Iso maasturi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Anonymous, 4.8.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olisiko kommentteja isoista maastureista ympärivuotiseen käyttöön. Lähinnä Toyota hj60/61, Blazer, Gmc ja Broncho kiinnostaisi, hintaluokka noin 10000€. Niin ja diisseli tietenkin.
    Nykyinen on mitsupitsi lyhyt 2.6 bensa ja kyljetustilaa kaipaisi enemmän, eikä toi mitsun laatu ei oikeen vakuuta.

    t:Hexi
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Talviautoina mainioita. mitä enemmän lunta sen paremmin löytää parkkipaikan kaupungissa. Jäisellä tiellä kannattaa varoa ajamasta mutkiin liian lujaa ja nastarenkaat ovat kyllä asiaa. niiden hyöty korostuu nimenomaan raskaassa maasturissa.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    ...koska mitä raskaampi auto (ja vääntävämpi kone)sitä nopeammin ne nastat varisevat pis siitä renkaasta,luultavasti jo 3 ekan talven aikana.
     
  4. ArtiZi

    ArtiZi 1st gear

    Mikä vaan kelpaa, Fordimiehenä tietysti suosittelen Broncoa jota tosin ei taida diiselinä Suomessa saada kuin moottoriswapin kautta. Ei Blazeritkään hassumpia ole, mutta verrattuna Fordiin ajo-ominaisuudet eivät ole yhtä hyviä johtuen kiinteästä etuakselista. Kannattaa katsella myös pitkäkoppaisia Pick-Uppeja.

    Itse pari talvea isolla neliveto-pickarilla olen sitä mieltä, että ainakin kaupunkiolosuhtieissa nastakumit ovat ehdottomia, vaikka isoissa kesäpyörissä onkin M+S merkintä. Nelivedolla ja tomaatilla pääsee liikennevaloista ylivoimasesti ekana liikeelle, mutta ilman nastoja tulee jäisissä risteyksissä ikävä muutakin kuin äitiä. Ainakaan yhden talven ja n. 4000 mailin jälkeen ei Hakkapeliitta 1 SportUtility renkaista puuttunut yhtään nastaa. Takana nastat toki olivat hieman kuluneemmat, mutta se lienee luonnollista autossa jota talvellakin ajetaan suurimmaksi osaksi takavedolla.

    Artturi
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oon ajanut kohta 40tkm vm.89´ Toyota Land Cruiser HJ61:llä. Ostettaessa mittarissa oli jotain 340tkm ja nyt n.378tkm. Kilometreistä huolimatta Toyota on todella siisti sisältä ja ulkoa. Pakoputken, takarekkarin valot ja etujarrupalat olen joutunut vaihtamaan, mutta muuten Toyo on toiminut kuin kello. Penkeissä on pidetty istuinsuojia, mutta katosta saattaa löytyä pari tahraa. Tekniikkakin on yhä hyvässä iskussa ja öljynvaihdossa jaksavat aina ihmetellä miten puhtaana öljyt pysyvät. Öljyt ja suodatin onkin vaihdettu säännöllisesti 5000km välein. Talvella ei ole ollut mitään ongelmia. Lämpöä on riittänyt ja takajalkatilakin pysyy lämpöisenä, koska matkustajan penkin alla on erillinen puhallin. Lohkolämmpärin johto oli lähtenyt kerran irti, mutta hyvin tuntui käynnistyvän -34´C pakkasesta.. Ajo-ominaisuudet ovat tietysti vähän erillaiset kuin henkilöautossa, mutta on se huomattavasti ketterämpi kuin esim. Chevrolet Suburban tai Ford F350. Melua on maantienopeuksissa melkoisesti, erityisesti vaihtesto pitää ääntä, mutta alle 80km/h nopeuksissa Toyo on melkein hiljainen. Rengasmelua ei ainakaan Hakkapeliitoilla kuulu. Jousitus on tyhjänä ajettaessa suorastaan kova, mutta kuormatuna meno onkin sitten mukavaa ja jousitus muuttuu paremmaksi. Kulutus on ollut sekalaisessa ajossa 9.5-11l/100km. Pitkäkoipisille (esim. minulle, 190cm) ajoasento ei ole paras mahdollinen, mutta on kuitenkin siedettävä. Ratista löytyy sentään korkeudensäätö. Sisustus on melko karu, eikä sähköherkkuja löydy. CD-soitin taitaa olla ainoa mukavuusvaruste... Tasauspyörästönlukot tai vaijerit on ainakin meikäläisen autossa jumittunut melko pahasti käytönpuutteesta. Napilla kytkettävä neliveto ei ole ainakaan mulla temppuillu, vaikka joillain onkin ollut sen kanssa onglmia. Ruostetta ei löydy juuri yhtään, tosin auto onkin hiekkapuhallettu, maalattu ja massattu 2002 keväällä. En tiedä voiko mun autoa verrata muihin HJ61:iin, koska tällä yksilöllä on todella kattava huoltohistoria, eikä huolloissa ole säästelty, koska auto on ollut VTT:n käytössä ensimmäiset 300tkm. Luulisin, että tällä autolla menisi vielä 250tkm ilman isompia ongelmia. Jos joku tarjoaa Toyosta riittävästi, niin se saattaisi jopa vaihtaa omistajaa.. Tais mennä vähän myynti-ilmoitukseksi.. :smile:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Prkl! Tuo edellinen oli siis mun kirjoitus...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jaa eipäs sitten näytäkkään mun nimeä... No, Sleeper nimimerkin juttu se on.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pärjääkö hj:lla vielä moottoritienopeuksissa, vai alkaako meteli olemaan sietämätön? Siis pystyykö enää radioo kuuntelemaan?

    Onkos muuten ison blazerin takakatto lasikuitua?

    t:Hexi
     
  9. Sleeper

    Sleeper 1st gear

    Ei se meteli nyt ihan niin kova ole, etteikö radiota kuulisi, mutta melko kovaa ääntä se pitää, ainakin jos verrataan bensakoneiseen henkilöautoon. 80-90km/h jälkeen melu alkaa selvästi kasvaa. Pajeroista ja muista maastureista ei ole juurikaan kokemuksia, joten niihin en osaa oikein Toyotaa verrata. Kannattaa käydä jossain koeajamassa, niin saat parhaan käsityksen HJ:n ominaisuuksista. Ja sen verran vielä HJ61:stä, että kaasun käyttö vaatii hieman totuttelua, koska kaasupoljin on todella herkkä ja nopeat kaasujalan liikkeet saattaa saada auton nyökkimään ikävästi hitaissa nopeuksissa.
     
  10. Cammer

    Cammer 1st gear

    On lasikuitua.
     
  11. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    There's only one Jeep... :wink:
     

Kerro tästä muillekin!