpoinen ( tasainen tie, loota ei sahaa edestakaisin ) vai ajanko suosiolla pikku-d:llä ? Kokemuksia ? Kulutus ? Ero loikkarilla ja pikku-d:llä ?

    ( Tuttava on vetäny isoa vaunua omalla vanillaan useita kesiä loikkarilla. Lootalla ajettu 350 tkm ja on vielä ainakin nipussa. )
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Itse inhoan laatikkohommia sen verran paljon että käyttäisin GM:n laatikoissa pikku-deetä aina alle satasen vauhdissa ihan varmuuden vuoksi.
    Auton (laatikon) vuosimalli merkkaa paljon, joku 83 ei kestä lähellekään sitä mitä 93.
     
  3. koni

    koni 1st gear

    Joo, tosiaan jos kyseessä on GM-'auto' :smile: niin ehdottomasti pikku-D:llä. Fordilla voi vetää ylivaihteenkin kanssa jos se vaunu ei mikään järjettömän iso ole. Moparin ylivaihdelodjuista ei ole omakohtaisia tai edes kuulopuhe-kokemuksia.
     
  4. RokkiMikko

    RokkiMikko 1st gear

    Vanissa laatikko vaihtu kestävämpään vuonna 88. En näe esteitä ison deen käytölle mikäli loota pitää vaihteen nelosella.
     
  5. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Iso-D:ltä voisi kysyä itseltäänkin, D-sivuilla kun on lomake, jolla saa kysyä ihan mitä vaan :grin:

    Ai missä, no tietty täällä

    Pieni kevennys, en malttanut olla hiljaa... :grin:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hiukka lisää samaan aiheeseen...
    Eli miten tuollaisella Aerostarilla (vm 91-92, 4x4, ei tarkempaa tietoa..) Onnistuisi kohtuukokoisen vaunun veto, kestääkö paikat ja mitä pitäs huomioida. Auto kiinnostaisi kun tarvitsisi tuota istumatilaa lisää..
     
  7. wili

    wili 3rd gear

    Täydennystä: auto on Chevy van -89 6,2D + 700r. Vaunu on vielä hakusessa, mutta kokoluokassa 900-1000 kg liikutaan. Siksi kyselin, kun olen lukenut varoituksia loikkarin käytöstä vedossa ja samalla tuttava on vastaavalla vanilla vetäny kuusimetristä telivaunua monta kesää.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä varmaan kannattaa miettiä käyttääkö ylivaihdetta. Varmasti asiaan vaikuttaa myös mikä perävälitys vanissa, jos tiheempi niin ei välttämättä rasita niin paljoa.
    Itse vedin 10v sitten Chevy fleetsidella (5.7 ja 700r4 vm 89)isoa teli Kafia Jäämerentiellä Norjassa enkä kyllä ylivaihdetta käyttänyt.
    Toisaalta jos et sitä käytä, kannattais miettiä ylimääräistä laatikon öljyn jäähdyttämistä.
     

Kerro tästä muillekin!