Isoin akku koko mikä mahtuu GMC Vandura 2500 6.2 -89

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja NewJuhani, 30.5.2022.

  1. NewJuhani

    NewJuhani 1st gear

    Tervehdys

    mikähän olis isoin akku koko mikä mahtuu GMC Vandura 2500 6.2 -89.

    Nimenoman siihen etukulmaan ... sen alimmaisen siirsin just taakse sisään joten se ei rajoita

    Näitten koko tietenkin olis sama mut mahdollisimman isot kun niistä Webasto imee virtaa.
    Hupiakku on taas varattu muihin toimintoihin.
    Ajattelin laittaa akut joissa on navat ylös päin kun tuntuu olevan helpompi hankkia (ehkä halvemmat?).
    Saa laittaa linkin sivunapaisiinkin

    Kiitos, Juhani

    PS.Haulla en löytänyt
     
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Mitä jos vaikka ihan mittaisit sen sijoituspaikan ja sen mukaan lähtisit hakemaan akkua?
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mittanauha käteen...mieluummin molemmat akut samankokoiset.
    Ylänavallinen saattaa rajoittaa akun korkeutta, se etunurkka on aika ahdas paikka ja konepelti/lokari voi ottaa napaan kiinni.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Muistaakseni olen joskus laittanut molempiin pystynapaiset 75 ah, mutta kenkien kanssa pitää hiukan kikkailla, ja ala- akun telinettä pudottaa pari senttiä alespäin.
     
  5. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Vaneissa on vittumaisen ahdas tila akulle. Sinne ei ulkomitoiltaan paljon isompaa saa ujutettua. Joskus laitoin vähän isomman, niin ei pakkovaihteet toimineet, kun otti vipu kiinni. Eihän sillä periaatteessa mitään väliä olisi ollut, kun kuitenkin alaspäin kolmoselle asti ylsi. Vaihdoin kuitenkin pienemmän akun.
    Optima, tai joku muu "tehoa pienessä koossa" akku sinne vaan.

    Eikös se Webasto kannattaisi muutenkin siirtää ottamaan virtaa hupiakulta, kun semmonen on. Webasto imee paljon virtaa, mutta 6,2 diesel tarvii myös pirusti virtaa käynnistyäkseen.

    Ihan toista kun vanhempi bensa V8, johon välillä riittää, kunhan moottori pyörähtää.
    Huonolla akulla iy....iy....iy....BRUM.
     
    Muokattu: 31.5.2022
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jep.itse laitoin 75 akut molemmat.jos ei riitä on jossain vikaa.itsellä lähti yli -20 käyntiin laakista ilman lämppäriä.eikä tarvinnut sahata.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Meille tuli 89 vani akunvaihtoon, kun vuoden paikoillaan olleet akut alkoivat hyytyä, asiakas toi muassaan uudet akut. Olivat itse vaihtaneet edelliset, ja ala- akun miinuskaapeli oli irti, eli kyllä se kunnossa ollessaan lähtee yhdellä akulla käyntiin.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sitten kun sinne virittelee ensin mahdollisimman suuret akut + lisä akut päälle, niin latauspuoli pitäisi päivittää myös...näissä kun on tunnetusti varsin surkeat laturit, erityisesti se peltinen leviävä laturin hihnapyörä -> hihna luistaa aina vaan, kiristää sitä vaikka kuinka -> liika kiristys levittää vaan lisää pyörää.
    Laturiin ainakin sorvattu hihnapyörä ja mieluusti muutenkin tehokkaampi laturi, joku 150 - 200A...mieluummin vielä moniura hihnasysteemi.

    Ylläpitolaturi luokkaa 10A olisi myös järkevä ainakin talvella, niin akuissa saattaisi olla virtaakin.
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    eipä luista orkkis laturi ja hihnapyörä,100 A mihin tarvii 200 A laturia,jos sinulla on toimivat sähköt,ei se käynnistyksen jälkeenkään ota kuin hetkellisesti noin 30 A ja laskee minuutissa kympin tienoille. itsellä oli 10 m jenkkivani jossa 300 A hupiakusto,kun sitä käytti reilusti niin latasi alussa vähän aikaa 50-70 sitten laski 35 A.siinäkään ei ollut kuin 150 A laturi.en ole vielä tarvinnut yhdessäkään autossani ylläpito laturia.-41 taitaa olla kylmin ja siinäkin olssi stw jossa myös kaikilla luistaa hihnat läksi ilman lämppäriä käyntiin.kokeilen aina kerran talven kylmillä että lähtee ilman joutavia käyntiin.elämä on ihmeellistä.
     

Kerro tästä muillekin!